Téma: 

vláknina

Psyllium

Účinky

Psyllium obsahuje čistou rozpustnou vlákninu a má schopnost na sebe vázat vodu, což vede ke zvětšení jeho objemu. Po kontaktu s vodou a v trávicím traktu Psyllium výrazně zvětší svůj objem a získá gelovou konsistenci. V žaludku se tak zvýší objem nekalorické stravy, dojde k prodloužení doby vyprazdňování žaludku a prodloužení doby vstřebávání sacharidů ze střev. Ve střevech gel při svém průchodu podporuje peristaltiku a pozitivně ovlivňuje průběh trávení, přičemž dochází k přirozenému pročištění střev (zejména tlustého střeva). Po rozpuštění vlákniny v tekutině nabobtná až 40krát. Této unikátní vlastnosti se využívá při redukčních kúrách, protože je tak možné omezit příjem jiné kalorické potravy. Již po několika dnech užívání Psyllium dokáže navodit správnou hustotu stolice. Mechanickou silou odsouvá z trávicího traktu škodlivé zplodiny a zabraňuje tak vstřebávání cukrů a cholesterolu do krve. Tato rozpustná vláknina není návyková, a proto je vhodná pro dlouhodobé užívání.

Zdroj: Psyllium
Zveřejněno dne: 14.3.2016

Diskuze: proti celulitide

hezký den,prosím o radu.jsem po 4 operacích páteře a ještě mě čekají 2,proto nemohu jezdit na kole,běhat,chodit,plavat,nehybná ruka,snažím se omezovat v jídle a změnila jsem jídelníček,zelenina,vláknina...,bez efektu a to je již 3 roky a nevím,co dále,lymfodrenáž mi lékař nedoporučuje.děkuji

Zdroj: diskuze Proti celulitide
Odesláno dne: 17.11.2011 uživatelem jiřín

Mouka špalda

Špalda a vláknina

Jeden šálek mouky ze špaldy obsahuje 16 g vlákniny a jeden plátek chleba ze špaldy obsahuje 2,5 g vlákniny. Vláknina je důležitá pro náš zažívací trakt, aby byl zdravý, a zároveň snižuje hladinu cholesterolu. Doporučená denní dávka vlákniny pro ženy je 25 g vlákniny na den a u mužů to činní 38 g denně.

Zdroj: Mouka špalda
Zveřejněno dne: 31.10.2012

Diskuze: Re: chia semínka účinky

U každého působí chia semínka trochu jinak, a jestli právě vám způsobují zácpu zjistíte tak, že je na pár dní nebudete používat a uvidíte, jestli se vše vrátí do původního stavu. Kdyby ne, tak do jogurtu přidejte kromě chia semínek i trochu psyllia. Psyllium je vláknina, která omezuje vznik zácpy.

Zdraví Cempírek!

Zdroj: diskuze Chia semínka účinky
Odesláno dne: 24.1.2017 uživatelem Cempírek

Nadbytek vlákniny

Příznaky nedostatku vlákniny

Vláknina funguje jako tzv. kartáč střev. Co způsobuje nedostatek vlákniny? Při dostatečném příjmu vlákniny nedochází ve střevě k rozvoji hnilobné mikroflóry způsobující zácpu, ale naopak. Některé vlákniny fungují jako takzvané prebiotikum – vytváří vhodné prostředí pro pomnožení bakterií prospěšných pro naše trávení, jako jsou bifidobakterie a bakterie mléčného kvašení.

Zdroj: Nadbytek vlákniny
Zveřejněno dne: 4.10.2016

Diskuze: Re: jak léčit zácpu zpusobenou depresí

Mám maniodepresivní psychózu, která je často doprovázená i zácpou. Léčím ji tak, že užívám Psyllium, což je zdravá vláknina a když mám hodně tuhou stolici, tak večer dávám jednorázově Gutalax nebo Fenolax a navýším denní příjem tekutin na 3 litry vody denně, první pití hned po probuzení na lačno. Dá se to takhle v pohodě zvládnout a chodím pak pravidelně ráno po probuzení na velkou jenom jednou denně.

Zdroj: diskuze Jak léčit zácpu zpusobenou depresí
Odesláno dne: 12.2.2013 uživatelem Vlasta

Nadbytek vlákniny

Vláknina ve stravě

Rozpustná vláknina má schopnost oddalovat proces vyprazdňování žaludku (navodí pocit delší sytosti), přispívá k růstu prospěšné bakteriální mikroflóry ve střevě, čímž má pozitivní vliv na obnovu střeva po léčbě antibiotiky. Snižuje také vstřebávání cholesterolu a ochraňuje mukózu (sliznici tlustého střeva). Rozpustná vláknina se nachází jak v zelenině a ovoci, tak i v ovesných vločkách a v luštěninách.

Nerozpustná vláknina se nachází především v otrubách, samozřejmě v celých zrnech, ale i v semenech a ve slupkách ovoce. Trávicím traktem prochází neporušená, vytváří objem stolice a pomáhá peristaltice střev. To znamená, že pomáhá stolici rychleji opustit tělo. Jenomže moc rychlé zformování stolice a její opuštění těla opět zhoršuje vstřebání některých živin. Především minerály jako vápník, hořčík, zinek a železo, dokonce i vitamíny rozpustné v tucích (A, D, E a K) a bílkoviny se prostě nestihnou vstřebat. Na vstřebání živin má také špatný vliv i nadýmání, které je tvořeno právě nadbytkem vlákniny ve spojitosti s některými druhy sacharidů, které se dostávají spolu s vlákninou až do střev.

Součástí vlákniny mohou být také pektiny, které mají schopnost detoxikovat tělo, odstraňovat těžké kovy a radioaktivní prvky. Pektiny se dělí na nízkoesterifikované a vysokoesterifikované.

Zdroj: Nadbytek vlákniny
Zveřejněno dne: 4.10.2016

Nadbytek vlákniny

Zdroje rozpustné vlákniny

Za významný zdroj vlákniny se považuje zelenina, ovoce a celozrnné výrobky. Mezi potravinové doplňky bohaté na vlákninu patří například vláknina z jitrocele indického (Psyllium), ovesná, jablečná či jiná vláknina. Tyto doplňky lze využít stejně jako otruby v pokrmech, rozpustné formy užívat jako nápoje či tablety. Přidáním otrub se pečivo obohacuje o vlákninu. Lze koupit i samotné otruby, které se mohou přidávat do pokrmů (do jogurtu, tvarohových pomazánek nebo moučníků).

Rozpustná vláknina je obsažená v mnoha druzích potravin včetně následujících: luštěniny (hrách, sójové boby, fazole), tobolky a semínka lnu (zdroj rozpustné i nerozpustné vlákniny), oves, žito, ječmen, některé ovoce (především jablka a banány) a bobule, některá zelenina jako brokolice a mrkev, kořenová zelenina, brambory (jejich slupka obsahuje nerozpustnou vlákninu), semena Psyllia (jen asi ⅔ rozpustné vlákniny).

Luštěniny běžně obsahují sacharidy krátkých řetězců, které ač nestravitelné lidským trávicím ústrojím, jsou rozkládané bakteriemi nacházejícími se v tlustém střevě, což způsobuje nadýmání.

Zdroje nerozpustné vlákniny zahrnují následující potraviny: celozrnná jídla s obsahem zejména slupek, tobolky a semínka lnu (zdroj rozpustné i nerozpustné vlákniny), obilné slupky, otruby, ořechy a semena, zelenina jako zelené fazole, květák, cuketa, celer, slupky některých druhů ovoce a rajčat.

Při spotřebě vlákniny je tedy velice důležitý výběr správných potravin. U některých surovin je vysoký podíl vlákniny pozitivní. Pokud se s ní zachází správně a jejími zdroji jsou především nutričně bohaté a pro lidský zažívací trakt přirozené potraviny, které jsou součástí pestré stravy, je samozřejmě vše v nejlepším pořádku. V rozumném množství je vláknina zdraví prospěšná. Pokud je ale váš jídelníček zatížen nepestrou a nevyváženou stravou, zaměřenou na vysoký přísun vlákniny z celozrnných potravin, nebo dokonce otrub či potravinových doplňků, pak je všechno jinak.

Mezi nejbohatší potraviny obsahující vlákninu patří luštěniny, ořechy a semínka, otruby. Z ovoce švestky a asijská hruška.

Zdroj: Nadbytek vlákniny
Zveřejněno dne: 4.10.2016

Nadbytek vlákniny

Vláknina u dětí

Doporučenou denní dávku vlákniny pro dítě zjistíme tak, že počet gramů je číselně věk dítěte plus 5 (například čtyřleté dítě má sníst alespoň 9 g vlákniny denně).

Tato problematika se tedy týká i dětí. Celozrnná strava, spotřeba otrub, vegetariánství a s tím spojená spotřeba sóji a používání takových alternativních náhražek, jako je například sójové mléko, které je plné kyseliny fytinové, vede samozřejmě k silnému nedostatku některých minerálů. Nedostatek zinku vede ke špatnému vývoji, nebo dokonce i poškození mozku u dětí. Nedostatek železa způsobuje anémii. S nedostatkem těchto dvou minerálů je spojená i nízká porodní hmotnost, pomalý růst, mentální retardace, mentální anorexie a deprese. S bezhlavým spotřebováváním vlákniny je u dívek spojováno dokonce i zpomalení růstu dělohy a problémy s menstruací. Kdysi byla dost běžnou vadou u dětí i křivice. Zvýšená spotřeba masa, skutečného mléka a mléčných produktů dokázala tento problém solidně potlačit. Jenomže křivice se díky zaměření na jednostrannou stravu zase vrací. Ve Velké Británii zaznamenali dokonce takový nárůst křivice i jiných problémů, že se tamní lékaři snaží prosadit, aby bylo vegetariánství posuzováno jako týrání dětí. Tyto problémy se samozřejmě ale netýkají pouze vegetariánů. A právě tyto hrozící následky jsou důvodem, proč někteří lékaři před vysokým užíváním vlákniny z celozrnných potravin a před užíváním vlákninových doplňků stravy varují především těhotné ženy. Vláknina totiž není pro zdraví organismu přímo nezbytná, naopak její nadbytek je prokazatelně nebezpečný.

Zdroj: Nadbytek vlákniny
Zveřejněno dne: 4.10.2016

Psyllium a jeho nežádoucí účinky

Psyllium při dietě

V redukčních dietách je vláknina nezastupitelná, protože neobsahuje žádnou energii, navíc s každým zkonzumovaným gramem Psyllia vstřebáte z jídla o 7 kilokalorií méně. Patříte-li mezi těch 30 procent obyvatelstva, které opakovaně trápí zácpa, bude pro vás Psyllium vítaným pomocníkem. Ale pozor, je nutné, abyste společně s Psylliem konzumovali i dostatečné množství vody, jinak by vás zácpa trápila dál. Psyllium díky vláknině povzbuzuje činnost střevní mikroflóry a je potřebné i jako potrava pro probiotické kmeny bakterií. Nepříjemným průvodním jevem zácpy bývají také hemoroidy. I tady vám Psyllium výrazně pomůže! Psyllium v podobě vlákniny má důležité účinky na funkci střev, zabraňuje vzniku zácpy, neboť zvyšuje objem stolice a zkracuje průchod potravy zažívacím traktem. Opět je zapotřebí připomenout, že se tyto účinky zvyšují, jestliže zároveň s přijímanou látkou pijete dostatek tekutin.

Zdroj: Psyllium a jeho nežádoucí účinky
Zveřejněno dne: 9.6.2016

H2Out

Co je to H2Out

H2Out je přírodní doplněk stravy, který spojuje kombinaci látek velmi známých a používaných pro svůj účinek na odvodnění organismu. Také se při brouzdání po internetu můžete setkat s chybným názvem tohoto výrobku, a to h2o out. Ovšem internet je chytrý a vždy vás dovede ke správnému názvu tohoto produktu, což je H2Out.

H2Out obsahuje pět rostlinných složek v kombinaci s kofeinem. Jednou z takových složek v přípravku H2Out je kopřiva dvoudomá, její nať a látky v ní obsažené přispívají k normální činnosti ledvin, to znamená, že přispívají k vylučování vody z těla. Další složkou H2Out je fenyklová silice, která také podporuje vylučování moči a podporuje tak detoxikaci organismu.

Neméně důležitá je přítomnost extraktu z kaštanu. Extrakt semene jírovce maďalu se používá od pradávna ke snížení pocitu těžkých nohou, protože špatnou cirkulací v žilách a drobných cévách se zadržuje voda ve tkáních. A nejen to, extrakt ze semen kaštanu příznivě ovlivňuje trávení a metabolismus.

Také extrakt zelené kávy nemůže chybět v přípravku H2Out. Zelená káva je v dnešní době stále více využívaná, protože jde o silný antioxidant a pomocníka v boji s nadváhou.

Poslední důležitou složkou v přípravku H2Out je bambusová vláknina. Vláknina na sebe dokáže vázat tuky a vodu, nabobtnat, snížit tak chuť k jídlu a hlad a odvést přebytečnou vodu a tuk z těla ven.

Složení – aktivní složky: zelená káva (Coffea arabica cemina non tosta, bezkofeinový extrakt nepražených zrn kávovníku, obsahuje minimálně 50 % kyseliny chlorogenové) 200 mg; extrakt listů kopřivy dvoudomé (Urtica dioca extract) 200 mg; bambusová vláknina (Bambusa bambos) s 10 % křemíku 166 mg; kofein bezvodý 150 mg; extrakt semene jírovce maďalu neboli kaštanu (Aesculus hippocastanum semen) 80 mg; fenyklová silice (Aetheroleum foeniculi) 4 mg ve 2 tobolkách H2Out.

Celkové složení tobolek H2Out: extrakt zrn zelené kávy, extrakt listů kopřivy dvoudomé, bambusová vláknina, kofein, extrakt semene kaštanu neboli jírovce maďalu, obal tobolky: hydroxypropyl­methylcelulóza, fenyklová silice.

Přípravek H2Out není náhradou pestré stravy, není určen dětem ani těhotným a kojícím ženám. H2Out může způsobovat úbytek váhy a změnu barvy a konzistence stolice. Neužívejte H2Out na odvodnění dlouhodobě.

Dávkování: Užívejte 2 tobolky H2Out denně. Jednu tobolku ráno a jednu tobolku odpoledne, nejpozději však 4 hodiny před spánkem. Tobolky H2Out je dobré užívat po jídle.

Nežádoucí účinky: U zdravého člověka nejsou známy při užívání přípravku H2Out žádné nežádoucí účinky.

Kontraindikace: H2Out rovněž nemá známé žádné kontraindikace na léčiva.

Uchovávání: Ukládejte mimo dosah dětí. Skladujte v suchu a temnu, při teplotě 15–25  °C.

Balení: 20 a 40 tobolek

Zdroj: H2Out
Zveřejněno dne: 18.3.2016

Jak zastavit průjem u kojenců

Instrukce

  • Nedopusťte, aby bylo dítě dehydrované. Vytvořte v šálku vody směs ze ¼ lžičky soli a lžičky cukru. Směs zamíchejte a nalijte ji do kojenecké láhve. Nechte dítě vypít celou láhev s obsahem hydratační tekutiny. Cukr a sůl doplňují elektrolyty, které napomáhají při trávení a zabraňují nadměrné dehydrataci.
  • Kojenecká strava by měla obsahovat rýži a ovesné obiloviny. Rýže a ovesné výrobky zpevňují stolici u kojenců. Dítě by mělo dostat teplé jídlo z obilovin hned ráno (1/4 šálku). K obědu a večeři se doporučuje ¼ šálku vařené rýže. Tato strava prokazatelně vede k pevnější stolici.
  • Vyhněte se přísunu mléčných výrobků, jako je mléko a sýry, zejména při přetrvávajícím průjmu. Laktóza obsažená v mléčných výrobcích může dráždit střeva kojenců a způsobit plynatost a křeče.
  • Vyhýbejte se potravinám s vysokým obsahem vlákniny. Potraviny s vysokým obsahem vlákniny způsobují nadýmání, plynatost a nepohodlí u kojenců. Nadměrná vláknina podporuje tvorbu stolice a může vést k většímu průjmu.
  • Doporučuje se krmit kojence jablečnou dření. Jablka obsahují pektin, který rovněž způsobuje pevnější stolici. Dítě by mělo mít přísun ¼ šálku jablečné dřeně každé čtyři hodiny do té doby, dokud nezačne stolice tvrdnout.

Zdroj: Jak zastavit průjem u kojenců
Zveřejněno dne: 28.2.2013

Žlutý povlak na jazyku

Příčiny

Barva zdravého jazyka je jasně živě růžová – bledý, nafialovělý či jasně rudý jazyk už signalizují, že je něco špatně. Co se týče povlaku, měl by být bílý, jemný, v tenké vrstvě a měl by jít velmi snadno odstranit při čištění zubů. Takto vypadající povlak jazyka je zcela přirozený, neboť i buňky v dutině ústní odumírají, olupují se a poté, co se smísí se slinami a potravou, usazují se na sliznici a jazyku. Je však důležité tento plak pravidelně odstraňovat při hygieně ústní dutiny, a to nejen očištěním zubů, ale i tváří a jazyka. Na jazyku by dále neměly být žádné rýhy, zářezy, pupínky či flíčky a jeho okraje by měly být hladké, bez otisků zubů.

Povlak na jazyku je zcela přirozený a měl by mít světlou, spíše bílou barvu. Pokud je však jeho vrstva příliš silná, případně nabírá žluté odstíny, máte možná co do činění s vážnou bakteriální infekcí. Je třeba, abyste si při čištění zubů alespoň dvakrát za den přeběhli kartáčkem i jazyk a odstranili odumřelé buňky spolu s nečistotami. Nezapomínejte na ústní vodu a jazyk pravidelně kontrolujte. Pokud nezdravý povlak nechce zmizet, navštivte lékaře. Je docela možné, že budete potřebovat antibiotickou léčbu.

Než však začnete panikařit, ujistěte se, že jste nespáchali nějakou dietní chybu. Možná jste snědli něco „barvícího“ nebo jste udělali něco jiného, co běžně neděláte. Možná budete mít chřipku či angínu. Nebo používáte novou ústní vodu. Případně jste snědli něco, co se úplně nelíbilo vašim střevům. Určitě to za pár dní přejde. Pokud nechcete čekat a máte podezření na něco vážnějšího, kontaktujte svého lékaře.

Nebo zkuste nejprve použít Psyllium, což jsou slupky z indického jitrocele, lidově řečeno vláknina, která dokáže pročistit střeva. Silný žlutý povlak může být totiž známkou zažívacích problémů, jako je zácpa. Pokud je povlak suchý, bývá obvykle problém v žaludku a střevech, pokud je mokrý, jde o přebytek hlenu. Žlutý povlak může znamenat i plicní infekci. Zadní část jazylka je spojena s ledvinami, střední část se žaludkem a slinivkou, pravá a levá strana jazyka se propojuje se stavem jater. Špička jazyka patří žlučníku, srdci a tenkému střevu.

Diagnóza podle vzhledu jazyka však není absolutně spolehlivou a samostatně diagnostickou metodou.

Zdroj: Žlutý povlak na jazyku
Zveřejněno dne: 14.3.2016

PŘISPĚJTE NA PROVOZ TOHOTO WEBU


Jakákoliv částka od Vás nám do budoucna pomůže připravit nový a zajímavý obsah.
Uděláte nám velkou radost, když nám pošlete příspěvek na nový obsah.

Číslo účtu je 2901151489/2010

Variabilní symbol: 223311

Za každý příspěvek Vám z celého srdce děkuje celý tým webu ČeskáOrdinace.cz.


Sitemap | RSS