Téma: 

výdej

Iifym

Co je to Iifym

Iifym je zkratka sloganu „If it fit your macros“ (do češtiny volně přeloženo „Když se ti to vejde do příjmu makroživin“). Principem stravování Iifym je nepřesáhnout přiměřený příjem energie vypočítaný na Iifym kalkulačce podle vašich tělesných proporcí a denní aktivity. Hlídáte si přijaté kalorie, bílkoviny, tuky sacharidy a vlákninu, ale už nezáleží na tom, z čeho je přijmete. Rozhodně to není myšleno tak, že se můžete ládovat fastfoodem a pak jen dohánět chybějící makroživiny. Stále se zohledňuje sůl (zadržování vody v těle) a vitamíny. Většina nadšenců tohoto stravování dodržuje takzvaný brofood (rýže, brokolice, kuřecí) a pije proteinovénápoje.

Mezi základní složky Iifym stravování patří bílkoviny, sacharidy, tuky, vláknina, což jsou věci, bez kterých se Iifym neobejde.

Hlavním smyslem tohoto stravování je, že si hlídáte příjem a výdej. Hlídáte si, aby váš příjem nepokryl (hubnutí), pokryl (udržování váhy), nebo převýšil (nabírání) váš celkový výdej.

Měřicími jednotkami jsou makra a kalorie. Bílkoviny mají 4 kcal/1 g, sacharidy také a tuky 9 kcal/1 g. S přesně danými makry vám logicky vyjde jen jedno číslo. Je povoleno hýbat se sacharidy na úkor tuků, jen nesmíte zapomenout, že tuky mají více než dvojnásobné množství kalorií na 1 gram. Bílkoviny dodržujte pokaždé. K tomuto výpočtu slouží právě kalkulačka. Zadáte svou váhu, výšku, denní aktivity a věk. Dále si zvolíte, kolik chcete přijmout bílkovin (doporučuje se 1,3 g/kg tělesné váhy pro méně aktivní osoby a 1,3–2 g/kg u sportovně aktivnějších jedinců, pro které je posilovna druhým domovem) a tuků (většinou 1 g/kg váhy). Sacharidy a vlákninu za vás dopočítá právě tato kalkulačka.

Při stravování Iifym se nemusíte stresovat počtem porcí. Záleží jen na přijatých živinách. Je jedno, jestli je sníte ve 2 nebo 6 jídlech. Důležitou součástí je zapisování neboli počítání makroživin. K tomu je vhodná (mobilní) aplikace MyFitnessPal. Pokud nemáte se studováním nutričních hodnot u potravin mnoho zkušeností, pak to bude chtít ze začátku dost trpělivosti a studování. Po čase však budete brát tuto aplikaci jako zábavu, nikoli přítěž, a časově vám zapisování zabere sotva pár minut.

Směr Iifym se od klasického zdravého stravování mírně liší, a to tím, že menší či občasné neřesti, které pro vás byly doposud tabu, si nyní s klidným svědomím do jídelníčku zařadíte, a to cca 80 % zdravých potravin a 20 % vyhraněných na takzvané hříchy. Je důležité správně dané neřesti nejen zvolit, ale i načasovat, jelikož půl tabulky čokolády před spaním asi nebude tou správnou volbou.

Zdroj: Iifym
Zveřejněno dne: 24.9.2016

Diskuze: Re: cipralex

Čau Helčo, zřejmě máte na mysli lék Lansoprazol (než Lesoprazol), který zabírá na zklidnění žaludku tím, že snížuje produkci trávících kyselin. Lansoprazol je velmi podobný lék, jako Omeprazol, který má Cipralex ve své kontraindikaci a je třeba dbát zvýšené opatrnosti při současném užívání těchto léků. Nutné bude infomrovat svého lékaře internistu - gastroenterologa, že užíváte Cipralex a zároveň i svého psychologa nebo psychiatra, že berete Lansoprazol. Oba lékaři o tom musí vědět, a to dříve, než od nich dostanete předpis na výdej těchto léků v lékárně. Společná léčba Cipralexu a Lansoprazolu je možná, ale není bezriziková, proto musí být Váš stav sledován lékařem.

Zdraví Cempírek!

Zdroj: diskuze Cipralex
Odesláno dne: 21.2.2012 uživatelem Cempírek

Bazální metabolismus

Bazální metabolismus – výpočty

Bazální energetický výdej si můžeme spočítat. Výpočtové vzorce udávají bazální energetický výdej v energetických jednotkách (kJ, kcal). Vzorce v sobě zahrnují individuální parametry, protože, jak již bylo uvedeno výše, úroveň bazálního metabolismu ovlivňuje hlavně pohlaví (žena, muž), hmotnost (množství ATH) a věk.

Výpočet pomocí Faustova vzorce

  • muži > BM (kcal) = hmotnost (v kg) x 24
  • ženy > BM (kcal) = hmotnost (v kg) x 23

Výpočet pomocí Faustova vzorce není přesný, jedná se pouze o orientační předpoklad energetického výdeje.

Výpočet pomocí Harris-Benedictovy rovnice

  • muži > BM [kcal] = 66,5 + 13,8 x hmotnost + 5,0 x výška - 6,8 x věk
  • ženy > BM [kcal] = 655 + 9,6 x hmotnost + 1,8 x výška - 4,7 x věk

Zdroj: Bazální metabolismus
Zveřejněno dne: 1.4.2014

Diskuze: Re: existuje náhražka kortikoidu?

Náhradu léků můžete učinit jen po doporučení vaším plicním lékařem. Prodiskutujte s ním své problémy a požádejte ho o návrh alternativ k vaší léčbě. Obecně platí, že po lécích se nepřibírá. Přibírá se z jídla a z nedostatku pohybu - nezdravý životní styl. Léky mohou zvyšovat chuť k jídlu, zadržovat v těle vodu a bránit v pohybu, tím mohou napomoci v nárůstu tělesné hmotnosti. Avšak samotné rozhodnutí o tom, jestli sníte to či ono, je na vás, stejně tak i zdali přidáte ve zdravém pohybu. Přírodní zákony platí pro každého stejně, na jedné straně je příjem ve formě stravy a na druhé výdej jako zdravý pohyb. Když je příjmu více než výdeje, tak přibíráte. Když naopak, tak hubnete.

Zdraví Cempírek!

Zdroj: diskuze Existuje náhražka kortikoidu?
Odesláno dne: 5.8.2016 uživatelem Cempírek

Použití černé masti s ichtyolem

Jak se černá mast prodává

Mast hnědočerné barvy, konzistence vazelíny, charakteristického zápachu po ichtamolu se prodává v hliníkové tubě s plastovým šroubovacím uzávěrem. Ichtoxyl je dostupný volně v lékárnách v balení po 30 g. Výdej černé masti není vázán na lékařský předpis. Tady je několik míst, kde lze černou mast nejlevněji koupit a je zde vidět i její aktuální cena: Ichtoxylová mast cena.

Zdroj: Použití černé masti s ichtyolem
Zveřejněno dne: 19.4.2015

Bazální metabolismus

Průměrný bazální metabolismus

Úroveň bazálního metabolismu je z velké části dědičná. Pokud jsme smolaři, že naši rodiče a prarodiče mají „utažený“ bazální metabolismus, můžeme počítat s komplikacemi spojenými nejen s nadváhou. Tyto faktory bývají obvykle ovlivněny našimi předky, kteří si procházeli abnormálními životními podmínkami, jako jsou hladomory a koncentrační tábory. Tyto podmínky nám z dlouhodobého hlediska dovolily nastartovat úsporný gen, který novodobě řídí rychlost bazálního metabolismu.

Velký podíl na úrovni bazálního metabolismu má také rasa. Například Číňané a Indové mají nižší úroveň bazálního metabolismu než lidé kavkazoidní (což jsou i Evropané).

Energetický výdej dospělých v průměru činí přibližně 8 400–11 700 kJ, a jak bylo uvedeno, s věkem tyto hodnoty klesají v důsledku klesání bazálního metabolismu. S fyzickou aktivitou se hodnoty energetického výdeje markantně zvyšují. Průměrný energetický výdej člověka, který se výrazně hýbe, se zvyšuje o 2 100–4 200 kJ za hodinu, v závislosti na zdatnosti, délce zátěže, typu a intenzitě sportovního výkonu. U žen jsou tyto hodnoty v průměru mírně snížené v poměru k celkovému energetickému výdeji.

Zdroj: Bazální metabolismus
Zveřejněno dne: 1.4.2014

Jak správně běhat

Běhání a hubnutí

Jediný osvědčený způsob hubnutí říká, že se musí spálit více kalorií, než se přijme. Začátečníkům stačí 30–40 minut běhu. Za tuto dobu se však značně zvýší tepová frekvence, což je správně, po 20 minutách tepové frekvence nad 65 % z maximální TF dochází ke spalování tukových zásob. Takže 30–40 min bohatě ze začátku stačí a zbylou doporučenou „denní dávku fyzické aktivity“ můžete vyplnit procházkou se psem, prací na zahrádce atd.

Vidíte, je to opravdu jednoduché, není třeba lekat se při pomyšlení na hodinu pohybu denně. V případě, že jste již začali běhat, můžete si s klidem říct, že pokud dodržíte tato doporučení a s běháním vydržíte, tak zhubnete. V zásadě platí, že každou uběhnutou mílí spálíte až 110 kalorií, můžete si tak udělat kontrolu v poměru výdej/příjem. Ještě jedna poznámka, nesnažte se zbytečně a nadměrně navyšovat vaši kilometráž (začátečníci) kvůli posedlosti spalováním energie, protože následek může být takový, že postupem času spálíte méně než 110 kalorií za 1 míli (kvůli malé rychlosti a malé tepové frekvenci apod.). To povede sice k většímu naběhanému objemu, ale účinek nebude takový, jaký jste chtěli. Navíc při vyšších tréninkových objemech hrozí větší riziko zranění (začátečníci). Co tedy dělat? Zkuste postupně zařazovat „kvalitnější“ a různorodější typy tréninků, na nichž se budete soustředit na rychlost nebo sílu – běh do kopce nebo tempové běhy (4 x 800 metrů v určitém čase s meziklusem, stupňovaný běh aj.). Takové typy tréninků jsou perfektní, výdej kalorií je o dost vyšší a hodí se jako příprava na závody.

Zdroj: Jak správně běhat
Zveřejněno dne: 1.5.2014

Bazální metabolismus

Co je to bazální metabolismus

Bazální metabolismus je vrozený a ovlivnit ho lze nejméně ze všech tří součástí výdeje energie. Jedná se o energii, která je nezbytná pro základní životní funkce člověka bez přičinění jakékoliv další aktivity. K základním funkcím je řazeno kupříkladu dýchání, činnost srdce či fungování dalších orgánů. Na první pohled se tedy může zdát, že klidový výdej bude mít každý stejný, ovšem opak je pravdou. Vliv na to má hned několik faktorů. Skladba těla, kdy výhodou je sportovní postava s vyšším podílem svalové hmoty a přiměřeného množství podkožního tuku, dále pak věk, kde platí, že čím je člověk starší, tím méně potřebuje energie. Je nutné podotknout, že starší lidé by měli přizpůsobit příjem potravy, ale hlavně by měli dbát na její kvalitu, aby při sníženém energetickém příjmu doplnili všechny potřebné živiny i mikroživiny. Ne nepodstatnou skutečností je také fakt, zda se jedná o muže či ženu. Muži mají to štěstí, že přirozeně spotřebovávají více energie. Ženy si tedy musí o to více hlídat, co jí, a navíc se nesmí stravovat stejným způsobem jako muži. Další skutečností, kterou už ovšem musí řešit lékař, je nepřirozená aktivita štítné žlázy. Snížená aktivita vede k nadváze v případě nekorigování energetického příjmu.

Zdroj: Bazální metabolismus
Zveřejněno dne: 1.4.2014

Umíte nakupovat léky na internetu?

S čím se můžete při nákupu léčiv na internetu setkat?

Neregistrovaný lék

Každý léčivý přípravek musí být před uvedením na trh v České republice zaregistrován Státním ústavem pro kontrolu léčiv. Přípravky, které nejsou registrovány v ČR, to znamená, že jejich prodej v ČR nebyl schválen, je ilegální nabízet i prodávat, a to ať už přes internet či jinak. Pokud si nejste jisti, zda je nabízený lék v ČR registrovaný, ověřte si jej před nákupem v databázi registrovaných léčiv na Informačním portálu pro veřejnost Státního ústavu pro kontrolu léčiv na adrese www.leky.sukl.cz . Neregistrované léčivé přípravky vám může předepsat pouze lékař.

Registrovaný lék

Pokud je lék v ČR registrovaný, nemusí být jeho nabídka přes internet v pořádku. Prostřednictvím internetu nebo například tržnic nelze prodávat léky, jejichž výdej je vázán na lékařský předpis (tento způsob výdeje je vázán pouze na kamennou lékárnu). Pokud takovou nabídku na internetu zaznamenáte, v žádném případě jí nevyužívejte. Užití těchto léků bez předchozí konzultace s lékařem či lékárníkem může představovat vážné zdravotní riziko.

Nelegální přípravek

Nelegální přípravek je výrobek, který má svůj vlastní název a jehož totožnost nebo původ nejsou úmyslně a podvodně označeny. Přesto je jeho prodej ilegální. Je jím například výrobek, který je v ČR nabízen jako registrovaný i přesto, že registraci má pouze v jiné zemi mimo EU nebo přípravek, který se tváří jako lék i když svou podstatou splňuje požadavky např. na doplněk stravy.

Padělek

Pokud je pravost, účinnost, původ léčivého přípravku úmyslně a podvodně či nesprávně označen, jedná se o padělek. Padělek nemusí obsahovat žádné účinné látky, může obsahovat jejich nedostatečné množství nebo naopak větší množství, ale také může mít zcela jiné složení, než jak je vyznačeno na obalu. Obal padělků je neúplný, nesprávný a pravidla napodobuje jiné léčivo. Seznam nejčastěji padělaných léčivých přípravků, stejně jako seznam nedávno zadržených nelegálních přípravků a padělků naleznete na internetových stránkách SÚKL www.nebezpecneleky.cz.

Zdroj: Umíte nakupovat léky na internetu?
Zveřejněno dne: 11.5.2010

Chuť k jídlu

Jak snížit chuť k jídlu

Kdo chce zhubnout, musí snížit příjem kalorií a zvýšit výdej energie pomocí vhodného dietního a pohybového režimu, existuje řada přípravků, které nám mohou pomoci tohoto cíle dosáhnout. Snížení chuti k jídlu musí jít ruku v ruce se zlepšením metabolismu a správnými stravovacími návyky.

Jezte po celý den a stravujte se alespoň pětkrát denně, čili kromě snídaně, oběda a večeře nezapomínejte ani na svačiny. Nejdůležitější je vyvážená snídaně s dostatečnou zásobou energie a vlákniny, ale s minimem tuku. Na oběd pomůže, pokud si dáte bílkoviny a sacharidy v kombinaci se zeleninou, ale večeře by měla být již lehčí, zaměřená více na bílkoviny než sacharidy.

Pijte po celý den, a to zejména neslazené nápoje, ideálně čistou vodu. Její výhodou je, že spolu například s vlákninou dokáže poměrně rychle zaplnit žaludek a snižuje pocit hladu, což samo o sobě je již první metoda na potlačení chuti k jídlu. Pokud se napijete ještě před snídaní, zlepší to metabolismus, pokud ještě i před každým jídlem, zlepší to pocit plnosti po něm.

Zdravé tuky, bílkoviny a sacharidy nemusí být problémem ve správném a vyváženém poměru. Důležité je se přizpůsobit tomu, jaký máte metabolismus, tedy zda vaše tělo lépe spaluje tuky, nebo naopak lépe spaluje sacharidy. Důležitý je mít i dostatek vlákniny, ale sladkostem a slaným pamlskům se vyhýbejte, jak jen se dá, protože ty vás nezasytí a pocit hladu je rychle zpět. To platí i o jídlech z fastfoodu!

Podstatné je i samotné zpracovávání potravy. Je nutné jíst pomaleji, ideálně i 20 minut, protože pocit sytosti se postupem času zvyšuje. Pokud hlavní jídlo velmi rychle sníte, pocit plnosti se nestihne dostavit například dříve, než si dáte dezert. To je samozřejmě špatné, nemluvě o tom, že pokud dezertem není jablko, tak půjde ručička na váze velmi rychle nahoru.

Zelenina a ovoce jsou známé tím, že ve správné kombinaci například s masem nebo sýrem dokážou člověka zasytit, a přitom nejde o vysoce kalorické bomby, z nichž se tloustne. Každý správný oběd a večeře by tedy měly obsahovat dostatek zeleniny i ovoce. Na oběd může jít klidně i o dvojnásobnou dávku, v případě večeře ale buďte opatrnější.

Zdroj: Chuť k jídlu
Zveřejněno dne: 29.11.2016

HPV virus

Vakcína proti HPV

Očkování proti rakovině děložního čípku je v České republice prováděno dvěma druhy vakcín, a to vakcínou Silgard a vakcínou Cervarix.

Kvadrivalentní očkovací látka Silgard (v některých zemích pod názvem Gardasil) byla schválena nejprve v USA (červen 2006, v USA zatím jediná) a v EU (září 2006) k použití u dětí a dospívajících (9 až 15 let) a u dospělých žen (16 až 26 let) k prevenci: karcinomu děložního hrdla, předrakovinných změn (cervikálních dysplazií/prekanceróz) vysokého stupně (cervikální intraepiteliální neoplazie, CIN 2/3), změn na zevním genitálu (vulválních dysplastických lézí) vysokého stupně (VIN 2/3), genitálních bradavic (condyloma accuminata) vyvolaných virem HPV typů 6,11,16 a 18. Z klinických studií vyplývá, že vakcinace stoprocentně brání vzniku cervikálních prekanceróz (CIN 1, 2, 3 nebo AIS) vyvolaných HPV typy 6, 11, 16 a 18, výskytu genitálních bradavic zabránila v 99 % (vyvolaných HPV typy 6 a 11). Prokázány jsou i stoprocentní účinky proti vysokému stupni vulválních lézí (prekancerózám), vyvolaných zmíněnými typy HPV. Sledování výskytu invazivních karcinomů nelze z etických důvodů provést. Studie také prokázaly, že podání vakcíny ochránilo ženy již infikované jedním nebo více typy HPV proti zbývajícím typům, proti nimž je vakcína určena, a tak i po zahájení sexuálního života má vakcinace pro ženy význam. Vakcína nemá terapeutický efekt. První dávka kvadrivalentní vakcíny Silgard (v některých zemích zvané Gardasil) proti lidským papilomavirům byla v České republice podána 5. 12. 2006. Od té doby zde bylo očkováno na 20 000 dívek a žen. V září 2007 byla vakcína oceněna Prix Galien USA 2007 jako nejlepší biotechnologický produkt roku.

Vakcína Cervarix společnosti GlaxoSmithKline je určena k prevenci přednádorových lézí (CIN 2. a 3. stupně) a rakoviny děložního čípku, které jsou vyvolány viry HPV typu 16 a 18. Studie prokázaly 100% účinnost proti přednádorovým změnám způsobeným těmito dvěma typy virů, které jsou zodpovědné až za 70 % onemocnění rakovinou děložního čípku. Pokud posuzujeme efekt vakcíny bez ohledu na HPV typ, který onemocnění děložního čípku způsobí, dokáže vakcína ochránit z 93 % před nejtěžšími přednádorovými stavy, ze kterých se může v budoucnu rozvinout rakovina děložního čípku. Této účinnosti je dosaženo za předpokladu, že očkování proběhne u dívek před zahájením sexuálního života.

Indikace je založena na prokázané účinnosti Cervarixu u dívek a žen ve věku od 9 let věku výše. Očkování spolu s pravidelným screeningem je tou nejvhodnější možnou ochranou před rakovinou děložního čípku. Vakcína Cervarix je léčivý přípravek, jehož výdej je vázán na lékařský předpis. Před užitím by si uživatelé měli důkladně pročíst příbalový leták.

Zdroj: HPV virus
Zveřejněno dne: 19.12.2014

Mléčná dieta

Mléčná dieta na hubnutí

To, že člověk držící mléčnou dietu zhubne, je jisté. Kolik kilogramů to ale bude, záleží na různých faktorech. Kromě fyzických dispozic jedince ovlivní úbytek váhy i doba držení diety. Pokud si někdo zvolí držet osmidenní mléčnou dietu, úbytek váhy bývá zhruba 4 kilogramy. Pokud si někdo vybere klasickou třináctidenní dietu, tak je redukce váhy asi 8 kilogramů. U nejdelší varianty (šestnáctidenní) bývá úbytek kolem 10 kilogramů.

U této diety je opravdu velmi důležité respektovat daný jídelníček, aby se výsledek dostavil a další již uvedené zásady: pitný režim, pravidelnost, intervaly stravování, vyhýbání se soli, alkoholu a pokud možno i kávě.

Každý, kdo se s touto dietou rozhodne začít, by se měl nejprve seznámit nejen s jejím jídelníčkem, ale třeba i s názory lidí, kteří už danou dietu vyzkoušeli. Vždy se doporučuje danou dietu konzultovat s lékařem. Je třeba si také uvědomit, že tato dieta byla původně určená pro nemocné, kteří byli upoutáni na lůžko, a proto se u nich nepředpokládal velký výdej energie. Pokud tedy mléčnou dietu drží člověk, který je zdravý, chodí do práce, občas cvičí atd., tak příjem živin pro něj rozhodně nebude dostatečný. Tělo sice bude mít dostatek vápníku (to způsobuje vysoké zastoupení mléčných výrobků v jídelníčku), ale budou mu chybět jiné živiny, například sacharidy. Nejen příjem živin je nízký, porce jsou velmi malé, a proto se často stává, že člověk opravdu hladový, alespoň v prvních dnech diety, které bývají nejhorší (první den je na jídelníčku pouze mléko).

Malé porce spojené s nízkým příjmem živin a vyšším (běžným) výdejem energie mohou způsobovat nepříjemné pocity slabosti a malátnosti. V takovém okamžiku to je vždy na rozhodnutí člověka, jestli bude v dietě pokračovat, nebo ji ukončí. Nikdo by neměl své možnosti přeceňovat, protože by si tím mohl způsobit závažné zdravotní problémy.

Mléčnou dietu si obvykle vybírají lidé, kteří chtějí rychle a výrazně zhubnout za krátkou dobu. Tito lidé by si měli uvědomit, že je to velmi náročný způsob hubnutí, který zatěžuje organismus a který není pro každého. Jinak je tato dieta vhodná a i určená pro osoby upoutané na lůžko. I příjem živin tomu odpovídá, a proto je tato dieta absolutně nevhodná pro aktivní sportovce a lidi vykonávající těžkou fyzickou práci. Tato dieta by se také měla držet maximálně jednou ročně.

Tato mléčná dieta je tedy vhodná pro ty, kteří chtějí do 14 dní zhubnout zhruba 10 kilogramů. Výhodou této diety je i to, že se nemusíte zamýšlet nad tím, co budete jíst, jídelníček je přesně daný. Pro některé jedince může být výhodou i to, že jídelníček obsahuje vysoké množství mléčných produktů, které obsahují vápník a bílkoviny. Pokud má někdo těchto živin nedostatek, během této diety se jejich příjem vylepší. Naopak klesne příjem potravin s obsahem vitamínů, minerálů a tuků.

Zdroj: Mléčná dieta
Zveřejněno dne: 28.5.2016


Sitemap | RSS