Téma

NÁPRAVA DYSGRAFIE


Diagnostika dysgrafie

V praxi se setkáváme většinou s mírnější formou této poruchy. Nesmíme zaměňovat s dětmi, které mají nekvalitní grafický projev v důsledku špatného úchopu nebo nevypsaností ruky.

Diagnostika dysgrafie vychází ze šesti základních částí:

  1. anamnéza,
  2. test inteligence,
  3. zkouška psaní – dítě dostane za úkol něco opsat, přepsat, případně diktát plus vždy něco kreslí, sleduje se: způsob sezení, držení psacího náčiní, uvolnění ruky, způsob psaní (plynulost tahů, přítlak, velikost a sklon písma), rychlost psaní (velmi důležité – někdy je to jediná nápadnost – neúměrně dlouho se s tím lopotí, aby to přijatelně napsalo), u starších dětí jsou známkou dysgrafie krátké trhavé pohyby, jimiž se posouvá dopředu po řádku, často se zvýšené úsilí v grafomotorice projevuje i zvýšenou chybovostí co do obsahu (nezbývá prostor se na to soustředit),
  4. zkouška laterality – nerovnoměrné využívání párových hybných (ruka, noha) a senzorických (oko, ucho) orgánů,
  5. zkouška zrakového vnímání a paměti – obkreslování,
  6. Pravolevá a prostorová orientace – ukazuje místa ve čtverci před sebou, na druhé osobě a pak na sobě.

Zdroj: článek Dysgrafie

Příběh

Ve svém příspěvku DYSGRAFIE,DYSLEKTIE se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Kepertová.

Dobrý den,
lze nějak účinně léčit nebo zmírnit problémy s dyslekcií, dysgrafií u dospělého člověka?
Děkuji za odpověď.
Kepertová

Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.

Reagovat

Zdroj: příběh Dysgrafie,dyslektie

Dysgrafie u dětí

Má-li vaše dítě potíže s písemným projevem, může se jednat o dysgrafii – specifickou vývojovou poruchu psaní. U dysgrafie dětí se můžeme setkat s různými dysgrafickými chybami. Její projevy se různí od dítěte k dítěti. Dysgrafie se odráží ve zrakovém vnímání, prostorové orientaci, paměti, představivosti, pozornosti nebo smyslu pro rytmus. Pro dysgrafiky je obtížné převádět sluchové a zrakové vjemy do grafické podoby. Narušuje například koncentraci dítěte na obsahovou a gramatickou stránku písemného projevu, protože už samotný proces psaní stojí dítě velké úsilí.

U dětí s dysgrafií se objevují následující chyby v psaní: obecně nečitelné písmo, a to i přes dostatečný čas a pozornost věnovaný danému úkolu, tendence směšovat psací a tiskací písmo, nepravidelná velikost písmen, nerovnost linií, nerovnoměrný sklon, mnohdy neschopnost držet se při psaní řádků, nedopsaná slova nebo písmena, vynechávání slov v souvislém textu, nepravidelná hustota mezi slovy a písmeny, atypický úchop psacího náčiní nebo křečovitý úchop prstů ve špetce s prolomeným ukazovákem, ačkoliv ruka se nám jeví celkově uvolněně, výrazně pomalé tempo práce, neskonalé úsilí pře veškerém písemném projevu, diktování si polohlasem sledu písmen, bedlivé pozorování vlastní píšící ruky, zvláštní držení těla při psaní.

Zdroj: článek Dysgrafie

Dědičnost dysgrafie

Příčinu vzniku dysgrafie nebývá většinou možné přesně zjistit. Přesto je několik faktorů, které s poruchou souvisí: poškození mozku plodu v těle matky, porodní komplikace, genetická predispozice (dědičnost). Dysgrafie může existovat samostatně, ale častěji se vyskytuje spolu s jinými poruchami učení, jako je dyslexie, dyskalkulie, poruchy pozornosti s hyperaktivitou nebo bez ní atd.

Zdroj: článek Dysgrafie

Dyslexie versus dysgrafie

Dysgrafie bývá často zahrnuta pod pojmem dyslexie. Dyslexie bývá vrozená, nebo získaná změnami v centrální nervové soustavě v průběhu těhotenství a porodu. Problém pravděpodobně spočívá v nedostatečné souhře a spolupráci obou mozkových hemisfér. Projevuje se potížemi při zvládnutí čteného textu – dyslektik vypouští či zaměňuje slova a písmena. Počet dyslektiků v populaci vyspělých zemí nepřesahuje 5 %. V České republice se závažné formy dyslexie objevují zhruba u 2 % dětí. Odklad školní docházky ji nevyřeší – porucha přetrvává. Bohužel je dědičná. Rodiče dyslektici by měli počítat s 50% pravděpodobností, že jejich dítě bude trpět stejnými obtížemi. U některých jedinců lze poruchu odstranit, u jiných přetrvává v určité podobě až do dospělosti. V žádném případě však tato vada nesouvisí s inteligencí a není překážkou dalšího vzdělávání. Výjimkou nejsou případy, kdy dyslektici dosáhli v profesní kariéře vrcholu svého oboru.

Dysgrafie se řadí mezi specifické poruchy učení, které postihují celkovou úpravu písma (nesouměrnost, nečitelnost) a tím i celkovou rychlost grafického projevu. Dotyčný většinou píše pomalu, potřebuje časté přestávky. Pokud ho budeme tlačit k rychlejšímu písemnému projevu, bude písmo ještě více nečitelné. Tato porucha není způsobena intelektovým úbytkem. Dochází k ní v rámci deficitu jemné a hrubé motoriky, potíží s pozorností a oslabenou pohybovou a zrakovou pamětí.

Zdroj: článek Dysgrafie

Léčba a náprava dysgrafie

Lékař posoudí, zda se u dítěte nevyskytuje motorická (pohybová) nebo vizuální porucha. Zjistí, jestli nemá příznaky slabosti a jestli v psaní nebrání třes nebo jiné nedobrovolné pohyby ruky. Psycholog může provést i jiné zkoušky – například test kreslení a test zrakové vnímavosti. Pozorování a léčba musí být zaměřeno na celou osobnost dítěte, na jeho vztahy s okolím i na vztah ke školní práci. Významný je i způsob adaptace na školu.

Zdroj: článek Dysgrafie

Test dysgrafie

Při testování dysgrafie se používá test vizuomotorické koordinace, který se skládá z:

  • vizuomotorická funkce (koordinace oko – ruka),
  • vnímání figury a pozadí,
  • konstantní vnímání tvaru (nezávisle na velikosti, barvě a poloze),
  • vnímání polohy předmětu v prostoru,
  • vnímání polohy dvou či více předmětů v prostoru vůči sobě, vnímání prostorových vztahů.

Zdroj: článek Dysgrafie

Léčba rozštěpu

V ČR je léčba na velmi dobré úrovni. Soustředí se do dvou rozštěpových center, a to v Praze a v Brně, kde o pacienty pečuje celý tým lékařů – plastický chirurg, ortodontista, logoped, foniatr, lékař ORL.

Nejdříve se operativně řeší rozštěp rtu. O načasování operace rtu se v ČR vede zatím stále polemika. Jeden proud preferuje operace neonatální, tedy u novorozenců, druhý zastává operace od 3. měsíce, kdy je dítě již vyzrálejší. Obě načasování přinášejí velmi dobré výsledky. Operace patra se v současné době provádí mezi 6. až 12. měsícem věku dítěte. Tímto načasováním operací patra před nástupem řeči si dítě na nové poměry v ústech snadno zvykne a ve většině případů tak není nutná dlouhodobá logopedická náprava. Ranou operací patra se díky projizvení ovšem ovlivní růst čelisti, který je však dobře řešitelný ortodontickou léčbou. Ortodontická léčba začíná u části pacientů již na mléčném chrupu, u dalších na chrupu smíšeném a trvá až do dospělosti. V té době je již možné nahradit případné chybějící zuby (zubní můstek, implantát). Rozštěp čelisti je řešen spongioplastikou po 8. roce dítěte. Načasování je však individuální a řídí se fází růstu špičáků dítěte. Závěrečné korekční operace se provádí v dospělosti. Korekční operace se v některých případech provádějí i před nástupem růstového spurtu. Pacienti, kteří mají rozštěpem zasaženo patro, jsou sledováni logopedem a foniatrem. Také v ordinaci ORL (ušní, nosní, krční) pro časté komplikace se středouším v dětském věku.

Zdroj: článek Rozštěp obličeje

Enterol

Enterol patří do skupiny „Náprava správné střevní flóry“, to znamená, že dodává do organismu správné střevní baktérie, které mají ve střevě být. Enterol vyrovnává přirozené mikrobiální prostředí střeva. Přípravek Enterol působí také prostřednictvím podpůrného (výživného) účinku na střevní sliznici. Přípravek Enterol ve formě tobolek mohou užívat dospělí, mladiství i děti. Dětem do 3 let je třeba podávat pouze obsah tobolek.Enterol ve formě prášku pro přípravu suspenze se doporučuje podávat dospělým a dětem od 3 let. Dětem do 4 let je možno přípravek podávat pouze po poradě s lékařem.

Zde můžete vidět cenu Enterolu.

Zdroj: článek Léky na průjem

Kdy je Dornova metoda vhodná

  • bolesti zad
  • bolesti bederní, hrudní nebo krční páteře
  • bolesti v kyčlích
  • bolesti v ramenou
  • bolesti v kolenou
  • bolesti hlavy, migrény
  • bolesti v loktech
  • bolesti v zápěstí
  • bolesti v hrudní oblasti
  • bolestivá menstruace
  • dolní končetiny do X nebo O
  • ischiatické bolesti
  • křečové žíly
  • mravenčení a porucha citlivosti rukou, nohou
  • nestejná délka končetin (funkčně kratší nebo delší noha)
  • neplodnost u žen
  • otoky dolních končetin
  • ostruhy na patách
  • propadlé obratle
  • patní ostruhy
  • skolióza páteře
  • střevní a žaludeční potíže (chronické)
  • špatné držení těla
  • vybočené palce nohou (hallux)
  • vybočená kostrč
  • vybočené obratle
  • vytáčení chodidel dovnitř nebo ven
  • vysoký krevní tlak
  • vyskočená (zablokovaná) žebra
  • tekutina (voda) v koleni
  • zácpa

Dornova metoda je terapií celostní, protože respektuje člověka ve všech úrovních, a proto se také ve všech úrovních projeví její účinek. Nejdůležitější je správné skloubení v bedro-kyčlo-stehenní oblasti. Dornova metoda je na rozdíl od metod používaných chiropraktiky metodou šetrnou. Nejde v ní o to sjednat nápravu za cenu způsobení šoku a často i mikrotraumat ve svalech, vazech či v kostech, jak se děje právě při trakcích (lidově „škub – a je to“). Takový postup vede opět k zablokování, poněvadž i sval raději přijme vlídné zacházení a domluvu „po dobrém“. Ostatní chápe jako výzvu k boji a bývá silným bojovníkem. Většinou vyhrává. Při Dornově terapii se sval zaměstná svou nejpřirozenější činností – pohybem, a tak nemá potřebu se bránit. Respektujeme jeho přirozenost a důležitost, takže s nově vzniklou skutečností, totiž uvedením kloubu do původní (správné) polohy, nebojuje, ale přijímá ji.

Dornova metoda vyznává zásadu práce maximálně na prahu bolesti. Mírná bolest způsobená tlakem palce rychle mizí. Bolest, se kterou člověk na ošetření přichází, je zpravidla silnější. I ta po úspěšném „zásahu“ mizí, protože už není nutná. Splnila svůj účel dát na vědomí, že něco není, jak má být, a že náprava byla sjednána.

Dornova metoda je bezpečná a obavy z možného utržení krevních sraženin jsou neopodstatněné.

Zdroj: článek Léčba vyhřezlé ploténky bez operace

Co zahrnuje celkové ošetření a jak probíhá

Nejprve terapeut zjistí rozdíl v délce končetin. Následuje její korekce: vleže na zádech pomocí ručníku – odtud vžitý pojem „ručníková metoda“ – provádí ošetřovaný pohyb nohou dle instrukcí terapeuta. Poté je pozornost věnována kolenům, kotníkům a dalším kloubům dolní končetiny. Můžete se naučit, jak se vyhnout bolestivé a často neefektivní operaci vbočeného palce (hallux valgus) či kladívkových prstů. Dalším krokem je odstranění případného chybného sklonu a rotace pánve v souvislosti s posunem v křížokyčelním skloubení (Si). Následuje vyšetření všech segmentů páteře, kterou pro zmírnění tření terapeut namaže třezalkovým olejem. Začíná se kostrčí, která bývá dost často vychýlena, nejčastěji v důsledku pádu na zadek. Dornova metoda umožňuje napravit toto vychýlení, které stojí za velkým množstvím obtíží (například hemoroidy, svědivost konečníku, bolesti při sezení, potíže s vyměšováním, neschopnost otěhotnět či migrény), náprava probíhá zvenku nikoli zevnitř! Pokračuje se vyhledáváním a okamžitým napravováním obratlů od spodního konce páteře k hlavě. Vždy ve spolupráci terapeuta (tlak palců) s ošetřovaným (pohyb končetin dle instrukcí). Pozornost je dále věnována ramenním kloubům, loktům, zápěstím a prstům.

Na základě pochopení principu Dornovy metody – zvládnutí jednoduchých cviků a dodržování pokynů terapeuta – si budete schopni do značné míry pomoci sami.

V podstatě můžeme u kteréhokoli problému najít spojitost s pohybovým systémem a z této úrovně vyslat impuls přispívající k znovunastolení rovnováhy.

Zdroj: článek Léčba vyhřezlé ploténky bez operace

Žaludeční vředy versus žaludeční neuróza

Žaludeční vředy vznikají na základě poškození stěny žaludku či dvanáctníku, které postupně proniká přes sliznici do hlubších vrstev a je způsobeno vyšší tvorbou žaludečních kyselin a snížením ochranných mechanismů sliznice žaludku a dvanáctníku. Žaludeční vředy postihují stejně často muže i ženy, a to v podstatě v jakémkoli věku. Mohou se dokonce vyskytovat i u dětí, ale pouze ojediněle. Během života jimi u nás onemocní přibližně každý desátý člověk.

Typickým příznakem žaludečních vředů je bolest při jídle. Dále se žaludeční vředy mohou projevovat pálením v jícnu, pocitem návratu kyselého a pálivého zpět do jícnu, častou potřebou ke zvracení nebo přetrvávajícími bolestmi břicha. Když vřed pronikne do cévy žaludeční stěny, objevuje se krvácení. Jedná se o urgentní stav, který se projevuje zvracením krve a později i přítomností natrávené krve ve stolici. Stav se musí akutně řešit v nemocnici. Druhou nejčastější komplikací je prasknutí vředu. Jde o proniknutí celou stěnou a obsah zažívací trubice pak vytéká do břišní dutiny. Tato komplikace je provázena silnou bolestivostí a léčbou je urgentní chirurgický výkon.

Většina lidí, která si stěžuje na žaludeční vředy, je ve skutečnosti nemá. Ovšem jejich potíže se dají léčit ještě hůře. Žaludeční neuróza je v podstatě funkční porucha zažívacího traktu, kterou trpí až polovina populace, a to spíše mladší lidé, od 20 do 45 let, častěji ženy, a mezi její typické projevy patří říhání, plynatost, tlak a křeče v břiše, průjem nebo zácpa. Potíže snadno vyvolají dojem, že jde o nějaké závažné onemocnění, což však není pravda.

Léčba je založená na lécích, které upravují trávení, je třeba počítat s tím, že náprava k lepšímu potrvá až několik měsíců. Tato terapie zabírá asi u dvou třetin pacientů, u zbylých však pomoci nemusí. Je to často proto, že se opomíná vliv psychiky. Za podobnými potížemi se obvykle skrývá stres, náročná práce, problémy ve vztazích. Břicho může bolet kvůli tomu, že se člověk hádá s partnerem, má příliš stresující práci, trápí se se svým vzhledem. Někdy jde často o příčinu, kterou si ani člověk sám neuvědomí, a je na dobrém lékaři, aby ji díky dobře vedenému rozhovoru s nemocným objevil.

Doporučení – žaludeční neuróza

Smíchejte stejné množství levandulového květu, anýzu, vřesového květu, proskurníkového kořene, semena pískavice a lněného semínka. Poté spařte lžíci bylin ve sklenici vroucí vody. Pijte jednou denně po jídle.

Zdroj: článek Žaludeční vředy - vhodná strava

Pomůcky

Pomůcky či publikace nejsou většinou monotematicky zaměřeny (na jeden problém či reedukaci pouze jedna oblast obtíží), zejména ve cvičeních se prolíná procvičování více oblastí (zrakové vnímání + koncentrace pozornosti + prostorová orientace + vizuomotorika) – pro reedukaci je tedy vhodné vždy dle řešeného problému pečlivě vybírat jednotlivá cvičení, texty, obrázky apod.

Diagnostické pomůcky jsou většinou tvořeny přímo pedagogickými pracovníky na školách, některé jsou k sehnání na trhu (prodejny knih, papírnictví, menší firmy – s. r. o). Na trhu jsou také pomůcky, které byly vydány již v dřívějších letech (na školách se nadále používají) a mohou se tedy obtížněji shánět. Seznam pomůcek je pouze orientační, patří mezi ně: v případě potřeby různé druhy násadek na psací náčiní, využití sešitů na těsnopis nebo sešitů s pomocnými linkami, tabule, průhledné fólie na psaní, stírací tabulky, reliéfní destičky (písmena/číslice), uvolňovací cviky a pomůcky pro rozvoj grafomotoriky jako tabule psacích písmen, sešity na těsnopis, vhodné psací potřeby – grafomotorika Metodika Svobodové.

Jemná motorika: veškeré pomůcky vhodné ke skládání, modelování, vystřihování, vytrhávání a vlepování do předkreslených tvarů, dále například k namotávání cívek, klubíček, šroubování, navlékání.

Grafomotorika: velké archy balicího papíru, různé druhy tabulí, psací pomůcky zanechávající lehkou stopu, houbičky (měkké tužky, fix, štětce), v případě potřeby různé druhy násadek / trojhranných nástavců, fólie.

Nebojte se psaní = pomůckový program na odstranění grafomotorických obtíží u dětí předškolního i školního věku, odzkoušeno a schváleno PaedDr. Y. Heyrovskou, například pera, tužky, nádstavce, pastelky, mikrotužky, linery, prstové barvy, měkká modelína (Firma Pastelka, V Tůních 13, Praha 2, tel. 24 942 229).

Trojhranný program = kompletní sortiment psacích a kreslicích potřeb a pomůcek pro leváky a praváky, vhodných k rozvoji správného držení, odstraňování atypického úchopu a při grafomotorických poruchách u zdravé i handicapované ruky. (KABINET DIDAKTICKÉ TECHNIKY – Petr Prokop, Palackého 32, P. O. BOX 10, 271 01 Nové Strašecí)

Výrobky firmy Bruynzeel (TRIPLE) – trojhranná pera pro praváky i leváky, pastelky, fixy, ořezávátka aj. (Dagmar Kalabusová, Střední 391, 747 69 Pustá Polom, nebo FAIR PLAY TRADE, s.r.o., Jeronýmova 24/62, 460 07 Liberec 7, nebo PMP – centrum s.r.o, Mendlovo nám. 9, 603 00 Brno).

Zdravé psaní = sada psacích potřeb s trojúhelníkovou úchopovou částí.

Násadka pro zamezení vyjíždění psacího pera/tužky nebo štětce z prstů – trojhranný nástavec (SLUŽBA ŠKOLE, Královéhradecká 630, 560 02 Ústí nad Orlicí).

Prstové barvy (GAMA a.s., České Budějovice, DIDAKTA – Miroslav Novotný, Pernštýnská 40, 530 02 Pardubice).

Zdroj: článek Dysgrafie

Kdo je to dysgrafik?

Dysgrafik se nenaučil psát, ačkoliv netrpí žádnou smyslovou vadou ani žádnou závažnou pohybovou poruchou a ačkoliv nemá žádné závažné nedostatky v oblasti inteligence ani v oblasti citových vztahů. Takové dítě nedovede napodobit tvary písmen, nepamatuje si je, zaměňuje je, zrcadlově obrací. Zpravidla píše toporně a křečovitě, takže písmo má někdy zcela zvláštní ráz, a to nikoliv proto, že by trpělo nějakou vadou hybnosti, ale že si s tvary písmen prostě neví rady. U takových dětí pak zpravidla nacházíme i jiné nápadnosti, které svědčí nejspíše o LMD (lehká mozková dysfunkce) na podkladě určitého poškození mozku.

Zdroj: článek Dysgrafie

Diagnózy pro získání invalidního důchodu

Uvádíme zde nejčastější diagnózy se kterými lidé pobírají invalidní důchod.

Novotvary

  • C50 karcinom prsu;
  • C34 karcinom plic;
  • C18-20 kolorektální karcinom;
  • C56 karcinom ovaria;
  • C64 karcinom ledviny;
  • C62 nádory testis;
  • C32 karcinom hrtanu;
  • C61 karcinom prostaty;
  • C81 Hodgkinský lymfom;
  • C82-85, C91 Non-hodgkinský lymfom;
  • C00-14 nádory hlavy a krku;
  • D32-33 nádory centrální nervové soustavy;
  • C73 nádory štítné žlázy.

Poruchy duševní a poruchy chování

  • F10 – F 19 duševní poruchy vyvolané psychoakivními látkami:
    • F10.x poruchy vyvolané účinkem alkoholu;
    • F11.x poruchy vyvolané účinkem opioidů;
    • F12.x poruchy vyvolané účinkem kanabinoidů;
    • F13.x poruchy vyvolané účinkem sedativ nebo hypnotik;
    • F14.x poruchy vyvolané účinkem kokainu;
    • F15.x poruchy vyvolané účinkem jiných stimulancií;
    • F16.x poruchy vyvolané účinkem halucinogenů;
    • F17.x poruchy vyvolané účinkem tabáku;
    • F18.x poruchy vyvolané účinkem organických rozpouštědel;
    • F19.x poruchy vyvolané účinkem několika látek nebo jiných psychoaktivních látek.
  • F20 – F29 schizofrenie, schizofrenní poruchy a poruchy s bludy:
    • F21 schizotypální porucha;
    • F22 trvalá porucha s bludy;
    • F23 akutní polymorfní přechodná psychotická porucha;
    • F25 schizoafektivní porucha.
  • F30 – F39 afektivní poruchy – poruchy nálady:
    • F30 manická epizoda;
    • F31 bipolární afektivní (maniodepresivní) porucha (BAP);
    • F32 depresivní epizoda;
    • F33 periodická depresivní porucha;
    • F34 cyklotymie;
      • F34.1 dystymie.
  • F40 – F49 poruchy neurotické, vyvolané stresem a psychosomatické poruchy;
  • F50 – F59 poruchy behaviorální, spojené s fyziologickými a somatickými faktory:
    • F50.0 mentální anorexie;
    • F50.2 mentální bulimie;
  • F60 – F69 poruchy osobnosti;
  • F70 – F79 mentální retardace:
    • F70 lehká mentální retardace;
    • F71 středně těžká mentální retardace;
    • F72 těžká mentální retardace;
    • F73 hluboká mentální retardace;
    • F78 jiná mentální retardace;
    • F79 nespecifikovaná mentální retardace.
  • F80 – F89 poruchy psychického vývoje;
  • F80 – F84 specifické vývojové poruchy:
    • F80.0 specifická porucha artikulace řeči;
    • F80.1 expresivní porucha řeči;
    • F80.2 receptivní porucha řeči;
    • F80.3 získaná afázie s epilepsií (Landauův–Kleffnerův syndrom;

    (...více se dočtete ve zdroji)

    Zdroj: článek Invalidní důchod

Autoři uvedeného obsahu

 Mgr. Světluše Vinšová

 Bc. Jakub Vinš

 Mgr. Marie Svobodová


napoje z aloe recept
<< PŘEDCHOZÍ PŘÍSPĚVEK
náprava vyhřezlé plotýnky
NÁSLEDUJÍCÍ PŘÍSPĚVEK >>