Informace od zdravotní sestry

HLAVNÍ STRÁNKA

  

PROSTATA

  

KREVNÍ TLAK

  

CUKROVKA

  

WARFARIN

  
Téma

KAZUISTIKA DÍTĚTE VZOR

Kazuistika dítěte

Osnova kazuistiky u dítěte

  • 1. Úvod
  • 2. Uvedení případu
  • 3. Anamnéza
  • 3.1 Rodinná anamnéza
  • 3.2 Osobní anamnéza dítěte
  • 4. Problémy (zvláštnosti) dítěte
  • 5. Návrh případné intervence
  • 6. Prognostická úvaha

Vzory

Zde můžete vidět kazuistiku dítěte s poruchou chování.

Zde můžete vidět kazuistiku dítěte předškolního věku.

Zde můžete vidět kazuistiku dítěte v MŠ.

Zde můžete vidět kazuistiku dítěte s autismem.

Zde můžete vidět kazuistiku dítěte s ADHD.

Zde můžete vidět kazuistiku dítěte s mentální retardací.

Zde můžete vidět kazuistiku dítěte s DMO.

Zdroj: Kazuistika pacienta

Diskuze

V diskuzi PROSLOV PŘI UMRTÍ DÍTĚTE se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Marie Homolová.

Moc prosím o pomoc při sestavování proslovu při umrtí dítěte, které zemřelo v den narození. Předem děkuji. M. Homolová

Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a bude moci vložit svůj komentář.

Zdroj: diskuze Proslov při umrtí dítěte

Co je to kazuistika pacienta

Kazuistika neboli případová studie je konkrétní příklad, na němž jsou popsány a vysvětleny či ilustrovány určité jevy. Jako kazuistiku označujeme intenzivní a detailní popis konkrétního jednotlivce a jeho případu, založený na pozorování, rozhovorech a záznamech z práce s tímto jedincem. Jedná se o písemné shrnutí všech informací, které o případu jsou, kvalitativní analýzu procesu vedoucího k určitým výsledkům. Při zpracování kazuistiky se používá zpravidla předem vypracovaná struktura popisu.

Tématem kazuistiky může být neobvyklý průběh i jinak běžného onemocnění. Pacient může mít nezvyklý současný výskyt více nemocí – zaměření na jejich léčbu a vztah k základní diagnóze bude předmětem kazuistiky. Může jít o neobvyklou anamnézu, popis diagnózy. Předem kazuistiky může být i chybná diagnóza, příčiny omylů a možné důsledky tohoto stavu. Předmětem diagnostiky může být rovněž popis klinické situace, která nemůže být reprodukována z etických důvodů, například pokud pacient odmítne nějakou standardní léčbu a je mu poskytnuta jiná alternativa. Typickým příkladem kazuistiky je popis vzácného nebo jedinečného onemocnění. A také to může být nějaká náhodná nebo nepředvídaná událost během diagnostiky a léčby pacienta. Velmi užitečné kazuistiky dokumentují nové způsoby léčby, a to jejich indikaci, výsledky léčby, možné komplikace a kontraindikace.

Vlastní popis kazuistiky se zahajuje úvodem, v němž se shrnou současné standardy léčby onemocnění. Uvede se, co se chce sdělit a čím je kazuistika zajímavá. Vlastní popis případu se soustředí na relevantní část osobní anamnézy, v případě dědičných onemocnění se uvede rodinná anamnéza, podstatné údaje o předchozí léčbě a jejích výsledcích, a potom se již detailně popíše případ. Pozornost je věnována také otázce bezpečnosti daného léčebného postupu.

Součástí kazuistiky mohou být obrázky a fotky. Další fází je diskuze. V diskuzi by měla být vysvětlena problematika případů s odkazy na literaturu, měly být uvedeny citace, které podporují závěry kazuistiky, a také možné citace nebo konfliktní informace z literatury. Diskuze by měla integrovat staré a nové informace tak, aby z toho pramenil nějaký závěr, který je poslední součástí kazuistiky. Závěr by měl obsahovat stručné shrnutí a zhodnocení průběhu léčby a výsledky léčby. Na závěr kazuistiky se uvede výběr jen důležitých literárních odkazů s tím, že je vhodné citovat také domácí autory, kteří se tématu věnují a citaci ocení.

Zdroj: Kazuistika pacienta

Diskuze

V diskuzi PORODNÍ PLÁN VZOR se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Martina.

porodní plán komplikuje porodníkům život a a určitě komunikaci komlikuje

Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a bude moci vložit svůj komentář.

Zdroj: diskuze Porodní plán vzor

Opožděný psychomotorický vývoj

Pokud se děťátko nevyvíjí, jak by mělo, mluví se o opožděném psychomotorickém vývoji (centrální koordinační poruše). Jestliže se jedná pouze o opoždění bez známek narušení kvality vývoje, většinou děťátko potřebuje jen více času. Pokud však vývoj jeví i kvalitativní nedostatky, tak se podle nálezu mluví o lehké, střední a těžké centrální koordinační poruše.

Centrální koordinační porucha (CKP) u dítěte znamená odchylku ve správném pohybovém vývoji zejména v kojeneckém věku. Nejedná se o diagnózu, ale o část objektivního nálezu, který hodnotí pohyb dítěte. Pohyb dítěte v útlém věku je jedním z hlavních projevů správné funkce nervového systému, proto je jeho porucha důležitým příznakem v diagnostice možného postižení funkce nervového systému.

Z těžké poruchy CKP lze usuzovat jak na velkou pravděpodobnost špatného motorického vývoje, tak i na možnost patologického mentálního vývoje. Pokud však u novorozence diagnostikujeme lehkou CKP, můžeme ve většině případů očekávat minimální pravděpodobnost patologie motorického i mentálního vývoje. Novorozenec nemá vytvořeny morfofunkční předpoklady pro „zralou“ motoriku, a proto je jisté, že centrální koordinační porucha není v žádném případě přechodným stadiem k patologii, jsou-li dostupné správné pohybové stereotypy.

Včasná diagnostika CKP je velmi důležitá, jelikož schopnost dítěte naučit se správným pohybovým stereotypům klesá s věkem. Při včasném odhalení můžeme mnohé „zachránit“. Předpokládá se, že lze zachránit dítě od patologie, či u těžších forem postižení (například DMO) zajistit vertikalizaci dítěte.

Projevy:

  • dítě nereaguje na hlasité a světelné podněty trhnutím celého těla (nutné do 2. měsíce);
  • ruka je držena v pěst, paleček je v dlani, dítě není schopné prsty roztáhnout (3–4 měsíc);
  • nefixuje pohledem (4.–6. týden);
  • vleže na bříšku otáčí hlavu pouze na jednu stranu (nutné do 4. měsíce);
  • v období 6. měsíce není schopné se přetočit na bříško (v ideálním případě by dítě mělo být schopné se přetočit přes oba boky, pokud se přetáčí pouze na jednu stranu, nejedná se nutně o známku patologie; může se jednat pouze o funkční problém, který je však nutné také řešit);
  • dítě se přetáčí přes záklon hlavy a prohnutím celého těla, při zvedání do sedu neudrží hlavičku v rovině s tělem;
  • do stoje se přitahuje přes ruce, nenakročí si nožičkou;
  • stojí na špičkách, popřípadě po špičkách chodí.

Co dělat:

  • navštivte neurologa, pediatra či rehabilitačního lékaře a vyžádejte si konzultaci vývoje vašeho dítěte a zároveň fyzioterapeutický poukaz na rehabilitaci k fyzioterapeutovi;
  • navštivte fyzioterapeuta, který s vámi probere stav pohybového aparátu vašeho dítěte a domluví se s vámi na terapeutickém plánu;
  • choďte s dítětem co nejčastěji do kolektivu dětí, bude mít snahu od nich spoustu věcí odkoukávat a opakovat;
  • informujte se o správném zacházení s dítětem (nošení, klubíčkování) a dodržujte pokyny po celý den;
  • vyzkoušejte s dítětem hipoterapii, která velmi úspěšně pomáhá při opožděném psychomotorickém vývoji.

Zdroj: Psychomotorický vývoj dítěte

Diskuze

V diskuzi KYSELINA se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Káťa.

Já bych ráda užívala kyselinu listovou kvůli početí dítěte. Mám si ji normálně koupit v lékárně?

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Diminka.

no lepší je rovnou femibion, kromě kys. listové obahuje vše, co mimi potřebuje, lékař mi ho i doporučil

Zdroj: diskuze Kyselina

Osnova kazuistiky

1. Charakteristika klienta a jeho výchozí situace – konkretizace jedince

Věk, pohlaví, vzdělání, socioekonomický status, rodinná situace, pracovní situace, životopis, zdravotní stav a podobně, podle toho, o jakého klienta se jedná. Stručná anamnéza (osobní nebo rodinná podle typu případu). Jaký je problém, situace nebo potřeba. Zde je nutné respektovat ochranu osobních údajů, informace by měly být uváděny v takové formě, aby nebylo možno konkrétního klienta identifikovat!

2. Popis a analýza případu

  • a) Charakteristika situace prvního kontaktu s klientem (souvisí s dostupností informací o poskytovaných službách, iniciativa klienta, iniciativa jiné organizace, jiná situace, například v průběhu programu poskytovaného organizací a podobně)
  • b) Identifikace problému nebo potřeby klienta primárně klientem, organizací (uvádí se diagnostické metody)
  • c) Stanovení cíle – způsoby vytyčení cílů (diagnostika, aktivita, iniciativa), druhy cílů: konkrétní a dosažitelné cíle, včetně jejich „měřitelnosti“, průběh stanovení cílů (1 nebo více konzultací)
  • d) Volba intervence – typ zvolené intervence/intervencí, zdůvodnění volby metody, postupu a podobně

3) Průběh

  • a) Konzultace – forma, počet, použité postupy, programy či metody, interakce, například aktivita-pasivita klienta
  • b) Vývoj případu – účinnost
  • c) Výsledek – kritéria hodnocení, způsob ověřování výsledků
  • d) Prognóza – předpokládaná trvalost, udržitelnost výsledků
  • 4) Návaznost
  • 5) Diskuze případu: Alternativní možnosti řešení případu, případná úvaha

Vzory

Zde můžete vidět kazuistiku pacienta s Alzheimerovou chorobou.

Zde můžete vidět kazuistiku pacienta po CMP.

Zde můžete vidět kazuistiku pacienta s hypertenzí.

Zde můžete vidět kazuistiku pacienta s diabetem.

Zde můžete vidět kazuistiku pacienta s CHOPN.

Zde můžete vidět kazuistiku pacienta s Parkinsonovou chorobou.

Zde můžete vidět kazuistiku pacienta s demencí.

Zdroj: Kazuistika pacienta

Poradna

V naší poradně s názvem PUCHÝŘKY NA TĚLE DÍTĚTE se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Blanka.

Vnučce se udělali nějake puchýře a nevím co to je od narozeni trpi na eksem ale toto nemela. Nemá někdo s timto zkušenost?
Děkuji

Uživatel rovněž přidal ke svému příspěvku i obrázek, který můžete vidět, když kliknete na tento odkaz přiložený obrázek.

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Cempírek.

Na fotografii je vidět urtikaria, což je lékařský termín pro kopřivku. Kopřivka se projevuje jako červená, svědící, vyvýšená oblast pokožky. Nejčastěji je to kvůli nějaké alergii a vzhled není vždy stejný. Někdy může být kolem oblasti paže nebo nohou, jindy zas může být pouze na zádech. Velikost a tvary se také liší. U většiny případů mohou příznaky zmizet během několika dní nebo týdnů. Ale při vážném stavu to trvá i měsíce. Bližší informace o kopřivce se dozvíte zde: www.ceskaordinace.cz…

Zdraví Cempírek!

Zdroj: diskuze Puchýřky na těle dítěte

Razítka na nehty Konad

V současné době jsou trendy razítka na nehty Konad, pomocí kterých vytvoříte krásné a stejně vypadající obtisky s nejrůznějšími obrázky. Razítka na nehty Konad představují originální způsob, jak zdobit nehty zcela jednoduše a rychle. Zdobicí destičky se vzory jsou jedním ze základních prvků zdobení nehtů metodou KONAD, jsou vyrobené z nerezové oceli, která je extrémně odolná. Záruční doba je 20 let! Jsou laserově gravírované, mají jedinečný design a vzory, které není možné vytvořit klasickým způsobem malování.

Postup: Naneste přiměřené množství zdobicího laku KONAD na destičku. Pomocí škrabky KONAD odstraňte přebytečný lak z destičky. Pomocí razítka na zdobení KONAD naberte lak z destičky. Jemným houpavým pohybem přeneste vzor na nehty. Vzor zafixujte pomocí fixačního lešticího laku.

Zdroj: Zdobení nehtů

Diskuze

V diskuzi ZÁNT UCHA se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Ála.

Nevím, jestli by se dal tento balzám použít na zánět ucha u čtyřletého dítěte. Nám moc pomohl Bactoral. Koupili jsme ho na radu lékařky. Teď už malýho ucho nebolí.

Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a bude moci vložit svůj komentář.

Zdroj: diskuze Zánt ucha

Monitory dechu a úmrtí

Monitory dechu jsou velmi rozšířené a výzkumy nepotvrdily, že by mohly být příčinou úmrtí dítěte, ale jisté je, že monitor dechu nedokáže sám o sobě zabránit úmrtí dítěte. Úmrtí v postýlkách a sklon ke spánkové apnoi nebyl dosud potvrzen.

V případech, kdy jsou děti považovány za vysoce rizikové, jsou kvalitní monitory dechu s odbornou podporou velmi užitečné. Doporučuje se monitor dechu používat v případě, že se již podobné úmrtí v rodině stalo. Syndrom náhlého úmrtí je největším zabijákem dětí do jednoho roku, proto bývají rodiče velice úzkostliví a strachují se o své potomky. Nejlepším způsobem snížení tohoto rizika je přestat kouřit během těhotenství, vyhýbat se zakouřeným místnostem, dávat dítě při spaní na záda, zabránit přehřátí dítěte a nechávat hlavu dítěte odkrytou.

Zdroj: Monitory dechu pro miminka

Poradna

V naší poradně s názvem OPERACE DITETE se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Lenka Hudecova.

Dobry den chtela bych se zeptat maly (19mesicu) ma jit na,operaci horniho vicka.ale ma trosku rymu kterou dolecujeme.bude mit kratkodobou celkovou anestezii.tak by me zajimalo zda to je velky problem.dekuji predem za,odpoved

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Cempírek .

Rýma může být problém, zvláště když se bude provádět výkon na hlavě. Anesteziolog určitě tuto situaci zváží a rozhodne, jestli se to bude konat nebo ne.

Zdraví Cempírek!

Zdroj: diskuze Operace ditete

Příčiny opruzení

Kůže malého dítěte je jemná, a tak i více vnímavá k dráždivým účinkům exkretů. Samozřejmě že v případě horšího udržování hygieny, zvláště pozdější výměny plenek při přebalení, bude tendence k rozvoji opruzení rychlejší. Nicméně u dítěte, které bude mít průjmové onemocnění, se opruzení objeví velmi rychle i přes sebelepší péči o jeho hygienu. Na rozvoji kontaktního zánětu kůže se často podílí mikroorganismy, které štěpí močovinu z exkretů a ta v kontaktu kůži intenzivně dráždí. Podrážděná kůže se dále infikuje, nejčastěji jsou to plísně (zvláště Candida). K opruzení může dojít i při změnách výživy kojence. Opruzení u staršího dítěte se může vyskytnout i v jiné lokalizaci a z jiných důvodů. Většinou je to všude tam, kde jsou záhyby kůže, které nejsou dostatečně volné pro přístup vzduchu, kde je zvýšené hromadění potu nebo mazu a podobně.

Zdroj: Opruzená kůže u dítěte

Diskuze

V diskuzi BEZBARVÁ VYRÁŽKA U 2LETEHO DÍTĚTE se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Pavla.

Chtěla bych se zeptat co může být za příčinu vyrážky. Syn má asi 4dny na levé straně těla (hrudník ruka, stehno) bezbarvé pupínky. Nepraskají netvoří krusty, nesvědí, jen při koupání dostanou červený nádech. Děkuji

Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a bude moci vložit svůj komentář.

Zdroj: diskuze Bezbarvá vyrážka u 2leteho dítěte

Vývoj dítěte od narození

Toto období je charakterizováno nejdramatičtějším vývojem dítěte, a to ve všech oblastech. Kojenec se vyvíjí plynule a jednotlivé dovednosti na sebe navazují. Neznamená to však, že vývoj probíhá přímočaře – často se objevují fáze, kdy se zdá, že se vývoj zastavil, nebo dokonce vykazuje kroky zpět. Dítě se vyrovnává s přímým působením gravitace a všemi vlivy vnějšího světa. Hledáním a také pomocí již ukotvených strategií o kontrole držení těla nalézá své těžiště, svůj střed. Učí se, že má dvě stejné strany. V kojeneckém období si dítě vytváří první pohybové vazby, kojenec se naučí lézt, sedět a naučí se i základy chůze. Není vhodné zejména u chůze kojence nutit, aby začal chodit co nejdříve, protože pak dochází k nevhodnému přetěžování kloubů. V tomto období se za pomoci pohybu formují i správná prohnutí páteře. Pro podporu rozvoje pohybu jsou vhodné barevné míče, které se po dotyku kojence pohybují. Míč můžeme kojenci pomalu posílat, můžeme jej klást na krátkou vzdálenost od kojence tak, aby se musel k míči doplazit, dolézt po kolenou a tak dále. Oblíbená jsou také chrastítka, protože po dotyku vydávají jako odpověď na pohyb zvuk.

1.–3. měsíc

Během tohoto období se vývoj novorozence zaměřuje na nové prostředí. Mnohé je pro něj nové a ono se tomu musí přizpůsobit, například dýchání, gravitace, chlad a teplo, vše, co vidí, zvuky – především je pro něj nový jeho vlastní hlas. Děťátko intenzivně přijímá informace o sobě samém a začíná více vnímat i své okolí. Postupně si zvyká na vliv gravitace, začíná si hledat stabilní pozici na zádech. Psychomotorický vývoj kojence se během tohoto období projevuje tím, že lépe ovládá vlastní ruce a nohy a ke konci tohoto období je obvykle schopné dát si ručky k sobě, přitáhnout nožky k bříšku a dát si šlapky k sobě a udržet hlavičku ve středu. Začíná se vyvíjet koordinace oko – ruka – ústa. Ke konci tohoto období je dítě také schopné vleže na bříšku pást koníky, tedy zvednout hlavu nad podložku, opřít se o předloktí a volně otáčet hlavou do stran.

4.–6. měsíc

V tomto období je rozvoj kojence na první pohled aktivnější. Dítě je čilejší, usměvavější, brouká si, rozpoznává hlas maminky. Vleže na zádech si přendává hračky z ruky do ruky, pozoruje je a vkládá je do pusy. Sahá si na nožičky. Naučí se otáčet ze zad na bok a pak i na bříško. Otáčení opačným směrem se může naučit až později. Vleže na bříšku má na konci tohoto období natažené paže. V této pozici si dokáže sáhnout pro hračku, aniž by se překulilo zpět na záda.

7.–9. měsíc

V tomto období je dítko aktivnější při pohybu na zemi. Dokáže se otáčet kolem své osy, přetáčet se ze zad na bříško i zpět. Může se plazit po bříšku. Tuto dovednost některé děti ovládají a jiné ji ve svém vývoji úplně vynechají. Dítě se mezi 7. až 9. měsícem postupně dostává na čtyři, pohupuje se, učí se přenášet váhu dopředu a dozadu i do stran. V tomto období si děti často z pozice na čtyřech sednou a dokážou se i vsedě udržet. V tomto období často začíná i lezení po čtyřech. Pasivní posazování dětí není vhodné z důvodu možného poškození páteře. Dítě dobře ví, kdy si samo dokáže sednout, a právě tehdy to udělá.

10.–12. měsíc

Co umí dítě v roce. V tomto období děti lezou střídavě po čtyřech, dostávají se do vzpřímeného kleku. U opory se nakročením postaví a začínají obcházet kolem nábytku. Tato aktivita je pro děti velmi důležitá a může trvat i velmi dlouhé časové období, než se dítě pustí samo do prostoru a udělá svůj první samostatný krůček bez držení. Děti nevodíme za ruce ani jim nedáváme chodítka. Není to pro ně vhodné.

Každé dítě je jedinečné, a pokud je psychomotorický vývoj batolete mírně odlišný od uvedeného vývoje, není třeba se znepokojovat.

1. měsíc

Dítě v poloze vleže na bříšku jen na krátkou chvilku zvedne hlavičku. Reaguje pouze na silnější zrakové a zvukové podněty, a to pohybem celého těla.

2. měsíc

Vleže na zádech začíná zvedat nožičky. Při přitažení do sedu hlava ještě padá dozadu. V poloze na bříšku zvedá hlavičku nad podložku a chvíli ji udrží zvednutou. Začíná sledovat pohyb předmětu či pohybující se osobu. Krátce se usmívá na matku. Vydává slabé hrdelní zvuky.

3. měsíc

Pase koníčky, vleže na bříšku udrží hlavičku, opírá se o předloktí. Při přitahování do sedu již krátce udrží hlavičku (padá jen mírně dozadu). Sleduje dobře pohybující se hračku, živě na ni reaguje pohybem a broukáním. Snaží se uchopit pohybující se předmět. Prohlíží si ručky.

4. měsíc

Dítě hračku krátce uchopí. Nahlas se směje. Otáčí se za zvukem. V poloze na bříšku dobře drží hlavičku a opírá se o předloktí. Při přitažení do sedu hlavička již nepadá dozadu.

5. měsíc

V lehu na bříšku se opírá o dlaně, z lehu na zádech se začíná převalovat na bok a na bříško. Uchopíme-li dítě za ručky, začíná se přitahovat. Sahá po hračce a uchopí ji, hračku si prohlíží. Sleduje osoby kolem sebe, dokáže rozeznat laskavý a přísný tón řeči maminky.

6. měsíc

V lehu na bříšku zvedá ručky a nožky do výše, dokáže se převalit z bříška na záda, za podané prsty se přitáhne do sedu. Podržíme-li dítě v podpaždí, zapře nožky pevně o podložku. Žvatlá slabiky: ba, va, ma, pa, ta. Dokáže dobře přijímat stravu lžičkou.

7. měsíc

Dítě se samo posadí, udrží se na krátkou chvíli pevně ve stoji s oporou. Na konci 7. měsíce pase koně v poloze na kolenou, opřeno o dlaně. Překládá hračky z ručky do ručky. Dokáže rozeznat cizí osoby. Vyslovuje slabiky. Je schopno pít z hrníčku. Je schopno samostatně jíst například sušenku, žvýká pevná sousta, dává předměty do úst.

15. měsíc

Patnáctiměsíční dítě stojí samo delší dobu, postaví se samo bez přidržení, dovede dobře chodit, postaví na sebe dvě kostky, rozumí zákazu „nesmíš“, zná asi pět slov, dokáže napodobit některá zvířátka, pije samo z hrnečku.

18. měsíc

Dítě zvedne předmět ze země a neupadne. Vyleze na malou židli. Dovede těžkopádně utíkat. Navlékne na tyčinku kuličku. Jí rádo samo lžičkou, ale rozlévá.

Dítě 2 roky

Co by mělo umět dvouleté dítě: chodit po schodech bez držení, chodit po špičkách, uchopit tužku do prstů a ne do pěsti, hrát si mezi dětmi – ale ne s nimi. Začíná skloňovat a časovat, žádá si na nočník, během dne vydrží bez plen.

Dítě 3 roky

Vývoj dítěte ve 3 letech je o pohybu. Stojí chvilku na jedné noze, přeskočí provázek natažený asi 5 cm nad zemí. Opakuje krátkou povídku. Zašněruje si boty. Dokáže zazpívat jednoduchou písničku, řekne delší říkanku. Dokáže rozeznat základní barvy.

Dítě 4 roky

Dítě stojí na jedné noze, skáče do dálky s rozběhem, udělá kotrmelec. Nakreslí kruh, nakreslí lidskou postavu bez trupu (hlavonožec). Hodně se ptá. Vypráví delší povídku – často směšuje skutečnost s výmyslem. Obléká a svléká se s dopomocí. Velmi touží po pochvale, samo se hodně chlubí. Rádo kreslí a kresbu pojmenuje. Zachovávání čistoty již není problém, samo se umyje.

Dítě 5 let

Dítě se samo umyje a učeše. Pomáhá v domácnosti (při umývání nádobí). Řekne, jak se jmenuje a kde bydlí, kolik má roků. Pamatuje si melodii. Neplete si pojmy včera a zítra. Nakreslí reálnou postavu. Dětská artikulace mizí, řeč se již podobá řeči dospělých, výslovnost může být ještě s drobnými odchylkami. Při společných hrách se podřídí pravidlům. Rozezná pravou a levou ruku.

Mapa psychomotorického vývoje 1.–12. měsíc.

Zdroj: Psychomotorický vývoj dítěte

Poradna

V naší poradně s názvem OPERACE DITETE se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Lenka Hudecova.

A,jeste se zeptam kdyz tu rymu dolecime do pondeli kdyz v utery ma predoperacni,tak mi ho vezmou? Nebo t musi byt nejaka inkubacni doba?

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Cempírek .

V úterý by to už neměl být problém. Důležité je, aby malej neměl zánět v dutinách, který byl doprovázen tou rýmou. Určitě o té rýmě informujte lékaře, který povede operační zákrok, i když bude vyléčená.

Zdraví Cempírek!

Zdroj: diskuze Operace ditete

Vzor porodního plánu

Porodní plán anebo „porodní přání“ je dokument se seznamem bodů, které si rodička přeje mít během svého porodu dodrženy, naplněny. Lékař i personál nemocnice by měli porodní plán respektovat. Je vhodné ho prokonzultovat ve vybrané porodnici dopředu. Ne všude je totiž běžnou záležitostí. Žena musí počítat také s tím, že ne všechny body porodního plánu budou dodrženy v případě, že dojde k nějakým komplikacím během porodu.

Pokud se pro porodní plán rozhodnete, předkládáme níže malý seznam, co do něj můžete uvést. Odevzdat byste jej měla alespoň dva týdny před termínem do své porodnice a kopii mít s sebou u porodu. Jde ale o seznam orientační. Je třeba mít na paměti, že vám porodnice nemusí ani při nejlepší vůli ve všem vyhovět.

Na svůj porodní plán můžete uvést:

  • Koho si přejete u porodu (partnera, kamarádku, maminku...).
  • Přejete-li si, aby partner přestřihl pupeční šňůru.
  • Budete-li akceptovat klystýr nebo YAL gel, případně ani jedno.
  • Přejete-li si oholit okolí hráze.
  • Akceptujete-li nástřih hráze.
  • Jaké tišící prostředky si přejete (epidurál, jiné prostředky na tišení bolesti, nebo vůbec nic).
  • V jaké poloze a kde chcete rodit (ve vodě, na stoličce, klasicky).
  • Jaké pomůcky chcete využít ve druhé době porodní (míč, relaxační hudba, sprcha...).
  • Požadujete-li celkovou narkózu nebo epidurál v případě akutního císařského řezu.
  • Přejete-li si případnou přítomnost studentů medicíny.
  • Jak rychle chcete dítě přiložit k prsu (do 30 minut).
  • Zda si přejete dítě hned po porodu změřit.
  • Přejete-li si samovolný porod placenty, pokud nenastanou komplikace.
  • Požadujete-li přítomnost jednoho z rodičů u vyšetření dítěte.

Porodní plán je vaše představa ideálu. K porodu samému byste měla přistupovat otevřeně, s klidem a vědomím, že jste pro jeho zdárný průběh udělala vše, co se dalo. Možná bude porod probíhat trochu jinak, než jste čekala. I náhoda by tak měla mít ve vašem porodním plánu svůj prostor.

Zdroj: Porodní plán

Diskuze

V diskuzi KOŽNÍ POHOTOVOST PRAHA se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Hana.

Kožní reakce na Amoxiklav u dítěte.
Dle paní doktorky na pohotovosti mám dávat Fenistil,ale už má hrozné fleky,které promodrávají..

Uživatel rovněž přidal ke svému příspěvku i obrázek, který můžete vidět, když kliknete na tento odkaz přiložený obrázek.

Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a bude moci vložit svůj komentář.

Zdroj: diskuze Kožní pohotovost Praha

Smuteční proslov na pohřbu dítěte

Smuteční řeč na pohřbu dítěte je jednou z nejobtížnějších situací. Zde je několik obecných rad, jak postupovat:

  • poděkovat přítomným, že se přišli rozloučit (což se zdá nepodstatné, ale na toto pozůstalí čekají a říci by se to mělo)
  • uvést osobní vzpomínku, čím konkrétnější, tím lépe (pohádky, prázdniny, oblíbené jídlo, nebo nejlépe radostný prožitek s dítětem)
  • obrátit se k rakvi a říci, že na dítě budete vzpomínat a budete o něm vyprávět, uklonit

Proslov by měl obsahovat opravdu jen pár vět, nejvíc deset, a žádné obecné rčení jako „laskavé srdce“ a „vždycky byl/a roztomilý/á“. Proslov si vytiskněte s velkými písmeny a vezměte s sebou a nestyďte se napsané věty přečíst.

Zdroj: Smuteční řeč na pohřbu dítěte

Poradna

V naší poradně s názvem PLÍSEŇ NA NEHTECH U DĚTÍ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Strunová Jitka.

Dobrý den,ráda bych se zeptala,náš syn (1 rok),má na nožičce na palečku na nehtu plísen.Ráda bych se poradila jak ho toho mohu zbavit?Děkuji,Strunová

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Cempírek.

U takto malého dítěte bych nejdříve ověřil, že se jedná skutečně o plíseň, protože to v tomto věku nebývá moc obvyklé. Doporučuji zajít k nějaké starší dětské lékařce a poradit se s ní. Ta totiž už bude mít mnoho zkušeností a přesně vám řekne co to váš syn na palci má.

Zdraví Cempírek!

Zdroj: diskuze Plíseň na nehtech u dětí

Vzorové smuteční řeči

Následující smuteční řeči mohou sloužit jako vzor, samozřejmě každý si smuteční řeč může vytvořit po svém. Někdo chce, aby v ní bylo mnoho vzletných slov, jiný dá přednost více informativnímu charakteru. Jistě je možné požádat pohřební službu, aby Vám pomohla se zhotovením smuteční řeči.

Zdroj: Smuteční řeč na pohřeb

Jak napsat smuteční řeč

Smuteční projevy na pohřbech je pro nezkušené řečníky těžké sestavit. Obvykle se obávají toho, aby jejich řeč dávala smysl, nebyla příliš dlouhá a lidé jí rozuměli. Stejně tak by měli myslet i na to, aby se v ní neobjevila slova, která bude mít řečník problém vyslovit. Na pohřbech je samozřejmě nutné dodržovat jistou pietu, ale i tak se může v projevu objevit mírný humor, pokud se to k zesnulému hodí. Řečník musí myslet také na to, že ho v průběhu jeho proslovu mohou zasáhnout projevy smutku, i s nimi se musí vypořádat. Nemusí se za to ale stydět, u neprofesionálních řečníků, kteří mluví na pohřbech svých blízkých, se to stává. K vytvoření smuteční řeči mohou jako vzory posloužit i její ukázky, které následují dále v tomto článku. Jedná se o vzor smuteční řeči na pohřbu maminky, tatínka, babičky a dědečka. Tyto vzory slouží jako inspirace, třeba řečníka zaujme některé slovní spojení, nebo stavba řeči. Není ale nutné se těchto vzorů doslova držet. Jedná se jen o ukázky, jak je možné smuteční řeč uchopit.

Zdroj: Smuteční řeč na pohřbu

Vzor smuteční řeči

Smuteční řeč se přednáší během smutečního obřadu či pohřbu. Měla by dokazovat, že zájem o pozůstalé a jejich problémy přetrvává, stejně jako pochopení a dobrá vůle stát jim v těžkých chvílích po boku.

Smuteční řeč nemá svou specifickou délku, záleží na každém řečníkovi, jak dlouhý a procítěný proslov má v plánu vyjádřit. Měl by ale být přímý, jednoduchý a výstižný.

Smuteční řeč je vzdáním úcty zemřelému a jeho pozůstalým. Může být pronesena knězem, profesionálním řečníkem krematoria či rodinou a přáteli. Smuteční řeč může být pronesena i více osobami.

Profesionální řečník přesně ví, jak má dokonalý smuteční proslov vypadat. Pokud si sami netroufáte na smuteční projev, řečník je ten pravý člověk, který vám podá pomocnou ruku. Profesionální řečník ví, jak se tvářit, co říkat, jak na se na smutečním obřadu chovat a působit.

Zdroj: Smuteční řeč a její ukázky

Obecný příklad smutečního proslovu

Vážení pozůstalí, smuteční hosté!

Mezi všemi hranicemi, které jsou lidem vymezeny, jak mladým, tak i ve vysokém věku, je smrt hranicí konečnou. Zpráva o odchodu člověka, který nám byl po léta blízký, působí jako náhlý studený stín. Člověka zamrazí, zachvěje se a pomíjivost všeho pozemského, kterou si náhle uvědomí, dopadne těžce na jeho srdce. Němí a bezradní zůstáváme stát nad tímto zážitkem a pro jeho nejbližší, nejvíce postižené, jen těžko nalézáme vhodná slova útěchy.

Všichni v zesnulém ztrácíme přítele. Jeho přímá, rovná a zodpovědná osobnost skrývala za vnější zdrženlivostí velkou srdečnost. Věděli jsme a víme, že za jeho činy stálo vždy jediné přání: nasadit své síly ke prospěchu všech, s nimiž se cítil být spojen. Koho zahrnul mezi své opravdové přátele, ten mu mohl zcela důvěřovat. Během svého života nám ukázal, jak má vypadat naplněný život. Je to život lásky, práce a péče.

A tak zde stojím, abych jménem rodiny, známých a kamarádů za ním zavolal slova díků: Děkujeme ti za vzor plnění povinností! Děkujeme ti za to, že jsi byl vždy připraven pomoci radou i činem. Děkujeme ti za tvou neotřesitelnou věrnost. Nezapomeneme na tebe.

Zdroj: Smuteční řeč a její ukázky

Jak předejít alergii u dětí

  • V prvním roce života dítě potřebuje jíst rozmanitá jídla: banány, jablka, hrušky, brambory, hrášek, mrkev, kukuřici a rýži.
  • Pokud je někdo v rodině s alergií, tak je zde vyšší riziko vzniku i u dítěte.
  • Je důležité vzít v úvahu, že mnoho hotových výrobků pro děti obsahují alergizující potraviny, i když byly vyrobeny bez přísad a konzervačních látek. V prvním roce života, by se neměly podávat dítěti žádné alergizující potraviny, jako jsou ryby, kravské mléko, ořechy, citrusové plody, vejce ani sójové výrobky.
  • Plyšové hráčky dítěte, musí být pravidelně umyty.
  • Lapače prachu, jako je tapiserie, by měly být odstraněny z bytu.

Zdroj: Alergické reakce u dětí

Podpora dítěte

Podporujte dítě ve fyzickém vývoji následujícím způsobem:

  • Buďte si vědomi změny trvání spánku. Rychlý růst a bouřlivé dospívání vyžadují dostatek spánku. Dospívající však často rádi chodí spát pozdě v noci, a pak mají potíže s ranním vstáváním do školy. Chcete-li pomoci dítěti s dostatkem odpočinku, odraďte ho od používání telefonu, počítače a sledování televize po určitých večerních hodinách.
  • Naučte své potomky, jak se starat o pleť. Většina mladých lidí trpí mírným akné. Poraďte dítěti, jak zvládnout akné pomocí denní péče o obličej, případně potřebnými léky. Také by se měli vyhnout nadměrnému slunění a soláriím. Úžeh může poškodit pokožku dítěte na celý život a může dojít k riziku vzniku rakoviny kůže. Studie naznačují, že UV záření z umělých zdrojů, jako jsou solária a solární lampy, je stejně nebezpečné jako UV záření ze slunce.
  • Diskuze o body image. Co si dospívající myslí o svém těle, výrazně ovlivňuje jejich sebevědomí. Zdůrazňujte, že zdravé stravování a cvičení jsou nejdůležitějším dlouhodobým návykem. Upozorněte svého potomka na to, že televize a další média často produkují nerealistické a nezdravé představy o ideálním těle.
  • Pomozte dítěti s výběrem zdravých potravin. Jen konzumací široké škály základních potravin může dítě dostat živiny, které potřebuje pro normální růst. Díky tomu může být dobře živené. Pomozte dítěti s výběrem zdravé svačiny, s rozumným výběrem potravin v rychlém občerstvení a se snídaní. Pravidelné společné jedení poskytuje celé vaší rodině šanci si promluvit a společně relaxovat. Pomáhá také potomkovi získat pozitivní vztah k jídlu.
  • Nabídněte dítěti takovou strategii, abyste zabránili kouření, drogám a alkoholu. Nastavte pevné, spravedlivé a konzistentní limity pro své dítě. Pomozte mu, aby pochopilo nejen okamžité, ale i dlouhodobé důsledky užívání návykových látek, jako je zhoršení správného myšlení, uvažování, jednání a chování a samozřejmě špatný zdravotní stav v dospělosti. Pomozte dítěti, jak reagovat na nabídku škodlivých látek. Naučte jej říkat: „Ne, díky.“ Promluvte si s dítětem o drogách a alkoholu. Prodiskutujte s dítětem, jak se dostalo k alkoholu, tabáku a drogám. V extrémních situacích požádejte o radu lékaře.
  • Řešte problémy a obavy. Vybudujte si postupně vzájemnou důvěru, aby se dítě cítilo bezpečně a mluvilo s vámi i o citlivých tématech. Pokud chcete mluvit se svým dospívajícím o nějakých problémech nebo k němu máte připomínky, naplánujte si dostatek času a promluvte si na soukromém a tichém místě. Rodiče často chodí po tenkém ledě, protože dospívající vyžadují respekt své nezávislosti a soukromí, ale vždy se nenápadně ujistěte, že dospívající nedělají chyby, které by měly celoživotní následky.
  • Snažte se pochopit zmatek svého potomka v sexuální orientaci a identitě. Sexualita je klíčovým aspektem identity. Hormony, kulturní tlaky okolí a strach z toho, že je dospívající jiný, může vést k nabourání sebevědomí a představ o sobě samém. I když se v období dospívání projevuje náklonnost ke stejnému pohlaví, nemusí to znamenat, že tomu tak bude po celý život. Ale je užitečné si uvědomit a smířit se s tím, že v některých případech se tyto pocity postupem času prohlubují a nastává jistota opačné sexuální orientace.
  • Podporujte komunitní služby. Jiní dospívající a členové komunity vám pomohou, když vaše dítě dostane šanci být dobrovolníkem. Dospívající má šanci prozkoumat nové věci a kontaktovat se s novými lidmi. Zároveň pomáhá vrstevníkům, dospělým a ostatním lidem, díky tomu může získat nové dovednosti a nový náhled na svět okolo sebe. Také může dojít k rozvinutí a vyjádření osobních hodnot a prozkoumání možností kariéry. Dospívající mohou v nastávajícím životě těžit ze svých nabytých zkušeností a podpoří to jejich sebevědomí, když zjistí, že se něčemu opravdu naučili.
  • Pomozte svému dítěti vytvořit zdravý náhled na vlastní hodnoty, který mu pomůže k odpovědnému jednání, dobré spolupráci s ostatními a k důvěře ke zkoušení nových věcí.

Zdroj: Správný růst adolescentů

Autoři obsahu

Mgr. Světluše Vinšová

Bc. Jakub Vinš

Mgr. Jitka Konášová


ČeskáOrdinace

O nás

Kontakt

Ochrana osobních údajů a cookies

 SiteMAP