Facebook Síť X Pinterest email tisk

Téma

MOTORIKA


MOTORIKA je téma, které bylo inspirací k napsání tohoto článku. Autismus je neuronová vývojová porucha, která je spojená nejen s poškozením sociální interakce a komunikačních dovedností, ale také s obsedantním a opakujícím se chováním. Jedním z nejdůležitějších příznaků je sociální deficit a neschopnost přemýšlet z pohledu jiné osoby. Autismus je mozková dysfunkce, která se rozvíjí v raném dětství a přetrvává po celý život. Příznaky mírného autismu jsou často spojovány s jinou neurologickou poruchou známou jako Aspergerový syndrom. Příznaky mírného autismu se často projevují po dosažení věku tří let. Teprve po tomto věku si mohou být rodiče jisti problémem v chování svého dítěte. V případě mírného autismu je autistická osoba schopna vytvořit si vlastní konstrukce nebo pravidla, která jí pomáhají reagovat na chování druhých v různých situacích. Pokud není mírný autismus léčen, může se stát vážnějším. Děti s mírným autismem mají průměrnou nebo nadprůměrnou inteligenci. Je důležité, aby rodiče diagnostikovali autismus správně, aby bylo možné zahájit léčbu.


Příznaky mírného autismu

Některé z běžných souborů symptomů, které jsou pozorovány u jedinců trpících mírnou formou autismu.

  • Neschopnost zahájení konverzace s ostatními dětmi nebo navázání přátelství. V případě, kdy již dítě zahájí rozhovor, nemusí být schopno udržet interakci na delší dobu.
  • Dítě se často zabývá jednoduchou činností, ignoruje lidi nebo jednotlivce kolem sebe. Ve většině případů dítě pokračuje v činnosti hraní se stejnou hračkou dlouhou dobu.
  • Komunikuje za dlouhou dobu nebo diskutuje o zcela nesouvisejících věcech.
  • Děti obtížně udržují oční kontakt po dlouhou dobu.
  • Časté jsou změny nálad, nedostatek ohledu k pocitům ostatních atd.
  • Opakované chování. Děti mohou stále dokola opakovat stejné řádky knihy nebo sledovat stejnou věc, dokonce mohou opakovat předchozí rozhovor.
  • Mezi další příznaky spojené s mírným autismem patří horší motorika, neschopnost přijít na to, co chtěly jiné osoby, řeč těla a nesmírný zájem o nejmenší podrobnosti z netriviálních témat nebo věcí.

Zdroj: článek Známky a příznaky mírného autismu u dětí

Pomůcky

Pomůcky či publikace nejsou většinou monotematicky zaměřeny (na jeden problém či reedukaci pouze jedna oblast obtíží), zejména ve cvičeních se prolíná procvičování více oblastí (zrakové vnímání + koncentrace pozornosti + prostorová orientace + vizuomotorika) – pro reedukaci je tedy vhodné vždy dle řešeného problému pečlivě vybírat jednotlivá cvičení, texty, obrázky apod.

Diagnostické pomůcky jsou většinou tvořeny přímo pedagogickými pracovníky na školách, některé jsou k sehnání na trhu (prodejny knih, papírnictví, menší firmy – s. r. o). Na trhu jsou také pomůcky, které byly vydány již v dřívějších letech (na školách se nadále používají) a mohou se tedy obtížněji shánět. Seznam pomůcek je pouze orientační, patří mezi ně: v případě potřeby různé druhy násadek na psací náčiní, využití sešitů na těsnopis nebo sešitů s pomocnými linkami, tabule, průhledné fólie na psaní, stírací tabulky, reliéfní destičky (písmena/číslice), uvolňovací cviky a pomůcky pro rozvoj grafomotoriky jako tabule psacích písmen, sešity na těsnopis, vhodné psací potřeby – grafomotorika Metodika Svobodové.

Jemná motorika: veškeré pomůcky vhodné ke skládání, modelování, vystřihování, vytrhávání a vlepování do předkreslených tvarů, dále například k namotávání cívek, klubíček, šroubování, navlékání.

Grafomotorika: velké archy balicího papíru, různé druhy tabulí, psací pomůcky zanechávající lehkou stopu, houbičky (měkké tužky, fix, štětce), v případě potřeby různé druhy násadek / trojhranných nástavců, fólie.

Nebojte se psaní = pomůckový program na odstranění grafomotorických obtíží u dětí předškolního i školního věku, odzkoušeno a schváleno PaedDr. Y. Heyrovskou, například pera, tužky, nádstavce, pastelky, mikrotužky, linery, prstové barvy, měkká modelína (Firma Pastelka, V Tůních 13, Praha 2, tel. 24 942 229).

Trojhranný program = kompletní sortiment psacích a kreslicích potřeb a pomůcek pro leváky a praváky, vhodných k rozvoji správného držení, odstraňování atypického úchopu a při grafomotorických poruchách u zdravé i handicapované ruky. (KABINET DIDAKTICKÉ TECHNIKY – Petr Prokop, Palackého 32, P. O. BOX 10, 271 01 Nové Strašecí)

Výrobky firmy Bruynzeel (TRIPLE) – trojhranná pera pro praváky i leváky, pastelky, fixy, ořezávátka aj. (Dagmar Kalabusová, Střední 391, 747 69 Pustá Polom, nebo FAIR PLAY TRADE, s.r.o., Jeronýmova 24/62, 460 07 Liberec 7, nebo PMP – centrum s.r.o, Mendlovo nám. 9, 603 00 Brno).

Zdravé psaní = sada psacích potřeb s trojúhelníkovou úchopovou částí.

Násadka pro zamezení vyjíždění psacího pera/tužky nebo štětce z prstů – trojhranný nástavec (SLUŽBA ŠKOLE, Královéhradecká 630, 560 02 Ústí nad Orlicí).

Prstové barvy (GAMA a.s., České Budějovice, DIDAKTA – Miroslav Novotný, Pernštýnská 40, 530 02 Pardubice).

Zdroj: článek Dysgrafie

Diagnóza ADHD

Diagnóza ADHD je zkratka anglického „Attention Deficit Hyperactivity Disorder“, což je hyperkinetická porucha (HKP), porucha pozornosti s hyperaktivitou, která patří mezi neurovývojové poruchy. Tato porucha se projevuje již od raného dětství, nejvíce však ve školním věku, kdy postihuje 3–7 % dětí. Ve 40–50 % případů přetrvává do dospělosti a vyskytuje se u 4–5 % dospělých. Spíše než hyperaktivita se v tomto období objevují pocity vnitřního neklidu, převládá impulzivita a poruchy pozornosti.

Pro ADHD se dříve používaly diagnózy LDE (lehká dětská encefalopatie) či LMD (lehká mozková dysfunkce), které se snažily vystihnout etiologii. Aktuálně používané označení syndromu vychází z popisu projevů této poruchy. Na vzniku ADHD se cca ze 75 % podílí dědičnost. Je přibližně třikrát častější u chlapců než u dívek. Prozatím bylo objeveno již několik genů spojených s poruchou. V ostatních případech ke vzniku poruchy přispívá různou měrou problémové těhotenství, prenatální vystavení alkoholu a tabákovému kouři, předčasný porod s výrazně nižší vahou novorozeněte, extrémní množství olova v těle a poranění prefrontální kůry v mozku po porodu, nadměrné sledování televize nebo špatné zvládání dítěte rodiči. Podle některých názorů má na vznik a rozvoj hyperaktivity vliv nadměrné užívání přídatných látek, zejména brilantních barviv, jako je například tartrazin (E 102) nebo chinolinová žluť (E 104). Od 20. července 2010 mají výrobci v ČR povinnost uvádět v případě, že výrobek obsahuje tato barviva, na obalu upozornění „Může nepříznivě ovlivňovat činnost a pozornost dětí“. Symptomy ADHD se mohou prohloubit u dětí užívajících léky na epilepsii v důsledku vedlejších účinků, které jsou však napravitelné.

ADHD je porucha typická neurovývojovým opožděním s odchylkami ve vývoji centrální nervové soustavy a porušenou regulací na úrovni neurotransmiterových systémů (noradrenergního a dopaminergního). Tím jsou pak ovlivněny všechny kognitivní funkce. Vyšetření MRI (magnetickou rezonancí) prokazuje zmenšený objem mozku, mozečku, bazálních ganglií vpravo a corpus callosum vpravo. ADHD jsou také vysoce rizikovým faktorem pro vznik dalších psychiatrických poruch. ADHD patří mezi nejprobádanější duševní a emociální poruchy. Existuje pro ni více léčebných postupů účinnějších pro větší počet lidí než v kterékoliv jiné oblasti psychiatrie.

Projevy ADHD:

  • Deficit pozornosti – krátké intervaly zaměření na jednu věc, chybí reflexe času (Russell Barkley uvedl: „Čas je nepřítelem každého s ADHD!“), problém s opakovanými nebo nudnými (nutnými) úkony, poruchy motoriky (často se mluví o narušení „harmoničnosti“ pohybů – jemná i hrubá motorika).
  • Impulzivnost – rychlé, nead

(...více se dočtete ve zdroji)

Zdroj: článek Diagnózy

Autoři uvedeného obsahu

 Mgr. Světluše Vinšová

 Bc. Jakub Vinš


pradaxa hrazení pojištovnou
<< PŘEDCHOZÍ PŘÍSPĚVEK
když se nedostaví menstruace
NÁSLEDUJÍCÍ PŘÍSPĚVEK >>
novinky a zajímavosti

Chcete odebírat naše novinky?


Dokažte, že jste člověk a napište sem číslicemi číslo jedenáct.