Toto období je charakterizováno nejdramatičtějším vývojem dítěte, a to ve všech oblastech. Kojenec se vyvíjí plynule a jednotlivé dovednosti na sebe navazují. Neznamená to však, že vývoj probíhá přímočaře – často se objevují fáze, kdy se zdá, že se vývoj zastavil, nebo dokonce vykazuje kroky zpět. Dítě se vyrovnává s přímým působením gravitace a všemi vlivy vnějšího světa. Hledáním a také pomocí již ukotvených strategií o kontrole držení těla nalézá své těžiště, svůj střed. Učí se, že má dvě stejné strany. V kojeneckém období si dítě vytváří první pohybové vazby, kojenec se naučí lézt, sedět a naučí se i základy chůze. Není vhodné zejména u chůze kojence nutit, aby začal chodit co nejdříve, protože pak dochází k nevhodnému přetěžování kloubů. V tomto období se za pomoci pohybu formují i správná prohnutí páteře. Pro podporu rozvoje pohybu jsou vhodné barevné míče, které se po dotyku kojence pohybují. Míč můžeme kojenci pomalu posílat, můžeme jej klást na krátkou vzdálenost od kojence tak, aby se musel k míči doplazit, dolézt po kolenou a tak dále. Oblíbená jsou také chrastítka, protože po dotyku vydávají jako odpověď na pohyb zvuk.
1.–3. měsíc
Během tohoto období se vývoj novorozence zaměřuje na nové prostředí. Mnohé je pro něj nové a ono se tomu musí přizpůsobit, například dýchání, gravitace, chlad a teplo, vše, co vidí, zvuky – především je pro něj nový jeho vlastní hlas. Děťátko intenzivně přijímá informace o sobě samém a začíná více vnímat i své okolí. Postupně si zvyká na vliv gravitace, začíná si hledat stabilní pozici na zádech. Psychomotorický vývoj kojence se během tohoto období projevuje tím, že lépe ovládá vlastní ruce a nohy a ke konci tohoto období je obvykle schopné dát si ručky k sobě, přitáhnout nožky k bříšku a dát si šlapky k sobě a udržet hlavičku ve středu. Začíná se vyvíjet koordinace oko – ruka – ústa. Ke konci tohoto období je dítě také schopné vleže na bříšku pást koníky, tedy zvednout hlavu nad podložku, opřít se o předloktí a volně otáčet hlavou do stran.
4.–6. měsíc
V tomto období je rozvoj kojence na první pohled aktivnější. Dítě je čilejší, usměvavější, brouká si, rozpoznává hlas maminky. Vleže na zádech si přendává hračky z ruky do ruky, pozoruje je a vkládá je do pusy. Sahá si na nožičky. Naučí se otáčet ze zad na bok a pak i na bříško. Otáčení opačným směrem se může naučit až později. Vleže na bříšku má na konci tohoto období natažené paže. V této pozici si dokáže sáhnout pro hračku, aniž by se překulilo zpět na záda.
7.–9. měsíc
V tomto období je dítko aktivnější při pohybu na zemi. Dokáže se otáčet kolem své osy, přetáčet se ze zad na bříško i zpět. Může se plazit po bříšku. Tuto dovednost některé děti ovládají a jiné ji ve svém vývoji úplně vynechají. Dítě se mezi 7. až 9. měsícem postupně dostává na čtyři, pohupuje se, učí se přenášet váhu dopředu a dozadu i do stran. V tomto období si děti často z pozice na čtyřech sednou a dokážou se i vsedě udržet. V tomto období často začíná i lezení po čtyřech. Pasivní posazování dětí není vhodné z důvodu možného poškození páteře. Dítě dobře ví, kdy si samo dokáže sednout, a právě tehdy to udělá.
10.–12. měsíc
Co umí dítě v roce. V tomto období děti lezou střídavě po čtyřech, dostávají se do vzpřímeného kleku. U opory se nakročením postaví a začínají obcházet kolem nábytku. Tato aktivita je pro děti velmi důležitá a může trvat i velmi dlouhé časové období, než se dítě pustí samo do prostoru a udělá svůj první samostatný krůček bez držení. Děti nevodíme za ruce ani jim nedáváme chodítka. Není to pro ně vhodné.
Každé dítě je jedinečné, a pokud je psychomotorický vývoj batolete mírně odlišný od uvedeného vývoje, není třeba se znepokojovat.
1. měsíc
Dítě v poloze vleže na bříšku jen na krátkou chvilku zvedne hlavičku. Reaguje pouze na silnější zrakové a zvukové podněty, a to pohybem celého těla.
2. měsíc
Vleže na zádech začíná zvedat nožičky. Při přitažení do sedu hlava ještě padá dozadu. V poloze na bříšku zvedá hlavičku nad podložku a chvíli ji udrží zvednutou. Začíná sledovat pohyb předmětu či pohybující se osobu. Krátce se usmívá na matku. Vydává slabé hrdelní zvuky.
3. měsíc
Pase koníčky, vleže na bříšku udrží hlavičku, opírá se o předloktí. Při přitahování do sedu již krátce udrží hlavičku (padá jen mírně dozadu). Sleduje dobře pohybující se hračku, živě na ni reaguje pohybem a broukáním. Snaží se uchopit pohybující se předmět. Prohlíží si ručky.
4. měsíc
Dítě hračku krátce uchopí. Nahlas se směje. Otáčí se za zvukem. V poloze na bříšku dobře drží hlavičku a opírá se o předloktí. Při přitažení do sedu hlavička již nepadá dozadu.
5. měsíc
V lehu na bříšku se opírá o dlaně, z lehu na zádech se začíná převalovat na bok a na bříško. Uchopíme-li dítě za ručky, začíná se přitahovat. Sahá po hračce a uchopí ji, hračku si prohlíží. Sleduje osoby kolem sebe, dokáže rozeznat laskavý a přísný tón řeči maminky.
6. měsíc
V lehu na bříšku zvedá ručky a nožky do výše, dokáže se převalit z bříška na záda, za podané prsty se přitáhne do sedu. Podržíme-li dítě v podpaždí, zapře nožky pevně o podložku. Žvatlá slabiky: ba, va, ma, pa, ta. Dokáže dobře přijímat stravu lžičkou.
7. měsíc
Dítě se samo posadí, udrží se na krátkou chvíli pevně ve stoji s oporou. Na konci 7. měsíce pase koně v poloze na kolenou, opřeno o dlaně. Překládá hračky z ručky do ručky. Dokáže rozeznat cizí osoby. Vyslovuje slabiky. Je schopno pít z hrníčku. Je schopno samostatně jíst například sušenku, žvýká pevná sousta, dává předměty do úst.
15. měsíc
Patnáctiměsíční dítě stojí samo delší dobu, postaví se samo bez přidržení, dovede dobře chodit, postaví na sebe dvě kostky, rozumí zákazu „nesmíš“, zná asi pět slov, dokáže napodobit některá zvířátka, pije samo z hrnečku.
18. měsíc
Dítě zvedne předmět ze země a neupadne. Vyleze na malou židli. Dovede těžkopádně utíkat. Navlékne na tyčinku kuličku. Jí rádo samo lžičkou, ale rozlévá.
Dítě 2 roky
Co by mělo umět dvouleté dítě: chodit po schodech bez držení, chodit po špičkách, uchopit tužku do prstů a ne do pěsti, hrát si mezi dětmi – ale ne s nimi. Začíná skloňovat a časovat, žádá si na nočník, během dne vydrží bez plen.
Dítě 3 roky
Vývoj dítěte ve 3 letech je o pohybu. Stojí chvilku na jedné noze, přeskočí provázek natažený asi 5 cm nad zemí. Opakuje krátkou povídku. Zašněruje si boty. Dokáže zazpívat jednoduchou písničku, řekne delší říkanku. Dokáže rozeznat základní barvy.
Dítě 4 roky
Dítě stojí na jedné noze, skáče do dálky s rozběhem, udělá kotrmelec. Nakreslí kruh, nakreslí lidskou postavu bez trupu (hlavonožec). Hodně se ptá. Vypráví delší povídku – často směšuje skutečnost s výmyslem. Obléká a svléká se s dopomocí. Velmi touží po pochvale, samo se hodně chlubí. Rádo kreslí a kresbu pojmenuje. Zachovávání čistoty již není problém, samo se umyje.
Dítě 5 let
Dítě se samo umyje a učeše. Pomáhá v domácnosti (při umývání nádobí). Řekne, jak se jmenuje a kde bydlí, kolik má roků. Pamatuje si melodii. Neplete si pojmy včera a zítra. Nakreslí reálnou postavu. Dětská artikulace mizí, řeč se již podobá řeči dospělých, výslovnost může být ještě s drobnými odchylkami. Při společných hrách se podřídí pravidlům. Rozezná pravou a levou ruku.
V naší poradně s názvem MÍRNĚ BÍLÝ POVLAK NA JAZYKU KOJENCE se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Jana.
nevím tedy
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Cempírek.
Každý povlak na jazyku kojence byste měla konzultovat s dětským lékařem. Dnes je povlak mírný, ale za týden se může rozvinout a léčba bude náročnější. Proto neodkládat a jít za doktorem co nejdříve.
Autismus má široké spektrum různě se projevujících příznaků. Prakticky nelze najít dva jedince postižené autismem se stejně se projevujícími příznaky. Postižené děti často nerozumí tomu, co vidí nebo slyší, duševní vývoj dítěte je narušen především v oblasti komunikace, sociální interakce a představivosti. Postižení jedinci reagují na různé podněty atypicky ve srovnání se zdravými lidmi.
V sociálních dovednostech se nemocní autismem jeví při komunikaci s jinou osobou často neobratní, mohou mít pro ostatní lidi kolem podivné připomínky, reakce mohou působit až útočně. Komunikace se může také zdát naprosto nesynchronizovaná s ostatními účastníky diskuze. Autisté často působí jakoby bez zájmu o ostatní osoby kolem, neudrží oční kontakt s druhou osobou. Často také nechápou, že se s nimi druhá osoba pokouší navázat kontakt, nechápou určité narážky, vtipy a podobně. Někteří autisté naopak mohou mít zvýšený zájem komunikovat s určitou konkrétní osobou, ale s ostatními lidmi nemají dostatek sociálních schopností, aby se zapojili.
Co se týče empatie, autisté se neumí vcítit do pocitů ostatních osob. Zdravé osobě se může při komunikaci s autistou zdát, že komunikuje pouze jednosměrně, nedostává adekvátní odpověď. Pokud je autista zaujat nějakým konkrétním tématem, často je schopen velmi dlouze o tom hovořit, ale daná komunikace postrádá dostatek nápadů, myšlenek nebo pocitů ve srovnání s komunikací se zdravou osobou. Většina autistických dětí nemá ráda intimní kontakt, jako je mazlení, tulení se, hlazení a podobně. Vlastnosti autistů se neprojevují u všech nemocných jedinců, každý autista je velmi specifický. Někteří autisté naopak velmi rádi objímají, ale většinou pouze osoby jim nejbližší (rodiče, sourozence, prarodiče, učitele a podobně). Mnoho autistů špatně reaguje na hluk, nečekané zvuky nebo světlo. Nepříjemné pro ně může být i setkání s některými pachy nebo náhlé změny okolní teploty. Odborníci se většinou shodují, že problém nebývá v konkrétním hluku či pachu, ale v momentu překvapení, který autisté často velmi špatně snáší. Autisté většinou upřednostňují se na danou novou situaci předem připravit.
Děti s těžší formou autismu nemluví vůbec. Typické je časté opakování stejného slova nebo fráze. Stejně tak autisté rádi opakují stejné situace, mají rádi rutinní události a zvyky. Často opakují i stejné pohyby (příkladem je kreslení stále stejného obrázku znovu a znovu).
Vývoj autistického dítěte probíhá odlišně ve srovnání se zdravým jedincem. Kognitivní (pohybové) dovednosti nemusí být postiženy, ale sociální a jazykové jsou většinou opožděné nebo postižené. Slovní zásoba může být omezená. Některé děti trpí i motorickým postižením. Učení u autistických dětí bývá dost nepředvídatelné, některé dovednosti se naučí rychleji než zdravé děti, jiné se naopak nejsou schopné naučit vůbec. Častou vlastností autistů jsou tiky (nechtěné pravidelné pohyby). Postižený si je většinou vůbec neuvědomuje. Může jít o jednoduché záškuby až po složité, opakující se pohyby.
U autistů se vyskytuje řada vlastností nebo příznaků jako echolálie (opakování toho, co autista slyší), používání planých monologů, vytváření imaginárních přátel, sebepoškozování, záchvaty vzteku, sebelítost, stereotyp a další. Děti také velmi často neslyší na svoje jméno. Neumí si osobně spojit jméno s vlastní osobou. Typické také je, že autisté neumí používat úsměv, často si pozornost vynucují křikem a afektem.
Světová zdravotnická organizace WHO rozděluje autistické poruchy do tří základních kategorií:
klasický autismus;
atypický autismus (některé oblasti vývoje nejsou tolik postiženy jako u klasického autismu);
Aspergerův syndrom (má mnoho společných znaků s autismem, jedinci ale kromě některých poruch chování působí zdravě).
Při jakémkoliv podezření je vhodné navštívit nejprve dětského praktického lékaře, který může doporučit neurologické nebo psychiatrické vyšetření. Vhodné je vždy dítě důkladně vyšetřit také interně, aby nedošlo k záměně s jiným závažným onemocněním. Dobré je vždy preventivně odebrat krevní vzorek a vzorek moči. V případě neurologického vyšetření neurolog může navrhnout vyšetření mozku, ke kterému řadíme CT vyšetření nebo MRI (magnetickou rezonanci), tato vyšetření by odhalila případný nádor nebo jiné strukturální změny v centrálním nervovém systému, které by mohly ovlivňovat chování dítěte.
Důležité je psychologické nebo psychiatrické vyšetření a vyšetřit stav vývoje dítěte a porovnat ho s průměrem dětské populace. Celkově se pak autismus diagnostikuje na základě projevů chování dítěte. K diagnostickým metodám se řadí také psychotesty. Naprosto nezbytná je zkušenost diagnostikujícího lékaře, přesto se názory několika oborníků na jednoho pacienta mohou diametrálně lišit. U diagnostiky dospělých nemocných se pak používají odlišné testové sady ve srovnání s dětskými. Někteří odborníci také používají další speciální vyšetřovací metody, jako je EEG, analýza motoriky nebo hladina metaloproteinů.
Autismus je nevyléčitelné onemocnění. Jde o psychomotorické poškození a poškození centrální nervové soustavy. V dnešní době stále probíhá řada testů a výzkumů, které by pomohly s léčbou autismu. Jednou z nich je dekompresní (přetlaková) komora, další pak son-rise program nebo motorické cvičení Vojtovy metody. Nutná je i profesionální pedagogická péče, kdy děti většinou navštěvují speciální třídy se správně specializovanými učiteli a asistenty. Jak už bylo řečeno, autismus je nevyléčitelné onemocnění, které provází postiženého jedince celý život, ale profesionální pomoc může život autistovi mnohonásobně zjednodušit. Základem je pokusit se autistu co nejvíce osamostatnit a zapojit do běžného života a aktivit s ním spojenými, případně do lidské společnosti.
Vyškolení pedagogové často používají metody strukturovaného učení, kdy je jejich cílem natrénovat funkční komunikaci. Vždy je důležitý individuální přístup. Nutné je také zapojit celou rodinu autisty, je nezbytné, aby členové rodiny pochopili, co to autismus je, a postiženého člena přijali a snažili se mu také co nejvíce pomoct. Autisté se tak poměrně rychle učí novým úkolům a mnoho z nich dokáže žít šťastný a plnohodnotný život. Speciální výchova tedy dokáže zmírnit problematické chování autisty, jako je agresivita, záchvaty vzteku nebo sebezraňování. Tvrdí se, že je možné také zvýšit o několik stupňů IQ autisty.
Ačkoliv se autisté někdy neumí přesně vyjádřit nebo prosadit, jsou to lidské bytosti stejně jako ostatní zdraví lidé. Autista cítí lásku, štěstí, smutek i bolest jako my všichni ostatní.
V naší poradně s názvem MALÉ NEHTY NEMOC se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Jiří Jánský.
Dobrý večer můj syn 15 let má malé hehty jak na rukou i nohou co je to za příčinu a jak srovnat jeho vývinu děkuji
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Cempírek.
Když má někdo od narození malé nehty, tak je to nadosmrti. Je potřeba si na to zvyknout. Některé věci půjdou s těmito prsty vykonat hůře. Rovněž je u těchto prstů zvýšená zranitelnost, protože nehet nechrání konce prstů. U dětí s malými nehty je důležité zamezit okusování nehtů. Lidé s malými nebo krátkými nehty mívají analytické schopnosti a bývají perfekcionisté. Tito lidé mívají schopnost vizualizovat, artikulovat, vnímat nebo vyřešit složité i nekomplikované problémy s tím, že jejich rozhodnutí jsou rozumná s ohledem na dostupné informace. Mezi dovednosti lidí s malými nehty často patří schopnost uplatnit logické myšlení při řešení složitých problémů. Perfekcionisté neodolatelně a neustále prahnou po nedosažitelných cílech a míra jejich sebevědomí závisí na produktivitě a úspěchu. Tlačí sami sebe k dosažení nereálného cíle, což nevyhnutelně vede ke zklamání. Perfekcionisté bývají velmi sebekritičtí, když se jim nepodaří splnit své standardy.
Moučnivka je kvasinková infekce, která nejčastěji postihuje novorozence a kojence. Příčinou moučnivky je kvasinka Candida albicans, která je normálně v malém množství přítomna v ústech. Pokud se však kvasinky přemnoží, způsobí infekci. Jestliže měla matka vaginální kvasinkovou infekci při porodu, mohou novorozenci dostat moučnivku krátce po porodu, během něhož jsou vystaveni infekci kvasinek v porodních cestách. Příznaky moučnivky se objeví během jednoho dne až týdne po porodu. Kojené děti mohou rovněž dostat moučnivku z matčiných prsů. Moučnivku mohou dostat také kojenci a děti léčené antibiotiky, protože antibiotika narušují přirozenou rovnováhu organismů v ústech dítěte a umožňují tak množení kvasinek. Postiženy mohou být také děti s poruchami imunitního systému souvisejícími s AIDS, rakovinou, transplantací nebo s podvýživou.
U dítěte se moučnivka projevuje výskytem bělavých povlaků v ústech, které vypadají jako sražené mléko nebo tvaroh. Objevit se může na patře, jazyku i dásních. Bělavý povlak je zpočátku možné setřít, při déletrvající nákaze pevně ulpívá na sliznici. Okolí a podloží výsevu mykózy bývá ostře červeně ohraničené. Infekce se může přenést z úst na sliznici rtů, kde obvykle napadá ústní koutky (Anguli infectiosi). Pokud není moučnivka včas podchycena a zaléčena, může se kvasinka rozšířit z úst do hltanu a přes trávicí soustavu může projít až ke konečníku dítěte. V těchto místech se nákaza projevuje zčervenáním sliznice, výsevem povlaku až mokvajících puchýřků. Dítě na rozšíření nákazy na konečník může reagovat zvýšeným neklidem až plačtivostí, zejména před přebalením (infikovaná místa totiž hodně svědí, až bolavě pálí). Nákaza se neprojevuje zvýšenou teplotou, ale může ji doprovázet nechutenství a odmítání jídla, které dítě v pusince dráždí. Takto vypadá moučnivka u kojence.
Co s tím dělat
K léčbě moučnivky se používají dezinfekční a antimykotické tinktury, kterými se napadená místa 4–5x denně potírají (například 0,5–1% genciánová violeť). Alternativně lze zvolit výplachy úst roztokem z tea tree oleje nebo aloe vera. Pokud během 4 až 5 dní nedojde k ústupu nákazy, je vhodná konzultace s lékařem. V urputných případech, u dětí s oslabenou imunitou, dětskou cukrovkou či vážně nemocných dětí je možné moučnivku řešit celkovou léčbou pomocí perorálních antimykotik. Aby nedošlo k návratu onemocnění, mělo by být součástí léčby pečlivé vyvaření dudlíků a saviček, které dítě používá, a důkladná dezinfekce hraček, které si dává do úst. Prevencí vzniku onemocnění je používání výhradně vlastních dudlíků, aby se dítě nemohlo infikovat přes zapůjčené předměty.
Plenková dermatitida
Plenková dermatitida je infekce způsobená kvasinkou Candida, která se vyskytuje v místech zakrytých plenkami. Může být vyvolána léčbou antibiotiky, zejména při ušních infekcích. Častější příčinou je nadměrná vlhkost způsobená močí a potem pod plenkami. Plenková dermatitida se projevuje malými červenými pupínky v okolí genitálií a řitního otvoru. Má-li lékař u dítěte podezření na kvasinkovou infekci, odebere vzorek poševního výtoku nebo kožní vyrážky k rozboru. Takto vypadá plenková dermatitida.
Ve svém příspěvku JAK VYROBIT DOMA VAGÍNU se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Lukáš Šustr.
Dobrý večer, je mi 19 let a mám problém si najít partnerku..
Hledám všemožné způsoby, jak si" užít po svém ". bohužel mé nápady jsou už stereotyp. Prosím o jakoukoliv radu ohledně "Podomácku" vyrobené vagíny.
Chleba,vysavač,ručník,toaleťák,rukavice,latex,Celé kuře už mám odzkoušeno(i
jablečný koláč) Jsem už zoufalý a nevím si rady. děkuji za jakýkoli nápad!
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Vibratory.net.
Milý Lukáši,
klobouk dolů před Tvojí vynalézavostí s možností podomácku vyrobených vagín. Masturbace je zdraví prospěšná a 10 z 10 sexuologů ji doporučuje. Nicméně v 19 letech bych neházela flintu do žita a nerezignovala na to najít si partnerku. Byť covidová situace nenahrává seznamování, zkus vyžít čas třeba na zlepšení svých komunikačních dovedností, internet je plný videí a kurzů jak oslovit dívku, chce to jen trénink a když už se Ti některá líbí, zkus ji slušně oslovit, nic horšího než, že Tě odmítne se Ti nestane. I když je to nepříjemné v životě jsou i horší věci. Radou pro po domácku vyrobené vagíny Ti asi nepřispěju (mám pocit, že jsi vyčerpal snad všechny možnosti domácí výroby), ale v našem obchodě máme široký výběr masturbátorů a vagín https://vibratory.net/umele…. Přeci jen jsou určené pro masturbaci a měli by Ti přinést lepší požitek než domácí alternativy.
Přeji Ti nalezení skvělé partnerky nejen pro objevování milostných zážitků, ale i jako parťačku do života.
Děti s atypickým autismem mají některé oblasti vývoje méně narušeny než děti s klasickým autismem, může se jednat o lepší sociální či komunikační dovednosti nebo chybí stereotypní zájmy. U těchto dětí se dříve mluvilo o takzvaných autistických rysech. Vývoj dílčích dovedností je u těchto dětí značně nerovnoměrný. Z hlediska náročnosti péče a potřeby intervence se atypický autismus neliší od dětského autismu. Ročně se v České republice narodí zhruba 100 až 150 dětí s atypickým autismem.
V naší poradně s názvem PLÍSEŇ NEHTŮ U DĚTÍ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Pavlina.
Dobrý den mám 2 měsíční miminko chlapečka a má na prstíku ( prsteníček)plíseň,má to pod nehtem a je to takové nažloutlé a jsou tam takové žluté flíčky a ještě má na palečku vedle nehtu puchýř a má to kolem červené,nemohlo ho něco píchnout? Děkuji
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Kamča .
Červený puchýř na palci může být od štípnutí komárem a žluté zbarvení nehtů u kojence může souviset s vývojem novorozeneckých nehtů. Určitě by bylo fajn, kdybyste to ukázala a zeptala se na to u vaší dětské lékařky při pravidelné kontrole.
Pokud se laryngitida objeví u kojence, je důležitý okamžitý transport dítěte k lékaři a zajistit mu přísun chladného vzduchu, například pochováním v náruči u otevřeného okna. Obecně platí, že pokud je nutné dopravit dítě se záchvatem laryngitidy k lékaři, je vhodnější zavolat rychlou záchrannou pomoc, neboť dítěti se může přitížit během pár minut.
Subglotická laryngitida je virové onemocnění, které se vyskytuje sezonně (hlavně na jaře a na podzim). Vyskytuje se hlavně u dětí v období od 3 měsíců do 3 let. Projeví se ze začátku rýmou a kašlem, který je typický v noci. Dítě zpočátku vykašlává, později se kašel mění na suchý, dráždivý. Dítě má chraptivý hlas, je neklidné, bledé, těžko se mu dýchá. Dítě má záchvaty dusivého štěkavého kašle. Následkem ztíženého dýchání se zvyšuje srdeční akce a dítě může začít promodrávat. Horečka je vysoká: 38–39 °C.
Kožní vyrážky se objevují u dětí z několika důvodů. Některé je potřeba léčit, jiné samy odezní.
Možné příčiny:
reakce na nový prací prášek nebo kosmetický přípravek;
reakce na jídlo a příkrmy (jahody, rajčata, ořechy, ...), u kojených dětí reakce na jídlo, které snědla maminka;
toxický erytém – objevuje se často od druhého dne po porodu a přetrvává po několik dnů případně týdnů; může se objevit kdekoliv na těle, vyhýbá se ale postižení plosek nohou a rukou; připodobňuje se k poštípání blechou; za nějakou dobu spontánně vymizí a není třeba se kvůli němu zneklidňovat;
vyrážka ze slunce – děti jí trpí stejně jako dospělí, dětská pokožka ale reaguje ještě citlivěji; vyrážka ze sluníčka přejde za několik dní, použijte na zklidnění panthenol.
Ve svém příspěvku ESPUMISAN U KOJENCE se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Inka.
Já jsem s kapičkama Espumisan maximálně spokojená...na kapičky jsme najeli doma hnedka od začátku...vlastně už v porodnici miminkům kapičky podávaly sestřičky...lahvička stojí necelých sto korun,takže i po finanční stránce není co řešit...třeba oproti drahým probiotickým si myslím já,že je Espumisan prostě super...
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Stolice u kojenců může být brčálově zelená, je jí málo a je velmi řídká. Tomuto stavu se říká hladová stolice. O této stolici se mluví tehdy, jestliže jde o špatně prospívajícího kojence s plochou váhovou křivkou. Většina kojenců se o svou dávku velmi vehementně hlásí křikem, ale jsou děti, které jsou klidné, tiché, a je třeba je každou 3. hodinu k mléčné dávce budit. Jestliže maminka, hlavně v prvních 6. týdnech věku, podlehne dojmu, že když dítě spí, tak mu asi pití stačí, a kojenec tak dostává méně mléčných dávek, než by skutečně potřeboval, mohou se tyto zelené stolice objevit. Ve skutečnosti dítě chátrá a situace může skončit tragicky. Tomuto stavu lze zamezit pravidelnými kontrolami u pediatra, který vzniklou situaci probere s maminkou dítěte.
Ve svém příspěvku MOKVAVÝ ATOPICKÝ EKZÉM NA OBLIČEJI U KOJENCE se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Petra Měchurová.
Od šesti týdnů atopický ekzém,zhoršující se,osypaný až nateklý celý obličej,výsev i po celém těle,jen pod plenou ne.Zcela kojený do v osmého měsíce,poté Nutrilonu ProExpert-alergie a při poruchách trávení 1,vynechání alergenů z potravin,malé zlepšení na chvíli.Vysoká svědivost, hlavně na obličeji,škrábáni,ti to mokvá,užívá Fenistil 2*10 kapek,předtím i Dithiaden,přesto se silně škrábe,je hyperaktivní a má problémy se spánkem,neustále se budí!!!Děkuji Uživatel rovněž přidal ke svému příspěvku i obrázek, který můžete vidět, když kliknete na tento odkaz přiložený obrázek.
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
První příznaky onemocnění ledvin a močových cest u kojenců nesmíme přehlédnout, protože tato onemocnění mohou mít trvalé následky a vést k trvalému postižení ledvin. Novorozenci a kojenci mají sníženou koncentrační schopnost, což znamená, že čím menší dítě je, tím je ztráta a nedostatek tekutin pro něj horší. Zánět ledvin v novorozeneckém věku postihuje více chlapce, v kojeneckém období postihuje obě pohlaví stejně. Do jednoho roku věku se infekce šíří většinou krevní cestou. Při léčbě zánětu ledvin u kojence se neuplatňují pouze léky. Dítě s horečkou se pouze otírá, jeho lůžko se udržuje suché a pečuje se o zpocenou kůži. Dítě bez teploty se nekoupe, pouze se sprchuje, aby se zamezilo ascendentní infekci. Vždy se ale dbá na to, aby děti neprochladly.
Ve svém příspěvku DENNÍ DÁVKA MLÉKA U KOJENCE se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Eva Stysova.
Dobry den
Mam dotaz mam 6 tydenni miminko od zacatku kojim a prikrmuji min jedna davka za den je prikrm. Mala mi pribyva. Jen co se mi nedari je rezim. Jsoi dny kdy se mi hlasi po 3 hod v noci krmime po 4 hod a jindy po 2 nebo po trech. Kdyz ma problem se spanim ze mi pres den nechce usnout a pak mi usne vetsinoi se mam.to rozhodi je ki blby ji budit. Furt cekam kdy se to nejak ustali avsak porad to je nepravidelny plus minus dve hodiny. Taky nevim kolik by mela vypit za jeden den. Nekdy.si veme 90 jindy 100. Cca se pohybujeme mezi 560 az 650ml za den vazi mi 4.5 kila. Taky nevim.od kdy se mohou prodluzovat hodinove intervali v noci vetsinou se v noci nehlasi az tak kolem 5 hod. V noci ji budime na krmeni mezi 12 az 2 hod. Diky za odpoved stysova
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Mezi kvasinkové infekce patří moučnivka a plenková dermatitida. Moučnivka postihuje hlavně novorozence a kojence. Moučnivka se u dětí po porodu může objevit v případě, že jejich matka měla vaginální kvasinkovou infekci, dále při kojení z matčiných prsů, při léčbě antibiotiky či u dětí s poruchami imunitního systému. Plenková dermatitida se vyskytuje v místech zakrytých plenkami. Častou příčinou je nadměrná vlhkost způsobená močí a potem pod plenkami.
V naší poradně s názvem KARANTÉNA PO DOVOLENÉ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Zorka Ulehlová.
Dobrý den,
je nebezpečné pro 9mesíčního kojence přijít do blízkého kontaktu s člověkem, který strávil 3 týdny na dovolené v Asii - v Kambodži? Případně jak dlouho by měli počkat, než spolu můžou přijít bezpečně do kontaktu ? Předem moc děkuji za odpověď!
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Cempírek.
Kambodža patří mezi nebezpečné destinace a cestovatelé si z ní můžou přivést různé nemoci. Většina z nich se projeví do několika dnů po nákaze. Když tento cestovatel navštíví devíti měsíčního kojence za 14 dní po návratu a nemá zjevné příznaky nějaké exotické nemoci, tak zde není prakticky žádné nebezpečí pro toto dítě. Když setkání proběhne dříve, tak je lepší když cestovatel použije roušku a před návštěvou si dobře umyje ruce, tím se výrazně sníží riziko jakékoliv nákazy kojence.
Rodiče nejčastěji umísťují děti v teplém prostředí, aby se tam cítili pohodlně, jenže toto prostředí může být skvělým místem pro bakterie a plísně. Děti si velice rády strkají prsty od rukou či nohou do úst, čímž na nich vzniká vlhké prostředí, které je ideální pro výskyt plísní. Plíseň přebývá v kůži, ale příznaky se tvoří pouze v teplém a vlhkém prostředí po dlouhou dobu. I když se snaží rodiče sebevíc udržovat kojence suchého, tak často zapomínají na oslintané ručičky a nožičky, což umožňuje plísni růst a zůstávat za nehty.
Miminka se vyprazdňují několikrát denně. U kojenců krmených prsem to může být klidně i desetkrát a nejde o něco nepřirozeného, zvláště pokud kojenci přibývají na váze. S postupem času frekvence stolice klesá a kolem třetího měsíce je to přibližně jednou až dvakrát denně, čili podobně jako u dospělých. Barva stolice je převážně žlutá či zlatavá, může připomínat barvu hořčice. Občas jsou v ní malé hrudky, jindy má podobu kašičky. Má nakyslý zápach, který rozhodně nepřipomíná výsledek „práce“ na záchodě, jaký vytvářejí dospělí lidé. „Vůni“ pomáhá vytvářet kyselina mléčná obsažená v mateřském mléku. U kojenců se může objevit i průjem. Poznáte to podle vzhledu stolice, ve které se může vyskytovat trocha krve nebo hnis, ale nejčastěji je tam hlen. V takové situaci byste měli vyhledat dětského lékaře, který určí příčinu, tou může být onemocnění, nevhodný jídelníček, ale také například alergie. Pokud je „poklad“ v pleně jen hodně řídký, bez dalších doprovodných znaků, ještě to nemusí znamenat něco fatálního. Ba naopak, je to dosti přirozené v situaci, kdy je nemluvně kojeno prsem. Má to dvě příčiny. Tou první jsou vlastnosti mateřského mléka, které lépe pročišťuje organismus, druhou je lepší práce střev, které k činnosti povzbuzuje i svalová aktivita nutná k dobrému nakrmení z prsu. Dítě krmené z lahve má stolici trochu pevnější, zdravá barva může být žlutá až jemně nahnědlá. Tady je trošku těžké říci jednoznačnou podobu, někdy je výsledek trávení podobný jako u kojení, vše záleží od druhu umělého mléka, jaké kojenci podáváme a od jeho složení.
V případě salmonelózy u dětí se léčba velmi komplikuje akutním průjmem. Pokud dojde k nákaze, stav dítěte se nevyplácí podceňovat, hrozí trvalé zdravotní následky. Méně známá jsou možná rizika postižení CNS (centrální nervové soustavy), krve, kostní tkáně a dalších sekundárních projevů této choroby. Větší rizika hrozí, pokud k infekci došlo v oblastech, kde se vyskytují i bakterie tyfoidního typu ‒ přestože nepatří do rodu bakterií Salmonella, způsobují všechny typické příznaky salmonelózy. Žádné příznaky salmonelózy u dětí nesmějí být brány na lehkou váhu, neboť zde hrozí doživotní následky.
Seznam onemocnění, která mohou výše zmíněné bakterie způsobit:
bakteriémie (nahromadění bakterií v krevním oběhu);
meningitida (postižení CNS);
osteomyelitida (zánět kostí);
akutní dehydratace.
Salmonelóza u dětí v 99,9 % případů způsobuje akutní průjem, bohužel jde o příznak zaměnitelný s jinými nemocemi.
Seznam dalších příznaků, které salmonela u dětí obvykle zapříčiní (symptomy se nemusejí projevit vždy, neboť každý metabolismus s touto bakteriální infekcí bojuje individuálně):
Zelená stolice je u umělé stravy normální. Ale měla by být bez zápachu a bez přítomnosti hlenu nebo krve. Pokud je stolice zelená, jedná se zvláště v první fázi života dítěte většinou jen o efekt konzumace železa anebo hypoalergenního mléka. Je nutno si jen hlídat, jestli se kojenec cítí dobře, a vše by mělo být v naprostém pořádku. Pokud se kojenec nevyprazdňuje sám, je samozřejmě dobré mu pomoci rektální rourkou, proto se také prodává. Kojenci tím neublížíte, je velmi tenká a ohebná, nepoškodí nic. Pokud stolice zapáchá, bude se pravděpodobně jednat o porušenou rovnováhu střevních bakterií ve střevě, vzniklou po prodělané střevní infekci, která by se měla brzy upravit při užívání probiotik (například Lacidofilu). Dejte pozor, abyste kojenci nedávali Lacidofil ve stejnou dobu jako Smectu (Smecta má absorpční schopnosti a může bránit vstřebání Lacidofilu ze střeva), mezi těmito dvěma léky by měl být odstup minimálně 3 hodin, eventuálně můžete zkusit Smectu vysadit úplně. Během 1 až 2 týdnů by se stolice měla upravit.
V prvních týdnech po narození se četnost stolice objevuje v počtu 7 stolic během dne, s přibývajícími dávkami přijímaného mléka a vyvíjející se funkcí zažívacího ústrojí se počet stolic snižuje, bývá jich v průměru 5 až 7, ale také jen 1 až 2, stolice jsou stále světle žluté, ale již kašovité. Protože je mateřské mléko pro dítě dokonale stravitelná potrava, může se stát, že během dne nebude vůbec žádná stolice, dokonce může být několikadenní pauza (až 10 dnů). Přitom nejde o zácpu, dítě nemá žádné potíže, stále dobře pije, větry odcházejí, ale po několikadenní pauze mají větry i stolice už lehce hnilobný zápach.
V prvních dnech po narození je stolice tmavá, což je způsobeno směsí buněčné drtě, žlučových barviv a minerálních látek, tzv. „smolka“ je vlastně potvrzením průchodnosti střev. Jedná se fyziologický stav, který během několika dní odezní.
Jak poznám, že dítě pije příliš mnoho nebo příliš málo mléka?
Mějte na paměti, že množství mléka, které dítě vypije v každém konkrétním krmení, se liší stejně jako množství jídla a pití, které dospělý zkonzumuje během dne. Dítě nebude pít stejné množství mléka při každém krmení.
Faktory způsobující překrmování:
Rychlý průtok láhve. Vždy použijte láhev s nižším průtokem.
Krmení z láhve by mělo být pravidelné. Nekrmte dítě pokaždé, když udělá nějaký zvuk.
Miminka mají velmi silnou potřebu sát a být přitom s matkou (sání je pro dítě uklidňující). Dítě si samo řídí tok mléka z prsu, ale většinou nedostane více, než potřebuje. Při pití z láhve nedochází k regulaci.
Co dělat v případě, když dítě nemá dostatek mléka:
Pokud dítě konzumuje výrazně méně mléka, než je průměrné množství, je možné, že ho potřebuje odstředit. Odstředění se doporučuje zvláště pro kojence, kteří se právě učí pít z láhve.
Buďte trpěliví, snažte se dítě uklidnit, ujistit ho, že je vše v pořádku, i když není s matkou, ale s vámi.
Pokud je vám divné, že dítě mléko nevyžaduje, uvědomte si, že některé děti dokážou spát celou noc (po dobu 8 hodin), aniž by potřebovaly jídlo a mámu.
Dávejte pozor na mokré (promočené) pleny a přibývání na váze.