Téma:

nemoc dna foto palce

Facebook Twitter Pinterest email tisk

Diskuze: hořčice a nemoc dna

Tak to je článek to mohl napsat jen d.....paní píše že na dnu můžu sežrat i krávu ale musí být bio

Zdroj: diskuze Hořčice a nemoc dna
Odesláno: 13.1.2018 uživatelem tomas

Nealkoholické pivo

U nealkoholického piva je méně pravděpodobné, že způsobí dnu.

Detail odstavce: Nealkoholické pivo

Diskuze: Re: nemoc dna

Mák patří mezi potraviny s vyšším obsahem purinů, takže by se při dně měl konzumovat v malém množství. Jednoduše, když si dáte něco makového, tak ten den omezte množství zkonzumovaného masa.

Zdraví Cempírek!

Zdroj: diskuze Nemoc dna
Odesláno: 30.7.2018 uživatelem Cempírek

DNA NEMOC KLOUBŮ

Dna a fazole

Obyčejné fazole obsahují velké množství proteinů, které se v těle přeměňují na kyselinu močovou. Pokud by někdo s dnou přece jen chtěl čas od času fazole zařadit do svého jídelníčku, lze požít pouze fazole Adzuki, které obsahují dostatek bílkovin, fosforu a vápníku a jsou vhodné při ledvinových onemocněních. Mají hnědou až tmavočernou barvu s oříškovou chutí.

Detail odstavce: Dna a fazole
Zdroj: Dna nemoc kloubů
Zveřejněno: 16.3.2015

Diskuze: DNA

taky užívám enzycol, je to skvělá věc, užívám ho v pauze mezi léky co beru přímo na tuto nemoc a můžu si občas dát i sklenku mého oblíbeného vína a žádné bolesti ani otoky nehrozí.

Zdroj: diskuze DNA
Odesláno: 19.5.2017 uživatelem Vlasti

Obrázky

Zde můžete na fotkách vidět, jak vypadá onemocnění dnou a postižení kloubů: nemoc dna obrázky.

Detail odstavce: Obrázky

Diskuze: nemoc dna

dobry den mam prozbu zda mohu pri dne jist take mak dekuji

Zdroj: diskuze Nemoc dna
Odesláno: 30.7.2018 uživatelem jana chrzova

Jak se pozná dna

V prvotním stadiu se nemoc nijak neprojevuje. Krystalky kyseliny močové poškozují tkáně kloubů, ve kterých se usazují. Postihují zejména kloub palce u nohy, klouby ruky, kotníky nebo kolena. Klouby nemocného bolí. Bolest přichází ráno a náhle, kloub je oteklý, červený, citlivý na dotek a tvoří se v něm zánět. Příznaky se objevují pouze několik dnů, během několika měsíců se opět vrací. V pokročilé fázi nemoci jsou ložiska krystalků dokonce vidět na kůži, objevují se i drobné uzlíky (tofy) na ušních lalůčcích i nad drobnými klouby či nad Achillovou šlachou.

Nejčastěji za příčinou stojí nadměrný přívod purinů, látek, ze kterých kyselina močová vzniká. Ty jsou obsaženy ve stravě bohaté na bílkoviny – zvláště v červeném mase a mořských plodech.

Facebook Twitter Pinterest email tisk

Diskuze: tukový výrustek na zápěstí

může gangliom např.utlačením způsobovat bolest palce na ruce a poruchu hybnosti palce?

Zdroj: diskuze Tukový výrustek na zápěstí
Odesláno: 22.8.2014 uživatelem ivana konečná

Dělení

Primární dna

Primární dna vzniká na základě dědičně podmíněného narušení vylučování kyseliny močové ledvinami. Pokud se však sníží přísun purinů do organismu, ledviny jsou ještě schopny kyselinu močovou vyloučit. Pokud však postižený pokračuje v konzumaci potravin s vysokým přísunem purinů, dochází k jejímu hromadění v organismu.

Sekundární dna

Sekundární dna vzniká jako důsledek jiných onemocnění. Jedná se o choroby spojené se zvýšeným zánikem buněk (například leukémie) nebo porušenou funkcí ledvin.

Detail odstavce: Dělení

Diskuze: artroza palce ruky

dobrý den s problémem artrozy palce na ruce se mám obrátit na ortopeda nebo revmatologa? Nebo stači jen oslovit rehabilitačního lékaře. děkuji

Zdroj: diskuze Artroza palce ruky
Odesláno: 15.10.2017 uživatelem Olga Musilová

Jaké bylinky na dnu

Léčba dny bylinkami se jednoznačně doporučuje. Jak již bylo popsáno, nejen vědci, ale i naše babičky používají na dnu celer, kopřivy, třešně a podobně. Dna a její léčba je v současnosti opravdu hodně diskutované téma, jelikož dochází k nárůstu tohoto onemocnění.

Detail odstavce: Jaké bylinky na dnu

Facebook Twitter Pinterest email tisk

Diskuze: artróza palce u nohy

Dobrý večer,prosím má někdo zkušenosti s artrózou palce u nohy?Dávat studené nebo teplé obklady ,krémy chladící nebo zahřívací? Děkuji za odpovědi.

Zdroj: diskuze Artróza palce u nohy
Odesláno: 20.7.2016 uživatelem vašíčková

Choroba dna

Říká se, že onemocnění dna je způsobeno životním stylem a stravováním. Naše potraviny obsahují ve velké míře kukuřičný sirup s vysokým obsahem fruktózy a vysoký příjem cukru zvyšuje hladinu kyseliny močové v těle. Vysoká hladina cukru v těle však vede i k řadě jiných závažných zdravotních problémů, ukázalo se, že polovina všech pacientů s dnou je obézní nebo trpí nadváhou.

Další příčinou dny je konzumace vysoce purinových potravin. Jedná se o vnitřnosti, ančovičky, sledě, chřest, a dokonce i houby. Jíst méně takových potravin je tedy jedním ze způsobů, jak se pokusit odvrátit dnu.

Wikipedia uvádí, že dna neboli pakostnice (pokud postihuje palec u nohy, označuje se též jako podagra), odborně arthritis urica (v některých pramenech arthritis uratica), je onemocnění obvykle charakterizované opakujícími se záchvaty akutní zánětlivé artritidy, projevující se zarudlým, velmi citlivým a horkým otokem kloubu. Nejčastěji je postižen metatarzofalangeální kloub u kořene palce u nohy (přibližně v 50 % případů). Nemoc se ale může projevit i jako tofus, ledvinové kameny nebo urátová nefropatie. Způsobena je zvýšenou hladinou kyseliny močové v krvi. Kyselina močová krystalizuje a vzniklé krystalky se ukládají v kloubech, šlachách a okolních tkáních.

Detail odstavce: Choroba dna

Diskuze: DNA

Dobrý den, je možné při onemocnění DNA nahradit kávu nápojem Caro, případně Vitakávou a pivo nealkoholickým pivem? Děkuji, Smolová

Zdroj: diskuze Dna co jíst
Odesláno: 14.8.2017 uživatelem Smolová
Počet odpovědí: 4 Zobrazit odpovědi

NEMOC DNA OD A DO Z

Nemoc dna

Co je dna? Organismus trpící dnou neprodukuje dostatečné množství trávicího enzymu, který by z těla odbourával kyselinu močovou. Ta vzniká při metabolismu některých složek potravy. Hlavním projevem nemoci je právě zvýšená hladina kyseliny močové v krvi. Jako dna se označuje již stav se zvýšenou hladinou kyseliny močové v krvi.

Normální hladina kyseliny močové v krvi je:

• 140–340 µmol/l (ženy)
  • 220–420 µmol/l (muži)

Krystalky kyseliny močové se postupně vlivem gravitace usazují v dolní části těla, především v kloubech. Poškozují tkáně kloubu (nejčastěji kloub palce u nohy, ale také klouby ruky, případně kotníky, kolena), což se projevuje silnou bolestí, mluví se tak o akutním dnovém záchvatu. Bolest obvykle přichází náhle, nejčastěji pak v ranních hodinách. Postižený kloub je oteklý a velmi citlivý na dotek. Postupně se v něm rozvíjí zánět. Záchvat dny obvykle trvá pouze několik dnů. Bohužel se v rámci měsíců či let vrací.

Posledním stadiem choroby je takzvaná chronická tofózní dna. Ložiska krystalků kyseliny močové, takzvané tofy, jsou patrné na pohled v oblasti kloubů dolních i horních končetin, nezřídka také jako drobné boule na ušních lalůčcích. Onemocnění může dlouhodobě vyústit až v trvalé poškození kloubů a snížení pohyblivosti. Kyselina močová bohužel často vykrystalizuje až v močové kameny. Nejhorší stadia nemoci jsou spojena s poškozením ledvin. Choroba je nezřídka provázena také dalšími metabolickými poruchami, například cukrovkou.

Nemoc dna anglicky

Nemoc dna se anglicky řekne gout. Ve spojitosti s tím je důležité i uric acid, což je kyselina močová a purines, což jsou puriny.

Detail odstavce: Nemoc dna
Zdroj: Nemoc dna od A do Z
Zveřejněno: 2.11.2016

Diskuze: DNA

já dnou trpím, není to sranda.. ale hodně mi pomáhá doplněk stravy Enzycol DNA, beru jej v pauze mezi léky, kterou mám vždy dvakrát do roka.. Nemám žádné potíže, můžu občas i zhřešit v jídle a navíc je to přírodní, takže nezatěžuje orgány.

Zdroj: diskuze DNA
Odesláno: 4.5.2017 uživatelem vladka

JAK SE POZNÁ DNA

Je dna dědičná

Dna je metabolicky podmíněné chronické zánětlivé onemocnění, jehož podkladem je zvýšená hladina kyseliny močové v krvi vznikající při přeměně organických látek purinů. Řadí se mezi choroby postihující klouby, odborně zvané artritidy. Při dně dochází k ukládání krystalů kyseliny močové do kloubů. Nejčastěji se projevuje ve své akutní formě jako intenzivní zánět jednoho nebo více kloubů. Typickou lokalizací je kloub palce na dolní končetině. Pouze u menší části pacientů přechází do chronické dnavé artritidy, pro kterou jsou charakteristické usazeniny krystalů solí kyseliny močové v oblastech kloubů nebo ušních boltců. Samozřejmě se zde mohou projevit i dědičné faktory.

Detail odstavce: Je dna dědičná
Zdroj: Jak se pozná dna

Facebook Twitter Pinterest email tisk

Diskuze: špatné dna spermatu a možné těhotenství

jak může sperma skláře ovlivnit neplodnost

Zdroj: diskuze Špatné dna spermatu a možné těhotenství
Odesláno: 17.10.2017 uživatelem Jarmila Plurová

SOJOVÉ MASO A NEMOC DNA

Puriny v sójovém mase

Sójové maso ve 100 g výrobku obsahuje toto množství purinů: 154 mg.

Detail odstavce: Puriny v sójovém mase
Zdroj: Sojové maso a nemoc dna
Zveřejněno: 28.2.2019

ZÁNĚT KLOUBU PALCE NA NOZE

Příznaky

Artritida: Bolesti mohou mít mírný, plíživý charakter, ale při těžších potížích může dojít až k reverzibilním změnám na kloubu palce.

Revmatoidní artritida: Nemocný pociťuje nepříjemnou bolest a ztuhnutí v kloubech zvláště po probuzení nebo po delším klidu.

Dna: Při onemocnění dnou může pacient projít všemi čtyřmi stadii. Nejprve má při vyšetření zvýšené množství kyseliny močové. V průběhu několika let může dojít ke kloubním potížím a následně až k bolestivým záchvatům. Pokud nemocný trpí záchvaty opakovaně, začíná v organismu přibývat soli kyseliny močové. V posledním stadiu dochází k trvalému poškození kloubů a k omezení jejich hybnosti.

Detail odstavce: Příznaky
Zdroj: Zánět kloubu palce na noze
Zveřejněno: 17.3.2019

NEMOC DNA – CO JÍST

Srovnání piva a ostatního alkoholu

Riziko vzniku dny je větší u těch, kteří pravidelně konzumují pivo, než u lidí, kteří pijí ekvivalentní množství alkoholu ve formě lihovin či vína. Dna byla dvaapůlkrát častější u mužů, kteří pijí dvě lahve piva denně, zatímco dvě sklenky vína denně nebyly spojeny se zvýšeným rizikem vzniku dny.

Detail odstavce: Srovnání piva a ostatního alkoholu

Alkoholové mejdany

Alkoholové mejdany u některých pacientů vyvolávají rychlé zhoršení jejich stavu. Je dobře známo, že nadměrné pití může vyvolat záchvaty u lidí, kteří trpí dnou, i když užívají léky na toto onemocnění.

Detail odstavce: Alkoholové mejdany

Nemoc kloubů

Krystalky kyseliny močové se postupně vlivem gravitace usazují v dolní části těla, především v kloubech. Poškozují tkáně kloubu (nejčastěji kloub palce u nohy, ale také klouby ruky, případně kotníky, kolena), což se projevuje silnou bolestí. Mluví se o akutním dnavém záchvatu. Bolest obvykle přichází náhle, v ranních hodinách. Daný kloub je pak oteklý a velmi citlivý na dotek. Postupně se v něm rozvíjí zánět. Záchvat dny obvykle trvá pouze několik dnů. Bohužel se v rámci měsíců či let vrací.

Posledním stadiem nemoci je takzvaná chronická tofózní dna. Ložiska krystalků kyseliny močové, zvaná tofy, jsou patrná na pohled – v oblasti kloubů dolních i horních končetin, nezřídka také jako drobné boule na ušních lalůčcích.

Onemocnění může dlouhodobě vyústit až k trvalému poškození kloubů a ke snížení pohyblivosti. Kyselina močová bohužel často vykrystalizuje až v močové kameny. Nejhorší stadia nemoci jsou spojena s poškozením ledvin. Onemocnění je nezřídka provázeno také dalšími metabolickými poruchami, například cukrovkou.

Na vzniku nemoci se společně podílí několik faktorů. Negativně ji ovlivňuje příjem purinů ve stravě, ty se v metabolických procesech rozkládají na kyselinu močovou. Dna je často spojena s nadměrnou konzumací masa nebo alkoholických nápojů, absencí některých vitamínů či nedostatkem tekutin, ale také s nezdravým životním stylem, nadváhou nebo dlouhodobým užíváním některých léků (diuretik).

Detail odstavce: Nemoc kloubů

NEMOC DNA OD A DO Z

Jak se pozná dna

Příznaky onemocnění mají několik stadií a forem:

1. Asymptomatická hyperurikémie je bez jakýchkoliv obtíží a znamená, že máte pouze zvýšenou koncentraci kyseliny močové v krvi.
  2. Akutní dnavý záchvat je obvyklým příznakem dny. Jedná se o bolest kloubu, která přechází k zánětu, zčervenání, otoku, vzniku extrémní citlivosti na dotek (nelze vydržet ani dotek deky) a kůže je napnuta tak, že odráží světlo. Prvním postiženým kloubem bývá typicky palec u nohy. Nicméně postiženy mohou být i jiné klouby jako kolena, hlezna, drobné klouby nohou a rukou.
  3. Interkritické období následuje po akutním dnavém záchvatu a nemocný je zcela bez obtíží a o nemoci vůbec neví. Toto období trvá od 6 měsíců do 2 let.
  4. Chronická tofózní dna je stav, kdy dlouhodobě dochází k ukládání krystalků do kloubní chrupavky a do tkání v okolí kloubu ve formě takzvaných tofů (uzlovitá ložiska obsahující krystalky kyseliny močové). Nejčastěji se hromadí v okolí prvního kloubu palce u nohy, ale i v měkkých tkáních na ušním boltci, na loktech a rukou. V tomto stadiu už dochází k postižení funkce kloubů. Zcela zřídka se tofy provalí na povrch kůže, což se projevuje vytékáním husté křídově bílé hmoty.

Zdroj: Nemoc dna od A do Z
Zveřejněno: 2.11.2016

NEMOC DNA – PŘÍZNAKY ONEMOCNĚNÍ

Kdo si takzvaně zadělává na dnu

Zvýšenému riziku vzniku dny jsou vystaveni ti, kdo jedí mnoho masa a pijí alkohol, především pivo. Dna je doprovodné onemocnění. Při zvýšené koncentraci kyseliny močové v krvi a tkáních se vytvářejí její krystalky, které se pak ukládají na rozličných místech těla, jimiž jsou klouby palce u nohy, kotník, koleno, zápěstí a loket. Postižena mohou být také ramena. Kritické je, když koncentrace kyseliny močové v krvi překročí u žen 6,7 mg/dl a u mužů 7,4 mg/dl. Hladina kyseliny močové může být zvýšena z různých příčin.

Dědičné může být narušené vylučování kyseliny močové ledvinami anebo to, že jí tělo produkuje díky enzymovému defektu příliš mnoho (k tomu však dochází jen zřídka). Zvýšená hladina kyseliny močové se objevuje například u poruch ledvinové funkce nebo také po dlouhotrvající léčbě vysokého krevního tlaku diuretiky, případně při stravě bohaté na puriny, které se štěpí na kyselinu močovou. Tyto puriny jsou ve vysoké koncentraci obsaženy ve vnitřnostech, v mase některých druhů ryb a v luštěninách. Zvýšená hladina kyseliny močové také provází otylost, nadměrnou činnost štítné žlázy, užívání určitých léků, například diuretik, některých léků proti Parkinsonově chorobě nebo imunosupresiv.

Detail odstavce: Kdo si takzvaně zadělává na dnu

ZÁNĚT PALCE U NOHY

Příčiny

Příčiny mohou být různé, může se jednat o banality, jako je otlak palce z bot, nebo se může u daného jedince objevit artróza kloubu palce u nohy či zánět.

Nejčastější příčiny:

• Mortonův neurom – jde o zánět plantárního nervu mezi základy prstů. Obvyklé příznaky jsou bolest chodidla, podivné pocity nebo necitlivost v oblasti bříška chodidla a bolest palce nohy. Zánět je obvykle způsoben v důsledku nošení vysokých či těsných bot.
  • Sesamoiditis – sezamské kůstky, někdy také nazývané „ložiska nohy“, jsou drobné kostky v šlachách. Obvykle vznikají, když se šlachy kolem palce zraní či zanítí. Objevují se často u mladých lidí se zvýšenou fyzickou aktivitou, jako je běh či tanec.
  • Artritida, včetně dny – dna je zánětlivé onemocnění, při kterém se krystaly urátu pravidelně ukládají v kloubech, což způsobuje silné bolesti a otoky. Nejčastěji je postižen kořenový kloub palce nohy. Dna je vzácná u mužů před 30. rokem a u žen před menopauzou.
  • Vbočený palec (Hallux valgus) – jde o velmi častou deformitu nohy, která může být dědičná, ale častěji vzniká v pozdějším věku vlivem nošení nevhodného typu obuvi. Deformace vzniká v důsledku ochabnutí vazů a svalů, kdy dojde k poklesu a rozšíření přední příčné klenby (vzniká takzvaně rozšlápnutá noha). Následně dochází k přetížení palcové strany nohy, ochabnutí a uvolnění meziprstních svalů, k rotaci palce, který mění svou osu. Vlivem tlaku obuvi často vzniká kostěný výrůstek, otlaky a kuří oka a zánět. Nejlepší prevencí je nošení vhodné obuvi a ortopedických nebo gelových vložek.
  • Zarůstající nehty – vyskytují se, když kůže na jedné nebo obou stranách nehtů roste přes nehty. Zarůstající nehty mohou být bolestivé, případně mohou vést k infekcím.

Detail odstavce: Příčiny
Zdroj: Zánět palce u nohy
Zveřejněno: 21.10.2018

První příznaky dny

V prvotním stadiu, nazývaném jako asymptomatická hyperurikémie, se nemoc nemusí nijak projevovat. Jako dna se označuje již stav se zvýšenou hladinou kyseliny močové v krvi.

Normální hladina kyseliny močové v krvi je:

• 140–340 µmol/l (ženy)
  • 220–420 µmol/l (muži)

Krystalky kyseliny močové se postupně vlivem gravitace usazují v dolní části těla, především v kloubech. Poškozují tkáně kloubu (nejčastěji kloub palce u nohy, ale také klouby ruky, případně kotníky, kolena), což se projevuje jejich silnou bolestí. Mluvíme o akutním dnavém záchvatu. Bolest obvykle přichází náhle, v ranních hodinách. Daný kloub je pak oteklý a velmi citlivý na dotek. Postupně se v něm rozvíjí zánět. Záchvat dny obvykle trvá pouze několik dnů. Bohužel se v rámci měsíců či let vrací.

Jak se pozná dna od jiných onemocnění, nelze jednoduše stanovit, jelikož se dna, jak bylo výše popsáno, projevuje bolestí, otoky, zarudnutím kloubů, omezením jejich pohyblivosti, což je charakteristické také pro jiná onemocnění. Typické u dny je postižení drobných kloubů nohou a rukou. Nejčastěji se zánět projevuje na palci nohy. Kyselina močová a uráty se mohou vytvářet také v ledvinách a vyvolávat vznik ledvinových kamenů nebo jiné problémy až selhání ledvin. Nemoc zhoršuje obezita, podobně jako při cukrovce, a může ji doprovázet vysoký krevní tlak.

Zde můžete vidět fotografie s příznaky dny.

Prevence onemocnění spočívá především v zabránění přechodu akutní dny do chronického stadia jednak kvalitní terapií, jednak dietetickými opatřeními.

Závažným projevem tohoto onemocnění je dnavý záchvat, který provází silná bolest v některém z kloubů, nejčastěji v palci u nohy. Postižený kloub je velmi citlivý, dochází k napuchnutí a kůže reaguje zarudnutím. Ukládání krystalků kyseliny močové (tofů) v okolí kloubu může vést až k poškození tkání, což má za důsledek zhoršenou hybnost kloubů a také jejich viditelnou deformaci.

Detail odstavce: První příznaky dny

DNA - PŘÍZNAKY

Jak se projevuje dna

Subjektivně se dna projevuje nervozitou, pocením, nutkáním na močení, nechutenstvím, pocitem nevolnosti až nutkání na zvracení, bolestí svalů. Posléze zánětem a bolestivostí kloubu, otokem a teplotou tkáně.

Detail odstavce: Jak se projevuje dna
Zdroj: Dna - příznaky

Jak se pozná dna

Potvrzením klinické diagnózy je přítomnost charakteristických krystalů v kloubní tekutině. Symptomy se obvykle zlepší po nasazení nesteroidních protizánětlivých léků (NSAID), steroidů nebo kolchicinu. Jakmile akutní záchvat odezní, hladinu kyseliny močové lze obvykle udržovat na nízké hodnotě prostřednictvím změny životního stylu; u osob s častými záchvaty přispívá podávání allopurinolu či probenecidu k dlouhodobé prevenci.

Výskyt dny se v posledních desetiletích zvýšil: v určitém okamžiku života postihuje tato nemoc kolem 1–2 % obyvatel západního světa. Má se za to, že k tomuto nárůstu dochází rozvojem rizikových faktorů, k nimž patří metabolický syndrom, prodloužení očekávané délky života a změna ve způsobu stravování. Dna byla v historii známa jako „nemoc králů“ či „nemoc bohatých“.

V lékařství se určitá forma dny označuje podle místa uložení krystalických hmot kyseliny močové nebo podle místa vzniku záchvatů: noha – podagra, ruka – chiragra, rameno – omagra.

Jak snížit kyselinu močovou v krvi? Řešení je opravdu jednoduché, změňte stravu a upravte svůj životní styl.