Informace od zdravotní sestry

MENU

  

PROSTATA

  

KREVNÍ TLAK

  

CUKROVKA

  

WARFARIN

  
Téma

PSYCHOMOTORICKÝ VÝVOJ KOJENCE

OBSAH

Vývoj orgánů

  • vývoj oběhové soustavy
  • vývoj trávicího systému
  • vývoj endokrinního systému
  • vývoj kožního systému
  • vývoj lymfatického systému
  • vývoj pohybového aparátu
  • vývoj nervové soustavy
  • vývoj močového a reprodukčního systému
  • vývoj dýchacího systému

Zdroj: Vývoj plodu týden po týdnu

Poradna

V naší poradně s názvem MÍRNĚ BÍLÝ POVLAK NA JAZYKU KOJENCE se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Jana.

nevím tedy

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Cempírek.

Každý povlak na jazyku kojence byste měla konzultovat s dětským lékařem. Dnes je povlak mírný, ale za týden se může rozvinout a léčba bude náročnější. Proto neodkládat a jít za doktorem co nejdříve.

Zdraví Cempírek!

Zdroj: diskuze Mírně bílý povlak na jazyku kojence

Tipy

Možným tipem je namáčení žínky do studené vody s následnou aplikací na plochu pod očima dítěte. Tato metoda by se měla provádět po dobu 10 minut každé ráno. Chlad stahuje cévy, takže může částečně dojít ke zlepšení vzhledu tmavých kruhů pod očima kojence.

Zdroj: Tmavé kruhy pod očima kojence

Nestlé Beba Pro 1

Unikátní složení této náhradní stravy posiluje obranyschopnost dětského organizmu.

  • Opti Pro 1 je speciálním procesem získaná směs bílkovin, která přesně vyhovuje nutričním potřebám dítěte a nezpůsobuje zátěž ještě nevyzrálých orgánů;
  • DHA a ARA jsou dvě polynenasycené mastné kyseliny, které se přirozeně vyskytují v mateřském mléce a které jsou důležité pro správný vývoj imunitního systému a přispívají k rozvoji mozku a zraku;
  • Bifidus efekt pomáhá chránit vaše dítě podporou zdravé střevní mikroflóry.

Kojenecká výživa je určena pro děti od narození do ukončení 6. měsíce.

Zdroj: Umělá strava pro kojence

Diskuze

V diskuzi UCPANÝ NOC U MIMIKA,JAK ŘEŠÍTE? se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Zuzana.

Jak řešíte ucpaný nosík u mimča?resp.kojence?

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Lenka.

Dospělák si vždycky poradí,.... ale prckové :o( já malému kapu kapičky Quixx baby, usnadňují volné dýchání a působí i preventivně...

Zdroj: diskuze Ucpaný noc u mimika,jak řešíte?

Fotografie vývoje plodu

Zdroj: Vývoj plodu týden po týdnu

Poradna

V naší poradně s názvem KARANTÉNA PO DOVOLENÉ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Zorka Ulehlová.

Dobrý den,

je nebezpečné pro 9mesíčního kojence přijít do blízkého kontaktu s člověkem, který strávil 3 týdny na dovolené v Asii - v Kambodži? Případně jak dlouho by měli počkat, než spolu můžou přijít bezpečně do kontaktu ? Předem moc děkuji za odpověď!

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Cempírek.

Kambodža patří mezi nebezpečné destinace a cestovatelé si z ní můžou přivést různé nemoci. Většina z nich se projeví do několika dnů po nákaze. Když tento cestovatel navštíví devíti měsíčního kojence za 14 dní po návratu a nemá zjevné příznaky nějaké exotické nemoci, tak zde není prakticky žádné nebezpečí pro toto dítě. Když setkání proběhne dříve, tak je lepší když cestovatel použije roušku a před návštěvou si dobře umyje ruce, tím se výrazně sníží riziko jakékoliv nákazy kojence.

Zdraví Cempírek!

Zdroj: diskuze Karanténa po dovolené

Prenatální vývoj přirození

Zde nabízíme odkaz na interaktivní videoprezentace, které ukazují možnosti, jak zjistit vývoj zevního genitálu u dětí před narozením.

Zdroj: Přirození u dětí

Diskuze

V diskuzi ESPUMISAN PRO KOJENCE se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Lída.

Nám Espumisan hodně pomohl! Syn pár dní po narození trpěl velkými bolestmi bříška. Doktorka nám doporučila Espumisan kapky před každým kojením a také bříško masírovat olejíčkem. Den ode dne byla kolika mírnější! Za nás mohu doporučit.

Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.

Zdroj: diskuze Espumisan pro kojence

Příčiny vzniku

Mezi kvasinkové infekce patří moučnivka a plenková dermatitida. Moučnivka postihuje hlavně novorozence a kojence. Moučnivka se u dětí po porodu může objevit v případě, že jejich matka měla vaginální kvasinkovou infekci, dále při kojení z matčiných prsů, při léčbě antibiotiky či u dětí s poruchami imunitního systému. Plenková dermatitida se vyskytuje v místech zakrytých plenkami. Častou příčinou je nadměrná vlhkost způsobená močí a potem pod plenkami.

Zdroj: Kvasinková infekce u kojence

Doporučení

Pokud má vaše dítě jen jeden tmavý kruh pod okem, nebo pokud se zbarvení postupně zhoršuje, je dobré poradit se s lékařem. Lékař vám pomůže s určením příčiny a navrhne vám možnosti léčby.

Zdroj: Tmavé kruhy pod očima kojence

Poradna

V naší poradně s názvem PLÍSEŇ NEHTŮ U DĚTÍ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Pavlina.

Dobrý den mám 2 měsíční miminko chlapečka a má na prstíku ( prsteníček)plíseň,má to pod nehtem a je to takové nažloutlé a jsou tam takové žluté flíčky a ještě má na palečku vedle nehtu puchýř a má to kolem červené,nemohlo ho něco píchnout? Děkuji

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Kamča .

Červený puchýř na palci může být od štípnutí komárem a žluté zbarvení nehtů u kojence může souviset s vývojem novorozeneckých nehtů. Určitě by bylo fajn, kdybyste to ukázala a zeptala se na to u vaší dětské lékařky při pravidelné kontrole.

Zdroj: diskuze Plíseň nehtů u dětí

Opožděný psychomotorický vývoj

Pokud se děťátko nevyvíjí, jak by mělo, mluví se o opožděném psychomotorickém vývoji (centrální koordinační poruše). Jestliže se jedná pouze o opoždění bez známek narušení kvality vývoje, většinou děťátko potřebuje jen více času. Pokud však vývoj jeví i kvalitativní nedostatky, tak se podle nálezu mluví o lehké, střední a těžké centrální koordinační poruše.

Centrální koordinační porucha (CKP) u dítěte znamená odchylku ve správném pohybovém vývoji zejména v kojeneckém věku. Nejedná se o diagnózu, ale o část objektivního nálezu, který hodnotí pohyb dítěte. Pohyb dítěte v útlém věku je jedním z hlavních projevů správné funkce nervového systému, proto je jeho porucha důležitým příznakem v diagnostice možného postižení funkce nervového systému.

Z těžké poruchy CKP lze usuzovat jak na velkou pravděpodobnost špatného motorického vývoje, tak i na možnost patologického mentálního vývoje. Pokud však u novorozence diagnostikujeme lehkou CKP, můžeme ve většině případů očekávat minimální pravděpodobnost patologie motorického i mentálního vývoje. Novorozenec nemá vytvořeny morfofunkční předpoklady pro „zralou“ motoriku, a proto je jisté, že centrální koordinační porucha není v žádném případě přechodným stadiem k patologii, jsou-li dostupné správné pohybové stereotypy.

Včasná diagnostika CKP je velmi důležitá, jelikož schopnost dítěte naučit se správným pohybovým stereotypům klesá s věkem. Při včasném odhalení můžeme mnohé „zachránit“. Předpokládá se, že lze zachránit dítě od patologie, či u těžších forem postižení (například DMO) zajistit vertikalizaci dítěte.

Projevy:

  • dítě nereaguje na hlasité a světelné podněty trhnutím celého těla (nutné do 2. měsíce);
  • ruka je držena v pěst, paleček je v dlani, dítě není schopné prsty roztáhnout (3–4 měsíc);
  • nefixuje pohledem (4.–6. týden);
  • vleže na bříšku otáčí hlavu pouze na jednu stranu (nutné do 4. měsíce);
  • v období 6. měsíce není schopné se přetočit na bříško (v ideálním případě by dítě mělo být schopné se přetočit přes oba boky, pokud se přetáčí pouze na jednu stranu, nejedná se nutně o známku patologie; může se jednat pouze o funkční problém, který je však nutné také řešit);
  • dítě se přetáčí přes záklon hlavy a prohnutím celého těla, při zvedání do sedu neudrží hlavičku v rovině s tělem;
  • do stoje se přitahuje přes ruce, nenakročí si nožičkou;
  • stojí na špičkách, popřípadě po špičkách chodí.

Co dělat:

  • navštivte neurologa, pediatra či rehabilitačního lékaře a vyžádejte si konzultaci vývoje vašeho dítěte a zároveň fyzioterapeutický poukaz na rehabilitaci k fyzioterapeutovi;
  • navštivte fyzioterapeuta, který s vámi probere stav pohybového aparátu vašeho dítěte a domluví se s vámi na terapeutickém plánu;
  • choďte s dítětem co nejčastěji do kolektivu dětí, bude mít snahu od nich spoustu věcí odkoukávat a opakovat;
  • informujte se o správném zacházení s dítětem (nošení, klubíčkování) a dodržujte pokyny po celý den;
  • vyzkoušejte s dítětem hipoterapii, která velmi úspěšně pomáhá při opožděném psychomotorickém vývoji.

Zdroj: Psychomotorický vývoj dítěte

Diskuze

V diskuzi VYVOJ SLIMÁKA se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Eva nováková.

marně se snažim najit jak vypadá a kde je nejvic kladeno vajičko slimáka a jak vypadá když se z vajička vylihne.Je to štihli hbity červík?Ty totiž mivám pod špaliky dřeva kde slimáky sbirám.Vajička také nevím jak vypadaji,nikdy jsem žádne nenašla.Jsem z nich na mrtvici.Děkuji za odpověd

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Věra.

Vajíčka slimáka jsou jako malé perličky,bílé barvy.Bývají v zemi pod květináči atd.

Zdroj: diskuze Vyvoj slimáka

Teplé prostředí

Rodiče nejčastěji umísťují děti v teplém prostředí, aby se tam cítili pohodlně, jenže toto prostředí může být skvělým místem pro bakterie a plísně. Děti si velice rády strkají prsty od rukou či nohou do úst, čímž na nich vzniká vlhké prostředí, které je ideální pro výskyt plísní. Plíseň přebývá v kůži, ale příznaky se tvoří pouze v teplém a vlhkém prostředí po dlouhou dobu. I když se snaží rodiče sebevíc udržovat kojence suchého, tak často zapomínají na oslintané ručičky a nožičky, což umožňuje plísni růst a zůstávat za nehty.
 

Zdroj: Plíseň nehtů na rukou u kojence

Diskuze

V diskuzi ESPUMISAN U KOJENCE se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Inka.

Já jsem s kapičkama Espumisan maximálně spokojená...na kapičky jsme najeli doma hnedka od začátku...vlastně už v porodnici miminkům kapičky podávaly sestřičky...lahvička stojí necelých sto korun,takže i po finanční stránce není co řešit...třeba oproti drahým probiotickým si myslím já,že je Espumisan prostě super...

Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.

Zdroj: diskuze Espumisan u kojence

Příznaky

  • Bílé nebo krémově žluté skvrny v ústech, na dásních, měkkém patře a jazyku, ale pozor na možnou záměnu se zbytky mlíčka.
  • Dítě je neklidné, plačtivé.
  • Odmítá potravu.

Zdroj: Bílý povlak na jazyku u kojence

Diskuze

V diskuzi UŽÍT OMEGA MARINE FORTE V TĚHOTENSTVÍ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Ivana Smykalova.

Dobry den, prosim vas mozem uzivat OmegaMarine Forte + v tehotenstve? Som v 17 tyzdni... je to pre mna velmi dolezite... dakujem vam za skore informacie. Pekny den.

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Naturamed.

Dobrý den,

ano rybí tuk můžete užívat i v těhotenství. Naopak omega 3 mastné kyseliny příznivě působí na vývoj mozku plodu.

Zdroj: diskuze Užít omega marine forte v těhotenství

Sójová náhrada

Sójová náhrada začala být populární přibližně v roce 1990. Neexistuje žádný důkaz, že tato náhrada nezpůsobuje problémy s trávicím traktem kojenců a že nemůže dojít k alergické reakci.

Zdroj: Umělá strava pro kojence

Chyby ve výchově

Výchova dětí není nic jednoduchého. Mezi zásadní chyby ve výchově patří:

  • Nezájem: Tato chyba je schopna zastřešit celou řadu ostatních. Pokud nemáte o vlastní dítě zájem, pak byste měli přehodnotit, proč jste si jej pořizovali. Dítě je starost a je nutné mu věnovat dostatečné množství pozornosti.
  • Vysoká míra tolerance: Největším problémem je nadmíra tolerance ze strany rodičů. Pokud vlastnímu dítěti dovolíme prakticky všechno, pak si můžeme být jisti tím, že bude prostě a jednoduše všechno dělat.
  • Vše nelze řešit domluvou: Rodiče jsou dnes ovlivněni takzvanou výchovou, jejímž základem je domlouvání. Tříletému anebo čtyřletému dítěti jednoznačně nedomluvíte. Jedno plácnutí přes zadek vše vyřeší rychle a efektivně.
  • Dítěti všechno koupíme: Pokud má dítě vše už v útlém věku, pak je logicky přesvědčeno o tom, že bude mít všechno i ve věku dospělém. To samozřejmě s největší pravděpodobností nebude pravdou.
  • Nevedeme dítě k pohybu: Spousta rodičů se dnes nesnaží vést dítě k pohybu. To je často pouze doma a při přebytečném příjmu jídla navíc nabírá na kilogramech, což samozřejmě není dobré.
  • Přespřílišné násilí škodí: Násilím nic nevyřešíte. Občasné plácnutí efekt má, ale s dalším násilím se to přehánět nesmí.
  • S dítětem si nehrajeme: Někteří rodiče si se svým dítětem nehrají, jelikož dle svých slov nemají čas. To není pravda. Na dítě byste si čas měli najít vždy.
  • Nezapojujeme dítě do běžných činností: Rodiče dítě nezapojují do běžných činností. Ideální je, když dítě pomůže s úklidem anebo mytím nádobí.
  • Dítě nemá kamarády: Za to, že dítě nemá kamarády, mnohdy mohou rodiče. Pokud jej nikam nepustí a nepomohou mu kamarády najít, pak je to špatně.
  • Nečteme dítěti pohádky: Pamatujete si, jak vám rodiče četli pohádky? Dopřejte je svým dětem také a nenechávejte je usínat bez nich.

Zdroj: Psychomotorický vývoj dítěte

Černá stolice u kojenců

V prvních dnech po narození je stolice tmavá, což je způsobeno směsí buněčné drtě, žlučových barviv a minerálních látek, tzv. „smolka“ je vlastně potvrzením průchodnosti střev. Jedná se fyziologický stav, který během několika dní odezní.

Zdroj: Stolice u kojence

Vývoj dítěte od narození

Toto období je charakterizováno nejdramatičtějším vývojem dítěte, a to ve všech oblastech. Kojenec se vyvíjí plynule a jednotlivé dovednosti na sebe navazují. Neznamená to však, že vývoj probíhá přímočaře – často se objevují fáze, kdy se zdá, že se vývoj zastavil, nebo dokonce vykazuje kroky zpět. Dítě se vyrovnává s přímým působením gravitace a všemi vlivy vnějšího světa. Hledáním a také pomocí již ukotvených strategií o kontrole držení těla nalézá své těžiště, svůj střed. Učí se, že má dvě stejné strany. V kojeneckém období si dítě vytváří první pohybové vazby, kojenec se naučí lézt, sedět a naučí se i základy chůze. Není vhodné zejména u chůze kojence nutit, aby začal chodit co nejdříve, protože pak dochází k nevhodnému přetěžování kloubů. V tomto období se za pomoci pohybu formují i správná prohnutí páteře. Pro podporu rozvoje pohybu jsou vhodné barevné míče, které se po dotyku kojence pohybují. Míč můžeme kojenci pomalu posílat, můžeme jej klást na krátkou vzdálenost od kojence tak, aby se musel k míči doplazit, dolézt po kolenou a tak dále. Oblíbená jsou také chrastítka, protože po dotyku vydávají jako odpověď na pohyb zvuk.

1.–3. měsíc

Během tohoto období se vývoj novorozence zaměřuje na nové prostředí. Mnohé je pro něj nové a ono se tomu musí přizpůsobit, například dýchání, gravitace, chlad a teplo, vše, co vidí, zvuky – především je pro něj nový jeho vlastní hlas. Děťátko intenzivně přijímá informace o sobě samém a začíná více vnímat i své okolí. Postupně si zvyká na vliv gravitace, začíná si hledat stabilní pozici na zádech. Psychomotorický vývoj kojence se během tohoto období projevuje tím, že lépe ovládá vlastní ruce a nohy a ke konci tohoto období je obvykle schopné dát si ručky k sobě, přitáhnout nožky k bříšku a dát si šlapky k sobě a udržet hlavičku ve středu. Začíná se vyvíjet koordinace oko – ruka – ústa. Ke konci tohoto období je dítě také schopné vleže na bříšku pást koníky, tedy zvednout hlavu nad podložku, opřít se o předloktí a volně otáčet hlavou do stran.

4.–6. měsíc

V tomto období je rozvoj kojence na první pohled aktivnější. Dítě je čilejší, usměvavější, brouká si, rozpoznává hlas maminky. Vleže na zádech si přendává hračky z ruky do ruky, pozoruje je a vkládá je do pusy. Sahá si na nožičky. Naučí se otáčet ze zad na bok a pak i na bříško. Otáčení opačným směrem se může naučit až později. Vleže na bříšku má na konci tohoto období natažené paže. V této pozici si dokáže sáhnout pro hračku, aniž by se překulilo zpět na záda.

7.–9. měsíc

V tomto období je dítko aktivnější při pohybu na zemi. Dokáže se otáčet kolem své osy, přetáčet se ze zad na bříško i zpět. Může se plazit po bříšku. Tuto dovednost některé děti ovládají a jiné ji ve svém vývoji úplně vynechají. Dítě se mezi 7. až 9. měsícem postupně dostává na čtyři, pohupuje se, učí se přenášet váhu dopředu a dozadu i do stran. V tomto období si děti často z pozice na čtyřech sednou a dokážou se i vsedě udržet. V tomto období často začíná i lezení po čtyřech. Pasivní posazování dětí není vhodné z důvodu možného poškození páteře. Dítě dobře ví, kdy si samo dokáže sednout, a právě tehdy to udělá.

10.–12. měsíc

Co umí dítě v roce. V tomto období děti lezou střídavě po čtyřech, dostávají se do vzpřímeného kleku. U opory se nakročením postaví a začínají obcházet kolem nábytku. Tato aktivita je pro děti velmi důležitá a může trvat i velmi dlouhé časové období, než se dítě pustí samo do prostoru a udělá svůj první samostatný krůček bez držení. Děti nevodíme za ruce ani jim nedáváme chodítka. Není to pro ně vhodné.

Každé dítě je jedinečné, a pokud je psychomotorický vývoj batolete mírně odlišný od uvedeného vývoje, není třeba se znepokojovat.

1. měsíc

Dítě v poloze vleže na bříšku jen na krátkou chvilku zvedne hlavičku. Reaguje pouze na silnější zrakové a zvukové podněty, a to pohybem celého těla.

2. měsíc

Vleže na zádech začíná zvedat nožičky. Při přitažení do sedu hlava ještě padá dozadu. V poloze na bříšku zvedá hlavičku nad podložku a chvíli ji udrží zvednutou. Začíná sledovat pohyb předmětu či pohybující se osobu. Krátce se usmívá na matku. Vydává slabé hrdelní zvuky.

3. měsíc

Pase koníčky, vleže na bříšku udrží hlavičku, opírá se o předloktí. Při přitahování do sedu již krátce udrží hlavičku (padá jen mírně dozadu). Sleduje dobře pohybující se hračku, živě na ni reaguje pohybem a broukáním. Snaží se uchopit pohybující se předmět. Prohlíží si ručky.

4. měsíc

Dítě hračku krátce uchopí. Nahlas se směje. Otáčí se za zvukem. V poloze na bříšku dobře drží hlavičku a opírá se o předloktí. Při přitažení do sedu hlavička již nepadá dozadu.

5. měsíc

V lehu na bříšku se opírá o dlaně, z lehu na zádech se začíná převalovat na bok a na bříško. Uchopíme-li dítě za ručky, začíná se přitahovat. Sahá po hračce a uchopí ji, hračku si prohlíží. Sleduje osoby kolem sebe, dokáže rozeznat laskavý a přísný tón řeči maminky.

6. měsíc

V lehu na bříšku zvedá ručky a nožky do výše, dokáže se převalit z bříška na záda, za podané prsty se přitáhne do sedu. Podržíme-li dítě v podpaždí, zapře nožky pevně o podložku. Žvatlá slabiky: ba, va, ma, pa, ta. Dokáže dobře přijímat stravu lžičkou.

7. měsíc

Dítě se samo posadí, udrží se na krátkou chvíli pevně ve stoji s oporou. Na konci 7. měsíce pase koně v poloze na kolenou, opřeno o dlaně. Překládá hračky z ručky do ručky. Dokáže rozeznat cizí osoby. Vyslovuje slabiky. Je schopno pít z hrníčku. Je schopno samostatně jíst například sušenku, žvýká pevná sousta, dává předměty do úst.

15. měsíc

Patnáctiměsíční dítě stojí samo delší dobu, postaví se samo bez přidržení, dovede dobře chodit, postaví na sebe dvě kostky, rozumí zákazu „nesmíš“, zná asi pět slov, dokáže napodobit některá zvířátka, pije samo z hrnečku.

18. měsíc

Dítě zvedne předmět ze země a neupadne. Vyleze na malou židli. Dovede těžkopádně utíkat. Navlékne na tyčinku kuličku. Jí rádo samo lžičkou, ale rozlévá.

Dítě 2 roky

Co by mělo umět dvouleté dítě: chodit po schodech bez držení, chodit po špičkách, uchopit tužku do prstů a ne do pěsti, hrát si mezi dětmi – ale ne s nimi. Začíná skloňovat a časovat, žádá si na nočník, během dne vydrží bez plen.

Dítě 3 roky

Vývoj dítěte ve 3 letech je o pohybu. Stojí chvilku na jedné noze, přeskočí provázek natažený asi 5 cm nad zemí. Opakuje krátkou povídku. Zašněruje si boty. Dokáže zazpívat jednoduchou písničku, řekne delší říkanku. Dokáže rozeznat základní barvy.

Dítě 4 roky

Dítě stojí na jedné noze, skáče do dálky s rozběhem, udělá kotrmelec. Nakreslí kruh, nakreslí lidskou postavu bez trupu (hlavonožec). Hodně se ptá. Vypráví delší povídku – často směšuje skutečnost s výmyslem. Obléká a svléká se s dopomocí. Velmi touží po pochvale, samo se hodně chlubí. Rádo kreslí a kresbu pojmenuje. Zachovávání čistoty již není problém, samo se umyje.

Dítě 5 let

Dítě se samo umyje a učeše. Pomáhá v domácnosti (při umývání nádobí). Řekne, jak se jmenuje a kde bydlí, kolik má roků. Pamatuje si melodii. Neplete si pojmy včera a zítra. Nakreslí reálnou postavu. Dětská artikulace mizí, řeč se již podobá řeči dospělých, výslovnost může být ještě s drobnými odchylkami. Při společných hrách se podřídí pravidlům. Rozezná pravou a levou ruku.

Mapa psychomotorického vývoje 1.–12. měsíc.

Zdroj: Psychomotorický vývoj dítěte

Dietní mléko pro alergiky

Rodiče se sklony k nesnášenlivosti laktózy mohou svému dítěti nabídnout alternativu z kravského mléka. Ječmenná voda a laktóza s obsahem kravského nebo kozího mléka může být náhradou za mateřské mléko. Používejte stejný poměr směsi kravského mléka a ječmenné vody.

Zdroj: Umělá strava pro kojence

Fetální období

Veškerý vývoj začíná již v zárodku, ale postupem času dochází k dalšímu růstu a rozvoji. K největšímu vývoji dochází právě ve fetálním období, protože se v tuto dobu vyvíjejí nejvíce orgány. Díky vytvořeným orgánům plod již netrpí tolik na vlivy životního období a nedochází k častému poškození, jako tomu bylo u embrya. Naopak toxické látky mohou způsobit fyziologické abnormality nebo menší vrozené vady.

Zdroj: Vývoj plodu týden po týdnu


Autoři obsahu

Bc. Jakub Vinš

Mgr. Světluše Vinšová


ČeskáOrdinace

O nás

Kontakt

Ochrana osobních údajů a cookies

 SiteMAP