TĚŽKÁ DYSLEXIE je jedno z témat, o kterém se můžete dočíst v našem článku. Dyslexie je asi nejčastější specifická vývojová porucha učení. Jde o vývojovou poruchu čtení, která se vyskytuje u dětí s normálním zrakem a inteligencí. Někdy je dyslexie diagnostikována až v dospělosti. Neexistuje na ni žádný lék. Jedná se o celoživotní stav způsobený zděděnými vlastnostmi, které ovlivňují funkci mozku. Jde tedy především o poruchu vrozenou, někdy však i získanou, a to po určitém poškození mozku. Většina dětí s dyslexií je ve škole úspěšná, některé děti však potřebují specializovaný vzdělávací program. Důležitou roli hraje emocionální podpora.
Příznaky
Příznaky dyslexie bývá před nástupem do školy obtížné rozpoznat, ale existují určité symptomy, které mohou naznačit možnou dyslexii. Jakmile dítě dosáhne školního věku, bývá učitel první, kdo si povšimne problému. Specifická vývojová porucha se totiž často projeví při čtení a učení.
Předškolní věk
Známky a symptomy upozorňující na možný problém:
pozdní mluvení;
pomalé učení nových slov;
neschopnost najít rým.
Školní věk
Jakmile je dítě ve škole, mohou být příznaky dyslexie zřetelnější:
čtení hluboko pod očekávanou úrovní vzhledem k věku dítěte;
problémy zpracování a pochopení toho, co slyší;
obtížnost pochopení rychlých pokynů;
problém s příkazy;
problém s pamatováním si pořadí věcí;
obtíže vidět (občas slyšet) podobnosti a rozdíly v písmenech a slovech;
neschopnost vyslovit neznámé slovo;
vidění písmena nebo slova opačně. Je to běžné u malých dětí, ale může být výraznější u dětí s dyslexií;
problémy s pravopisem;
problémy s učením cizího jazyka.
Dospívající a dospělý
Příznaky dyslexie dospívajících a dospělých jsou podobné těm, které jsou popsány u dětí. Ačkoli je lepší pracovat s dyslexií již v raném věku, nemusí se ani dospívající či dospělý bát požádat o pomoc. Mezi některé běžné příznaky dyslexie dospívajících a dospělých patří:
obtížné čtení;
potíže s pochopením vtipů nebo idiomů;
čtení nahlas;
potíže s časovým managementem;
problém se sdělením stručného obsahu příběhu;
problém naučit se cizí jazyk;
neschopnost memorování.
Pro dyslexii je typické, že dítě začíná číst později než jiné děti. Většina dětí se učí číst v mateřské škole nebo v první třídě, ale děti s dyslexií nedokážou v tomto věku pochopit základy čtení. Poraďte se tedy s odborníkem, pokud si povšimnete něčeho takového. Když je dyslexie diagnostikována a není s ní pracováno, potíže se čtením pokračují až do dospělosti.
V naší poradně s názvem CIPRALEX A MILOVÁNÍ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Jana.
Dobrý den, využívám anonymity a posílám dotaz ohledně problémů v intimní oblasti. Už dva roky beru Cipralex, přes rok Triticco (středně těžká deprese), psychika je nyní stabilní, bohužel, s užíváním AD téměř vymizely přirozené touhy, pocity atd. které má čas od času každý. Zpočátku mi to nevadilo, byla jsem sama. Teď mám však svůj první vážnější vztah (jeden kratičký byl, ale v platonické rovině), sedíme si, přitahujeme se, bohužel, pokus o první milování (po téměř půl roce), skončil nezdarem. Další pokusy nedopadly o nic lépe. Myšlenky by byly, nějaká touha se na chvíli podaří vzkřísit, ale tělo prostě nereaguje a mozek po chvíli také ne. Takže se nevzruším, neuvolním, tento okamžik je pak pro mne bohužel fyzicky opravdu nepříjemná a bolestivá záležitost - dále se není možné dostat (zkoušeli jsme i povzbuzující l. gel - žádný účinek) a nadto se jako reakce na bolest dostaví znechucení z takové činnosti. Nečekám, že poprvé to bude hned úžasné, ale trápí mne absence "pomocných projevů." S přítelem hodně komunikujeme, je velmi chápavý a trpělivý, hledáme, co by dokázalo pomoct. Vztah oba chápeme trochu jinak, milování je pro nás není základ vztahu, ale samozřejmě jeho přirozenou součástí, takže tragédii z mé "nemohoucnosti" :) neděláme. Budu se ptát své ženské lékařky i psychiatričky, bohužel se k nim dostanu až za dlouho. Byla bych ráda za radu v této oblasti, sháním pomoc, kde se dá. Děkuji
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Cempírek.
Váš dotaz je velice zajímavý, a zaslouží si detailnější popis, než v prosté diskusi, takže odpověď na Vaši otázku naleznete zde: https://www.ceskaordinace.c…
Dysgrafie bývá často zahrnuta pod pojmem dyslexie. Dyslexie bývá vrozená, nebo získaná změnami v centrální nervové soustavě v průběhu těhotenství a porodu. Problém pravděpodobně spočívá v nedostatečné souhře a spolupráci obou mozkových hemisfér. Projevuje se potížemi při zvládnutí čteného textu – dyslektik vypouští či zaměňuje slova a písmena. Počet dyslektiků v populaci vyspělých zemí nepřesahuje 5 %. V České republice se závažné formy dyslexie objevují zhruba u 2 % dětí. Odklad školní docházky ji nevyřeší – porucha přetrvává. Bohužel je dědičná. Rodiče dyslektici by měli počítat s 50% pravděpodobností, že jejich dítě bude trpět stejnými obtížemi. U některých jedinců lze poruchu odstranit, u jiných přetrvává v určité podobě až do dospělosti. V žádném případě však tato vada nesouvisí s inteligencí a není překážkou dalšího vzdělávání. Výjimkou nejsou případy, kdy dyslektici dosáhli v profesní kariéře vrcholu svého oboru.
Dysgrafie se řadí mezi specifické poruchy učení, které postihují celkovou úpravu písma (nesouměrnost, nečitelnost) a tím i celkovou rychlost grafického projevu. Dotyčný většinou píše pomalu, potřebuje časté přestávky. Pokud ho budeme tlačit k rychlejšímu písemnému projevu, bude písmo ještě více nečitelné. Tato porucha není způsobena intelektovým úbytkem. Dochází k ní v rámci deficitu jemné a hrubé motoriky, potíží s pozorností a oslabenou pohybovou a zrakovou pamětí.
Prosím o sdělení, jaký mám po nedávných změnách nárok na lázeňskou péči.
Děkuji !
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Marie Rylkova .
Mám nárok na lázně po operaci tlustého střeva měla jsem rakovinový nádor byla jsem 22.12.2015 operovaná a teď jsem skončila chemoterapii . Děkuji za kladnou odpověď Marie Rylkova
Neexistuje žádný speciální test na diagnózu dyslexie. Lékař vychází z mnoha faktorů, například:
Odpovědi na řadu otázek. Ty budou pravděpodobně zahrnovat otázky týkající se vývoje dítěte, jeho vzdělání a lékařské anamnézy. Lékař vás požádá i o rodinnou anamnézu – výskyt specifických vývojových poruch v rodině, mentální hendikep rodinného příslušníka a podobně.
Dotazníky. Dětský lékař vychází rovněž z písemných odpovědí vašeho dítěte, vás nebo i učitele. Dítěti může být předložen test čtení, aby byly zjištěny jazykové schopnosti a možné příznaky dyslexie.
Psychologické testování. Lékař vám nebo vašemu dítěti může klást otázky týkající se psychického stavu dítěte. To mu pomůže k určení sociálních problémů, úzkosti nebo deprese a také může rozpoznat určitá omezení dítěte.
Testování čtení a dalších školních dovedností. Dítě může podstoupit řadu testů čtenářských dovedností, které jsou analyzovány speciálním pedagogem.
V naší poradně s názvem VELKÝ ÚNIK MOČI OPERACE se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Anna.
Je mě 72 roků a už asi 3 roky se trápím s únikem moči,je to stále horší.Nyní už je velké množství moči,které nezvládám.Navíc mám stálé opakování zánětu močových cest,bakterie ecoli,letos už 6x antibiotika.Lékař nenavrhuje žádnou razanní akci.Cystoskopie moč.měchýře dopadla dobře.Pokleslý moč.měchýř mám.Kdo mě poradí jestli si říct o operaci,jestli by pomohla a jak je to těžká operace v mém věku:Jsem docela akční na svůj věk,nemám problémy se srdcem atd.snad bych to zvládla,věřte,že mě to hodně komplikuje život.V noci jdu i 7x na malou.Nevyspím se atd.Děkuji za odpověď.
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Cempírek .
Víte, tělo se během života opotřebovává stejně jako vodovodní baterie. Jen si vzpomeňte, kolik jste jich za svůj život už nechala vyměnit. Podobná situace je i s vaším svěračem u močového měchýře. Patrně zde došlo k nevratným změnám, které nedovolují jeho pevné sevření a při větším naplnění měchýře propouští moč. Bohužel močový svěrač vyměnit ještě nedokážeme. Takže se budete muset snažit o nápravu trochu sama. Za prvé je třeba posílit svaly svěrače zadržováním moči při močení, takové to kegelovo cvičení. Pak také bude vhodné posílit svaly pánevního dna a břišní svaly. To vás naučí na rehabilitaci, kterou dostanete zdarma, respektive pojišťovna ji za vás zaplatí. No a okamžitá pomoc při úniku moči jsou jednoznačně pleny pro dospělé. Bez jakýchkoliv předsudků do nich běžte. Nikdo nic nepozná, vy se v klidu vyspíte a uleví se vám. Na plenách není nic špatného. Nosí je i přední sportovci, aby se nezdržovali močením. Pleny pro dospělé mají vysokou absorpční schopnost a okamžitě pohltí veškerou tekutinu a pokožka je tak stále v suchu, i po vymočení. Postupně se sžijte s novými funkcemi svého těla. Čím dříve se s tím smíříte, tak tím rychleji budete zpět svůj původní život.
Neexistuje žádný známý způsob, jak opravit základní mozkové abnormality, které způsobují dyslexii. Na dyslexii neexistuje žádný lék na předpis. Pokud se však dyslexie zkombinuje s poruchou soustředění a hyperaktivitou (ADHD), mohou být předepsány konkrétní léky. Psychologické testování pomáhá dítěti a učiteli vytvořit vhodný výukový program. Učitelé pak mohou používat různé vzdělávací techniky, které mohou být zaměřeny na zapojení více smyslů při učení (sluch, zrak, hmat). Například poslech nahrané lekce, sledování tvaru písmenek pomocí prstů, stisknutí tlačítka při určitém zrakovém či sluchovém signálu a podobně.
Specialista na čtení pomáhá dětem:
naučit se rozpoznat nejmenší zvuky, které tvoří slova (fonémy);
pochopit, že tyto zvuky tvoří slova a věty;
pochopit, co je čtení;
číst nahlas;
vytvořit slovní zásobu.
Pokud má dítě závažné problémy se čtením, musí výuka probíhat častěji, pokrok bývá přesto pomalejší. Dítě s těžkou dyslexií nikdy nebude perfektně číst, ale to neznamená, že nezvládne učení. Naopak studenti s dyslexií mohou být velmi schopní, mají-li k dispozici vhodné prostředky. Bývají kreativní a mohou být nadaní v matematice, vědě nebo umění. Někteří dokonce dosáhnou úspěchu coby autoři knih.
Tyto kroky hrají klíčovou roli ve zvládnutí dyslexie:
Časné řešení problémů. Pokud se domníváte, že má dítě dyslexii, poraďte se s dětským lékařem. Děti s dyslexií, kterým je nabídnuta pomoc již v mateřské škole nebo v první třídě si často zlepší dovednost čtení, díky tomu uspějí na základní a střední škole. Děti, které nedostanou pomoc, mohou mít větší potíže s učením, protože správné čtení je důležité i v jiných předmětech. Často se stává, že za ostatními zaostávají a pravděpodobně to už nikdy nebudou moci dohnat.
Čtení nahlas. Už odmalička čtěte svému dítěti nahlas. Starší děti mohou vyzkoušet poslech nahraných knih, poté je přečtou samy.
Spolupráce se školou dítěte. Vytvořte písemný individuální vzdělávací plán. Promluvte si s učitelem dítěte o společných setkáních a o vytvoření strukturovaného plánu, který nastiňuje konkrétní potřeby dítěte. Pokud je k dispozici doučování se speciálním pedagogem, je to velmi přínosné.
V naší poradně s názvem NEMOCI JAZYKA se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Jitka Těžká.
Asi 3 týden mě trápí pobolívání špičky jazyka. Jako bych měla špičku jazyka odřenou a suchou, mám ji trochu červenější a 1 cm od špičky jsou prasklinky. Připadá mě to jako maličkost, ale začíná mě to znepokojovat. Prosím o radu. Těžká
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Cempírek .
Znepokojujete se správně, protože každá taková prasklinka znamená riziko zanesení infekce a zhoršení problému. Úplně nejlépe vám pomůže zubní lékař, ten vám přesně řekne co to je a jak to léčit. Kdyby měl dlouhé objednací termíny, tak běžte na polikliniku na oddělení ORL.
Nejčastější příčinou dyslexie je dědičnost. U dítěte dyslektiků je 50% pravděpodobnost, že bude mít dyslexii taky. Problémem, který dyslexii způsobuje, je nejspíše nedostatečná spolupráce obou mozkových hemisfér, což ovlivňují určité geny.
V naší poradně s názvem NEMOCI JAZYKA se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Cempírek .
Znepokojujete se správně, protože každá taková prasklinka znamená riziko zanesení infekce a zhoršení problému. Úplně nejlépe vám pomůže zubní lékař, ten vám přesně řekne co to je a jak to léčit. Kdyby měl dlouhé objednací termíny, tak běžte na polikliniku na oddělení ORL.
Zdraví Cempírek!
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Jitka Těžká.
U zubaře jsem už byla. Mám zuby vyhlazené a za týden kontrola. Napadlo mě jestli to nemůže mít souvislost, před rokem se mě začal třepat hlas, hlavně při zpěvu a někdy i trochu při mluvení. Chodím na neurologii. Už jsem byla na vyšetření na ORL, na rentgenu plic, MRI mozku a krční páteře. Zatím se příčina nezjistila. Těžká
Dyslexie je vývojová porucha čtení, a to buď vrozená, nebo získaná poškozením mozku. Jde o nejčastější formu specifické vývojové poruchy učení, která se projevuje nesnázemi při učení se číst při současném zachování inteligence a přiměřených sociokulturních příležitostech. Dyslektik je výrazně ohrožen znesnadněním přístupu k tradičním vzdělávacím podnětům, což lze vyrovnávat zvláštní péčí v dyslektických třídách.
V naší poradně s názvem NAMIESTO WARFARIN INY LIEK? se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Viera adamkova.
Bolo by bezpečnejsie užívať iný liek ako warfarin?5 rokov ho užívam po operácii mitralnych chlopní.a ešte otázka,môžem omega 3?Ďakujem za odpoveď.
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Cempírek.
Warfarin je skvělý lék, který prodlužuje život tím, že zabraňuje tvorbě sraženin. Když dobře zvládnete dietu, která je u tohoto léku největší nevýhodou, tak není potřeba ho měnit ani po dlouhé době.
Na vaší otázku, jestli můžete užívat omega 3 mastné kyseliny, odpověď zní ano, ale musíte podstoupit změření srážlivosti krve po prvních dvou až třech dnech této doplňkové léčby. Omega 3 mastné kyseliny, a to i rybí tuk, různé oleje (i řepkový) totiž zesilují účinky Warfarinu a hrozí zvýšené riziko krvácení.
Domluvte se se svým lékařem a dohodněte si plán, kdy začít, a kdy přijít na odběr krve. Lékař vám přizpůsobí dávkování Warfarinu a vaše doplňková léčba tak může být bezpečná. Užívat společně s Warfarinem Omega 3 mastné kyseliny jen občas jak se vám zachce není dobrý nápad. Pokud se u vás objeví neobvyklé krvácení nebo modřiny, nebo máte jiné zvláštní příznaky, například závrať, tak vyhledejte okamžitě lékařskou pomoc. Další možné nepříjemnosti, které se při této společné kombinaci mohou vyskytnout jsou: slabost; červená nebo černá, dechtová stolice; vykašlávání nebo zvracení čerstvé nebo vysušené krve, která vypadá jako káva; těžká bolest hlavy; a slabost.
Diagnóza označená symbolem N804 znamená endometriózu rektovaginální přepážky a pochvy.
Endometrióza je stav, kdy se tkáň děložní sliznice (endometrium) začíná objevovat mimo dělohu. K tomuto výskytu nejčastěji dochází v myometriu, pánevních orgánech či v lymfatických uzlinách. Tato místa pak vlivem hormonů rovněž prodělávají menstruační cyklus, a to i s krvácením a bolestivými projevy. Endometrióza patří mezi nejčastější důvody neplodnosti ženy.
Podle místa rozlišujeme tyto druhy endometriózy:
endometrióza genitální – endometrium prorůstá děložní stěnou nebo dalšími pohlavními orgány;
endometrióza extragenitální – endometrium prorůstá břišní dutinou, a to střevem nebo močovým měchýřem; objevit se ale může i na vzdálených orgánech, jako jsou plíce, štítná žláza nebo mozek.
Rizikovými faktory ve vzniku tohoto onemocnění jsou především výskyt nemoci v rodině, kouření, obezita a požívání alkoholu a kofeinu. Menstruace je při endometrióze silná a především na konci periody velmi bolestivá. Přítomna je bolest v podbřišku a kříži. Tato bolest je znatelná hlavně před začátkem menstruace a znovu nastupuje po jejím skončení. Žena pociťuje nevolnost. Bolestivým pro ni může být také pohlavní styk. Je-li endometrióza lokalizována v dutině břišní, v moči a stolici bývá nalezena krev. Až jedna třetina případů postižených však nevykazuje navenek žádné vážnější symptomy. Samotné onemocnění je poté zjištěno až při laparoskopickém vyšetření.
Endometrióza se bohužel definitivně vyléčit nedá. Mírnit se dají pouze její projevy. Na silnou bolest při menstruaci mohou být tedy podávána analgetika či jiné doplňky stravy. Proti zánětu se užívají antibiotika. Pomocí hormonů se uměle navozuje menopauza, čímž se redukuje zduřování sliznice. V některých případech se přistupuje i k chirurgickému zákroku, při němž jsou endometriotická ložiska odstraněna laparoskopicky. Pokud žena už nechce otěhotnět, lékař může doporučit hysterektomii, tedy odstranění dělohy a dalších tkání poškozených endometriózou.
Diagnóza F
Pod označení F patří tato onemocnění:
F00 - Demence u Alzheimerovy nemoci
F000 - Demence u Alzheimerovy nemoci s časným začátkem
F001 - Demence u Alzheimerovy nemoci s pozdním začátkem
F002 - Demence u Alzheimerovy nemoci‚ atypického nebo smíšeného typu
F009 - Demence u Alzheimerovy nemoci NS
F01 - Vaskulární demence
F010 - Vaskulární demence s akutním začátkem
F011 - Multiinfarktová demence
F012 - Subkortikální vaskulární demence
F013 - Smíšená kortikální a subkortikální vaskulární demence
Ve svém příspěvku BOLÍ MĚ ŠLACHA TŘÍSELNÁ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Petr Svoboda.
Dobrý den,
začalo to v loni v zimě ,měl jsem težká průduškový kašel ,na něj jsem do stal troje antibiotika v rozmezí 4 měsíců.Potom mě na zahradě štípnul komár a dostal jsem boreliozu.Znovu jsem na to dostal antibiotika.Jsem astmatik a beru pravidelně denně kortikoidy a na arthmii Propanorm. 19.06.2017 jsem ještě chodil ale 20.06.2017 jsem se nemohl dobře postavit na pravou nohu a to se pomalu stupňuje do dneška .Težko se mi chodí musím mít hůl na pravou ruku. Do schodů se mi jde velice těžko a bolí mě tříselná kýla-
Byl jsem na kontrole , zda mám ještě boreliozu , tak ji již nemám .hodnoty jsou ve výši O,OO1 ,což nic není ale stejně se mi špatně chodí. nic na to neberu ,byl jsem na rehabilitaci ultrazvukem , to mě moc nepomohlo.Jsem z toho neštastný. Na obou kyčlích mám artrozu 3 stupně,je fakt že mi je 84 let. Do poslední chvíle jsem v loni chodil jak závodník a nyní toto,jsem z toho neštastný a k tomu mi opuchají kotníky ,je fakt,že stále ještě projektují,tudíž sedím ale přesto se snažím denně ujít vzdálenost 3 km,sice pomalu ale musí to jít..Bohužel do schodů mi to nejde. Tak jsem vás chtěl požýdat o radu ,co s tím? Děkuji za odpověď .Petr Svoboda
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
V naší poradně s názvem LÁZNĚ PO OPERACI se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Hanna Bukovetska.
Dobry den.Jsem po operaci pravého ramena.Težka ruptura rotatorove manžety. Mám nárok na komplexní lázeňskou péči?Děkuji.
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Cempírek.
O tom, jestli máte nárok na lázně, může rozhodnout pouze posudkový lékař vaší zdravotní pojišťovny. Pro kladné rozhodnutí pomůže doporučení od vašeho ortopéda, kde výslovně uvede, že doporučuje lázeňskou léčbu. Zajistěte si ho a pak u svého praktického lékaře sepište žádost o lázně. Zdravotní pojišťovna rozhodne do 30 dnů.
Piracetam mohou užívat dospělí a děti školního věku (od 6 let). Na doporučení lékaře se Piracetam užívá:
k léčbě vývojové dyslexie (obtíže se čtením a psaním) u dětí, kterou nelze vysvětlit nedostatkem intelektu, omezeným nadáním, nedostatkem školního vzdělání nebo nevyhovujícími rodinnými a sociálními podmínkami;
k usnadnění učení a zlepšení paměťových funkcí;
k léčbě cévních mozkových příhod a následků po cévní mozkové příhodě;
k léčbě poruch vědomí a závratí vyvolaných úrazem, otravou nebo poruchou prokrvení mozku;
k léčbě kortikální myoklonie (mimovolní záškuby jednotlivých svalů bez hybného efektu).
V naší poradně s názvem CO OVLIVŇUJE NAŠÍ PSYCHIKU se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Jiří Hofman.
Vážení
V dnešní době mám již na psychické problémy stupeň invalidního důchodu, příčiny mých psychických potíží jako jsou úzkosti, deprese, psychosomatické potíže, velmi silně zakořeněná křivda z doby puberty, kdy jsem byl šikanoán, vydírán spolužáky, vznikaly rúzné posměchy na mou osobu i vyloučení z kolektivu v důsledku manuální nešikovnosti se zednickými pracemi, když jsem se učil na středním odborném učilišti stavebním v Náchodě, obor jsem si vybíral jen podle toho kolik spolužáků půjde na daný obor, bál jsem se jít někam sám na školu právě kvůli šikaně. V době , kdy jsem měl dané problémy mě matka s bratrem dali na pomocné učiliště stavební v Broumově, kde měla matka známou z našeho domu, která tam pracovala jako ředitelka, bohužel problémy stále pokračovali, spolužáci se mi smáli, já něměl ani motivaci, jeliož jsem věděl , že se touto prací nebudu živit, prožíval jsem spoustu strachů z odborného výcviku kde se prováděli zednické práce i strach z některých spolužáků,nakonec jsem se ani nevyučil jako jediný ze třídy i když jsem dochodil zcela normálně Zš. Poté v zaměstnánách probáhali od zaměstanců posměchy, někdy lítosti, velmi mě štvalo, že nic nejsem, že mám nízkou mzdu a musím dělat pomocné práce, přemýšlet jsem i o sebevraždě, o sebe jsem nedbal, neholil jsem se a ni nestříhal až do doby než jsem šel na vojnu. Říkal jsem si,že když nic nejsem tak nemá vůbec cenu se o sebe starat, hledt si partnerku atd. Nakonec jsem se až ve 24 letech rozhodl, že půjdu na střední odborné učiliště obchodní do Pardubic na obor prodavč průmyslového zboží, kde jsem se nakonec vyučil i když mě to stálo spoustu jak psychických i fyzických sil. Kvůli minulosti i kvůli tomu,že chi v životě něčeho dodsáhnout jsem se přihlásil na dálkové studium cestovního ruchu na střední škole v Pardubicích, stojí mě to hodně sil a zatím jsem spíše průměrný ve škole. Úzkosti mám předvším z lidí v místě bydliště a to proto, že mám pocit, že si díky mé minulosti o mě myslí,ž že jsem lempl a debil, který nic v životě nedokázal, mám pocit ,že mě soudí a jednají se mnou jako z debilem nebo mě litují. Díky školy se bohužel úzkosti zvětšily, psychosomatické potíže jako je motání hlavy nebo zimnice, únava či slzení či pláč, který se objevuje když sleduji nějakou vážnou nehodu či úmrtí např smrt studentů v Bratislavě, kde je přejel opilý řidič nebo zabití dětí či celé rodiny nebo romantická film a dále velký vztek a nenávist na spolužáky či učitele, které mi nějak ublížili i matce as bratrovi, že mě dali na pomocné učiliště a spolužáci, kteří se mi ani neomluvily či mi jako bolestné nepřispívají na důchod, chtěl bych aby všichni umřeli a dokážu si představit, že bych je díky odpaltě dokázal zabít, kdyby mě napadli či se mi vysmívali. Také mám pocit, že díky tomu se mi v těle objeví i nějaký zánět, naposledy to byl zánět žlučníku či močového měchýře. Jsem z toho všeho zoufalý a nevím co mám dělat. Prášky beru, chodím jak do duševního zdraví, psychiatričce, k psychologovi již nechodím.
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Cempírek.
Jednoduchá rada, těžká realizace. Rada zní: přestaňte žít pro ostatní a žijte jen sám pro sebe. Vytvořte si skupinu přátel, se kterými si rozumíte a ostatní lidi vnímejte jako stromy v přírodě. Dělejte aktivity vhodné jen pro jednoho člověka, jen pro vás. Choďte na výlety, radujte se z krásné přírody kolem. Co se sexu týče, tak používejte erotické internetové stránky a onanujte. Dělejte to často a hodně. Svět je krásný i o samotě, kdy nemusíte řešit odpovědnost vůči druhým a případné nezdary vnímáte jen vy, coź je opravdu osvobozující. Nepůjde to hned, ale po čase nového pohledu na svůj život to půjde čím dál tím lépe. Žijte a radujre se z toho, že tu můžete být.
Příčinu vzniku dysgrafie nebývá většinou možné přesně zjistit. Přesto je několik faktorů, které s poruchou souvisí: poškození mozku plodu v těle matky, porodní komplikace, genetická predispozice (dědičnost). Dysgrafie může existovat samostatně, ale častěji se vyskytuje spolu s jinými poruchami učení, jako je dyslexie, dyskalkulie, poruchy pozornosti s hyperaktivitou nebo bez ní atd.
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Cempírek.
Můžete být bez obav, tohle je neškodný miniaturní výron krve, který mohl vzniknout při vetším tlaku na nehet, například těžká taška s nákupem. Samo to časem zmizí.
V naší poradně s názvem ŘEDĚNÍ KRVE se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Petra.
Jak dlouho asi trvá než se středně těžká plicní embolie vrátí do normálu,jak dlouho můžu být na neschopence. Nohu kterou jsem měla oteklou od kotníku až ke stehnu, se už vrací do původní velikosti.
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Cempírek.
Plicní embolie je komplikace při hluboké žilní trombóze v nohách a pažích. Nastává, když se krevní sraženina oddělí od hluboké žilní trombózy a projde krevním řečištěm, projde pravou síní a pravou komorou a usadí se v plicích.
Primární léčbou je antikoagulace pomocí léků na ředění krve. Tyto léky prodlužují dobu srážení krve. Zabraňují tvorbě nových sraženin a zvětšování stávajících sraženin. Antikoagulancia ale nedokážou sraženinu rozpustit, to si musí tělo udělat samo. Sraženina je časem přirozeně odbourána, někdy úplně, někdy jen částečně.
Jak tělo přirozeně absorbuje sraženinu v průběhu několika týdnů až měsíců, příznaky, které krevní sraženinu doprovázely, se postupně zlepšují a často nakonec vymizí. Příznaky se obvykle zlepší během několika dnů po zahájení antikoagulační léčby. Většina pacientů se zcela uzdraví během několika týdnů až měsíců bez významných komplikací nebo dlouhodobých nežádoucích účinků.
Pokud je zánět zubu rozsáhlý, mohou se podávat antibiotika.
Phenoxymethylpenicillin
Phenoxymethylpenicillin je penicilinové baktericidní antibiotikum s úzkým antibakteriálním spektrem.
Kontraindikace: přecitlivělost na penicilinová antibiotika a těžká renální insuficience.
Nežádoucí účinky: nauzea, zvracení, průjem, alergické kožní reakce a vzácně anafylaktický šok.
Interakce: zvyšuje toxicitu methotrexatu, antacida snižují jeho biologickou dostupnost.
Dávkování: 500 mg po 6 hodinách perorálně.
Amoxicilin/klavulonát
Amoxicilin/klavulonát je kombinace širokospektrého penicilinového antibiotika a inhibitoru β-laktamázy kyseliny klavulánové.
Kontraindikace: přecitlivělost na penicilinová antibiotika, infekční mononukleóza, těžká renální i hepatální insuficience.
Nežádoucí účinky: nauzea, zvracení, průjem, alergické kožní reakce, anafylaktický šok, zvýšení transamináz až poléková hepatitida a pseudomembranózní kolitida.
Interakce: zvyšuje toxicitu methotrexatu, účinek perorálních antikoagulancií a současné podávání allopurinolu zvyšuje výskyt alergických kožních reakcí.
Dávkování: 625 mg po 8 hodinách perorálně.
Klindamycin
Klindamycin je linkosamidové bakteriostatické antibiotikum s úzkým antibakteriálním spektrem.
Kontraindikace: přecitlivělost na linkosamidová atb, průjem neznámé etiologie, těžká renální i hepatální insuficience.
Nežádoucí účinky: nauzea, zvracení, průjem (vede k přerušení terapie!), alergické kožní reakce, vzácně pseudomembranózní kolitida a poruchy krvetvorby.
Interakce: zvyšuje účinek nedepolarizujících myorelaxancií, jeho účinek snižují až antagonizují makrolidová antibiotika.
Moderní medicína nabízí skrze zubního lékaře zákrok s cílem vyčistit dřeň zubu. Pokud je nutné léčbu podpořit antibiotiky, tak se v zubním lékařství využívají níže uvedená antibiotika.
Phenoxymethylpenicillin
Jedná se o penicilinové baktericidní antibiotikum s úzkým antibakteriálním spektrem.
Kontraindikace: přecitlivělost na penicilinová antibiotika a těžká renální insuficience.
Nežádoucí účinky: nauzea, zvracení, průjem, alergické kožní reakce a vzácně anafylaktický šok.
Interakce: zvyšuje toxicitu methotrexátu, antacida snižují jeho biologickou dostupnost.
Dávkování: 500 mg po 6 hodinách perorálně.
Amoxicilin/klavulonát
Jde o kombinaci širokospektrého penicilinového antibiotika a inhibitoru β-laktamázy kyseliny klavulánové.
Kontraindikace: přecitlivělost na penicilinová antibiotika, infekční mononukleóza, těžká renální i hepatální insuficience.
Nežádoucí účinky: nauzea, zvracení, průjem, alergické kožní reakce, anafylaktický šok, zvýšení transamináz až poléková hepatitida a pseudomembranózní kolitida.
Interakce: zvyšuje toxicitu methotrexátu, účinek perorálních antikoagulancií a současné podávání allopurinolu zvyšuje výskyt alergických kožních reakcí.
Dávkování: 625 mg po 8 hodinách perorálně.
Klindamycin
Je to linkosamidové vzácné bakteriostatické antibiotikum s úzkým antibakteriálním spektrem.
Kontraindikace: přecitlivělost na linkosamidová antibiotika, průjem neznámé etiologie, těžká renální i hepatální insuficience.
Nežádoucí účinky: nauzea, zvracení, průjem (vede k přerušení terapie!), alergické kožní reakce, vzácně pseudomembranózní kolitida a poruchy krvetvorby.
Interakce: zvyšuje účinek nedepolarizujících myorelaxancií, jeho účinek snižují až antagonizují makrolidová antibiotika.
Dekubitální vředy (dekubity) jsou defekty kůže a podkožních struktur, které vznikají v důsledku tření a přímého tlaku podložky na disponované části těla. Jsou častým problémem zejména u imobilních, zpravidla starších pacientů s celkově zhoršeným zdravotním stavem. Nejkritičtějšími, takzvaně predilekčními místy vzniku dekubitů jsou místa s kostními prominencemi, tedy křížová krajina (sakrální oblast), paty, kotníky, zevní hrany chodidel, oblasti trochanterů (oblast kyčlí), kolena.
Hojení dekubitů (proleženin) často komplikuje přítomnost nekrózy a bakteriální kolonizace, která se může rozvinout v infekci. Léčbu dekubitů také často ztěžuje jejich hloubka a nepravidelný tvar. Mortalita pacientů s dekubitálním vředem je čtyřikrát vyšší než u stejné skupiny pacientů bez vředu. Je proto důležitá důsledná prevence vyžadující intenzivní péči o kůži a polohování pacienta.
Rozeznáváme 5 stupňů proleženin:
1. stupeň – ostře ohraničené zarudnutí (překrvení) kůže, které při vitropresi přetrvává; toto stadium je při včasném léčebném zásahu reverzibilní;
2. stupeň – povrchové poškození epidermis, které vypadá jako puchýř nebo mělký kráter, nezasahuje do subcutis;
3. stupeň – vzniká nekrotický vřed, hluboký kráter, s možnými podminovanými okraji, který postupuje všemi vrstvami kůže, případně až k fascii (ta zůstává nepoškozena);
4. stupeň – vřed s rozsáhlými nekrózami, který zasahuje svaly a šlachy;
5. stupeň – nekróza postupuje svalem, přičemž dochází k jeho destrukci a k destrukci tkání až na kost.
Při léčbě dekubitů nezapomínáme na celkovou péči o pacienta, zejména na správnou výživu, hydrataci a kompenzaci přidružených onemocnění. Až v 95 % případů lze vzniku dekubitů předejít. Dekubity neboli proleženiny totiž vznikají v důsledku působení patologického tlaku na predilekční místa zvýšeného tlaku ve tkáních a špatným stavem pacienta. Při nadměrném a dlouhotrvajícím tlaku v místě kontaktu těla s podložkou dojde ke zpomalení až k zástavě cirkulace krve v kapilárách a buňky ve tkáních postupně odumírají. Vznik dekubitu ještě podpoří chybná manipulace s ležícím pacientem působením tření a střižných sil. Správnou prevencí ale lze vzniku dekubitů předcházet až v 95 % případů.
Prvním příznakem, který nelze podceňovat, je erytém – začervenání pokožky. Pacient si může stěžovat na bolestivost místa, pálení nebo mravenčení. V dalších stadiích se tvoří puchýře, které přecházejí k povrchovému porušení kůže, a postupně dochází k tomu, že se dekubit prohlubuje a tvoří se nekróza. V nejtěžších stadiích proleženin může dekubit zasahovat i kloubní spojení, tělní dutiny nebo kosti. Vždy je tento s
Hypoglykemie u dětí se dělí podle závažnosti na mírnou, středně těžkou a těžkou. Mírná a středně těžká jsou klasifikovány jako glykemie nižší než 3,9 mmol/l – stav pacienta je takový, že si ho uvědomuje a může proti němu zasáhnout perorálním podáváním glukózy. Taková hypoglykemie může být i asymptomatická. Těžká hypoglykemie je vždy symptomatická a projeví se nejzávažnějšími příznaky: poruchou vědomí, somnolencí až bezvědomím a eventuálně křečemi. Případný rozvoj edému mozku při závažné hypoglykemii se projeví opakovaným zvracením. Vyžaduje většinou hospitalizaci na specializovaném pracovišti, intravenózní terapii (podávání glukagonu anebo glukózy) a intenzivní péči (antiedematózní terapii, monitoraci vitálních funkcí). Cílem léčby hypoglykemie je vždy dosažení a udržení normoglykemie (hladina alespoň 5,6 mmol/l) a odeznění příznaků ohrožujících zdraví nebo život pacienta. Cílem léčby diabetických dětí je tedy snaha udržet co možná nejoptimálnější kompenzaci bez výskytu epizod těžkých hypoglykemií.