Téma: 

učení

JIN A JANG

Princip jin a jang

Koncept jin a jang má původ v dávné čínské filozofii a popisuje dvě navzájem opačné a doplňující se síly, které se nacházejí v každé živé i neživé části vesmíru.

Jin: tmavé místo, severní svah (kopce), jižní břeh (řeky), zamračené, zahalené, jde o tmavší element; působí smutně, pasivně, tmavě, žensky a koresponduje s nocí. Jin je často symbolizovaný vodou a zemí. Je to černá část, ženský element, značí tmu, pasivitu, poddajnost, přijímání, koresponduje se zemí a vodou.

Jang: světlé místo, jižní svah (kopce), severní břeh (řeky), sluneční světlo, jde o světlejší element; působí vesele, aktivně, světle, mužsky a koresponduje se dnem. Jang je často symbolizovaný ohněm a větrem. Je to bílá část, znamená světlo, slunce, aktivitu, tvořivost, expanzi, koresponduje s elementem ohně a větru.

Jin a jang se nevylučují. Všechno má svůj opak – ne však absolutní. Žádná věc totiž není čistě jin nebo čistě jang. Každá ze sil obsahuje základ té druhé. Například zima se nemůže změnit na léto.

Jin a jang jsou na sobě závislé. Jedno nemůže existovat bez druhého. Den nemůže existovat bez noci.

Jin a jang se dají dále dělit na jin a jang. Jestliže si například uvedeme teplotu, jin může být zima a jang teplo. Jang však můžeme znovu rozdělit na jin – teplo a jang – žár.

Jin a jang se navzájem podporují. Jin a jang jsou obvykle ve stavu rovnováhy – pokud jeden naroste, druhý ustoupí. Někdy může dojít k nerovnováze: přebytek jin, přebytek jang, nedostatek jin, nedostatek jang. Takové nerovnováhy znovu tvoří pár: přebytek jin způsobí nedostatek jang a naopak.

Jin a jang se mohou navzájem měnit. Například noc se mění na den. Tato změna je stejně jako jin a jang také relativní. Z pohledu vnějšího pozorovatele existuje noc a den na Zemi zároveň a doplňují se.

Část z jin je jang a část z jang je jin. Malé tečky v symbolu znamenají stopy jedné síly v druhé. Například i ve tmě je světlo hvězd. Znamená to také, že absolutní extrém jedné síly se transformuje na opačný, a to, že záleží na pohledu pozorovatele, zda je daná síla jin nebo jang. Například nejtěžší kámen se dá nejsnadněji rozbít. Jin a jang do sebe organicky zapadají a jsou základem veškerých jevů. Například obraz hory v mlze zobrazuje harmonii, která vzniká spojením jin (mlhy) a jang (hor).

Učení o jin a jang je obsažené už v knize I-ťing (Kniha proměn), kde pomocí trigramů (elementů, které se skládají z tří jin nebo jang) je vyslovena myšlenka přeměn v přírodě. Tento koncept si osvojily obě čínské filozofie – taoismus a konfucianismus. Například raně středověký konfuciánský filozof Tung Čung-šu učil, že doplňkem všech věcí je jin a jang. Principy, které jsou základem vladaře i služebníka, otce i syna, muže i ženy, jsou zrozené z jin a jang. Vladař je jang a služebník je jin. Otec je jang a syn je jin. Manžel je jang a manželka je jin.

Učení o jin a jang se stalo společnou půdou, na které docházelo ke značnému sbližování a vzájemnému doplňování a ovlivňování protikladných škol. Všechny síly v přírodě fungují na základě obou těchto stavů, tyto dva stavy jsou v neustálém pohybu, proměňují se jeden v druhý a obráceně. Každá z těchto dvou částí v sobě nese zárodek té druhé. Však i v noční tmě svítí světla hvězd a v typicky jangovém prvku ohně je neodmyslitelně obsažena i jinová složka (hmota paliva, jež hoří), proto také nakonec každý oheň jednou vyhasne. Jin a jang jsou jako vlna. Zatímco jedna z částí převládá, druhá je v pasivní pozici, ale vše se proměňuje v nikdy nekončícím cyklu, a tak převládající část postupně ztrácí na síle, zatímco síla druhé se začíná zvětšovat. Převládající část ustupuje zvětšující se síle druhé části. A takový je svět, takoví jsme my. Učení o silách jin a jang je základem věšteckého systému I-ťing, učení Feng Shui, základem čínské filozofie konfucianismu i taoismu, či cvičení taiči.

Zdroj: Jin a jang
Zveřejněno dne: 27.11.2016

Diskuze: Re: jak se chovat k border kolii

Dobrý den, mám Borderáka skoro dva roky starého a s výcvikem bych Vám mohl poradit. Noviny dejte navždy stranou a už se k šustění nevracejte, pejsek totiž nepochopí čeho tím u něho chcete docílit. Nejlepší pochvalou je správná intonace a voňavoučký pamlsek. Pokud pes splní povel, který po něm chcete tak ho hlasitě slovně odměňte a dejte mu pamlsek. Když naopak neposlechne nijak ho nechvalte a chtějte po něm povel ještě několikrát.(můžete přidat škaredý pohled nebo lehce změnit intonaci aby věděl, že udělal něco co není správné.

Povel sedni: Zkuste při učení tohohle povelu pejskovi netlačit na zadek, ale jenom zvednout ruku s pamlskem do takové pozice aby se pejsek posadil a to stejné s povelem lehni netlačit na lopatky ani nepodrážet nohy ale položit ruku na lopatky a dát pamlsek na zem kousek od pejska...Donutí ho to si lehnout.....Trénujte maximálně hodinu denně, nejlépe 3 krát denně po 20-ti minutách. Pokud pejsek bude unavený a už nebude chtít cvičit, nepřestávejte hned. Udělejte ještě 10 povelů a pak trénink ukončete. Jinak si pejsek bude určovat konec treninku a to přece nechceme....

A pokud si bude hrát s vaší malou dcerkou, vždy je při hře sledujte. Mohlo by se stát, že by ho nechtěně píchla do oka nebo na něho spadla a on by po ní mohl vyjet a nebo se jí bát a odmítal by s ní hru :D

Zdroj: diskuze Re: jak se chovat k border kolii
Odesláno dne: 16.5.2017 uživatelem Ondřej Veselý
Počet odpovědí: 1 Zobrazit odpovědi

PODPOŘTE SVŮJ SPÁNEK

Psychoterapie

Je považována za úspěšnou léčebnou metodu, která však vyžaduje několikatýdenní trénink pod dohledem odborníka. Navíc se neobejde bez přímé účasti pacienta a jeho opravdového zájmu něco zlepšit. Její součástí bývá učení a přizpůsobení se zásadám zdravé spánkové hygieny, srovnání biorytmů a dodržování pravidel zdravého spánku.

Zdroj: Podpořte svůj spánek
Zveřejněno dne: 1.4.2009

KINEZIOLOGIE

Kde kineziologie pomáhá

Kineziologická terapie má za cíl stimulovat tělní energii tak, aby mohl být propuštěn nevyužitý potenciál. Kineziologie využívá víceúrovňový přístup k léčbě. Terapeuti se soustředí na jemné, ale četné nerovnováhy, které se skrývají za fyzickými, mentálními a emocionálními problémy. Kineziologie může být schopna léčit širokou škálu zdravotních problémů, mezi které patří stres, svalové poruchy, poruchy nervového systému, alergie, nutriční nedostatky, emocionální problémy, problémy učení a poruchy chování.

Zdroj: Kineziologie
Zveřejněno dne: 12.8.2016

RADY NA DOMÁCÍ LÉČBU JATER A SLEZINY

Fyzické příznaky nerovnováhy jater a sleziny

Mezi nejčastější stížnosti pacientů s nerovnováhou jater a sleziny patří následující konstatování: „Nemůžu myslet nebo se soustředit.“ Vysvětlení je nasnadě, nerovnováha v oblasti jater a sleziny zhoršuje naši schopnost učení se, myšlení nebo soustředění. Taktéž se může objevit vyčerpání nebo příznaky chřipky či kožní vyrážky.

Zdroj: Rady na domácí léčbu jater a sleziny
Zveřejněno dne: 12.12.2013

DYSGRAFIE

Dědičnost dysgrafie

Příčinu vzniku dysgrafie nebývá většinou možné přesně zjistit. Přesto je několik faktorů, které s poruchou souvisí: poškození mozku plodu v těle matky, porodní komplikace, genetická predispozice (dědičnost). Dysgrafie může existovat samostatně, ale častěji se vyskytuje spolu s jinými poruchami učení, jako je dyslexie, dyskalkulie, poruchy pozornosti s hyperaktivitou nebo bez ní atd.

Zdroj: Dysgrafie
Zveřejněno dne: 2.6.2014

ÚČINKY PIRACETAMU

Účinky piracetamu

Piracetam mohou užívat dospělí a děti školního věku (od 6 let). Na doporučení lékaře se Piracetam užívá:

  • k léčbě vývojové dyslexie (obtíže se čtením a psaním) u dětí, kterou nelze vysvětlit nedostatkem intelektu, omezeným nadáním, nedostatkem školního vzdělání nebo nevyhovujícími rodinnými a sociálními podmínkami;
  • k usnadnění učení a zlepšení paměťových funkcí;
  • k léčbě cévních mozkových příhod a následků po cévní mozkové příhodě;
  • k léčbě poruch vědomí a závratí vyvolaných úrazem, otravou nebo poruchou prokrvení mozku;
  • k léčbě kortikální myoklonie (mimovolní záškuby jednotlivých svalů bez hybného efektu).

Zdroj: Účinky piracetamu
Zveřejněno dne: 5.9.2013

KINEZIOLOGIE

Metoda One Brain

U metody One Brain se prostřednictvím jednoduchého svalového testu komunikuje s tělem a myslí člověka. Tento způsob umožňuje najít a odstranit stres, a emocionální bloky, které jsou v mnoha případech příčinou různých psychických a psychosomatických onemocnění.

Metoda One Brain se uplatní u těchto potíží:

  • specifické poruchy učení a chování u dětí
  • dlouhodobé vyčerpání, únava a bolesti hlavy
  • závislosti, fobie, tréma, úzkost, strach, deprese
  • alergie, astma, oslabený imunitní systém
  • bolesti žaludku a střevní problémy
  • nespokojenost se svými vztahy a se schopností komunikace
  • horší výkonnost
  • potřeba zvýšení sebeúcty a mít víc rád sám sebe
  • nevyužitý potenciál a otevření se skrytým talentům a nadáním

Zdroj: Kineziologie
Zveřejněno dne: 12.8.2016

DYSLEXIE

Příznaky

Příznaky dyslexie bývá před nástupem do školy obtížné rozpoznat, ale existují určité symptomy, které mohou naznačit možnou dyslexii. Jakmile dítě dosáhne školního věku, bývá učitel první, kdo si povšimne problému. Specifická vývojová porucha se totiž často projeví při čtení a učení.

Předškolní věk

Známky a symptomy upozorňující na možný problém:

  • pozdní mluvení;
  • pomalé učení nových slov;
  • neschopnost najít rým.

Školní věk

Jakmile je dítě ve škole, mohou být příznaky dyslexie zřetelnější:

  • čtení hluboko pod očekávanou úrovní vzhledem k věku dítěte;
  • problémy zpracování a pochopení toho, co slyší;
  • obtížnost pochopení rychlých pokynů;
  • problém s příkazy;
  • problém s pamatováním si pořadí věcí;
  • obtíže vidět (občas slyšet) podobnosti a rozdíly v písmenech a slovech;
  • neschopnost vyslovit neznámé slovo;
  • vidění písmena nebo slova opačně. Je to běžné u malých dětí, ale může být výraznější u dětí s dyslexií;
  • problémy s pravopisem;
  • problémy s učením cizího jazyka.

Dospívající a dospělý

Příznaky dyslexie dospívajících a dospělých jsou podobné těm, které jsou popsány u dětí. Ačkoli je lepší pracovat s dyslexií již v raném věku, nemusí se ani dospívající či dospělý bát požádat o pomoc. Mezi některé běžné příznaky dyslexie dospívajících a dospělých patří:

  • obtížné čtení;
  • potíže s pochopením vtipů nebo idiomů;
  • čtení nahlas;
  • potíže s časovým managementem;
  • problém se sdělením stručného obsahu příběhu;
  • problém naučit se cizí jazyk;
  • neschopnost memorování.

Pro dyslexii je typické, že dítě začíná číst později než jiné děti. Většina dětí se učí číst v mateřské škole nebo v první třídě, ale děti s dyslexií nedokážou v tomto věku pochopit základy čtení. Poraďte se tedy s odborníkem, pokud si povšimnete něčeho takového. Když je dyslexie diagnostikována a není s ní pracováno, potíže se čtením pokračují až do dospělosti.

Zdroj: Dyslexie
Zveřejněno dne: 10.2.2013

DYSLEXIE

Ošetření a léky

Neexistuje žádný známý způsob, jak opravit základní mozkové abnormality, které způsobují dyslexii. Na dyslexii neexistuje žádný lék na předpis. Pokud se však dyslexie zkombinuje s poruchou soustředění a hyperaktivitou (ADHD), mohou být předepsány konkrétní léky. Psychologické testování pomáhá dítěti a učiteli vytvořit vhodný výukový program. Učitelé pak mohou používat různé vzdělávací techniky, které mohou být zaměřeny na zapojení více smyslů při učení (sluch, zrak, hmat). Například poslech nahrané lekce, sledování tvaru písmenek pomocí prstů, stisknutí tlačítka při určitém zrakovém či sluchovém signálu a podobně.

Specialista na čtení pomáhá dětem:

  • naučit se rozpoznat nejmenší zvuky, které tvoří slova (fonémy);
  • pochopit, že tyto zvuky tvoří slova a věty;
  • pochopit, co je čtení;
  • číst nahlas;
  • vytvořit slovní zásobu.

Pokud má dítě závažné problémy se čtením, musí výuka probíhat častěji, pokrok bývá přesto pomalejší. Dítě s těžkou dyslexií nikdy nebude perfektně číst, ale to neznamená, že nezvládne učení. Naopak studenti s dyslexií mohou být velmi schopní, mají-li k dispozici vhodné prostředky. Bývají kreativní a mohou být nadaní v matematice, vědě nebo umění. Někteří dokonce dosáhnou úspěchu coby autoři knih.

Tyto kroky hrají klíčovou roli ve zvládnutí dyslexie:

  • Časné řešení problémů. Pokud se domníváte, že má dítě dyslexii, poraďte se s dětským lékařem. Děti s dyslexií, kterým je nabídnuta pomoc již v mateřské škole nebo v první třídě si často zlepší dovednost čtení, díky tomu uspějí na základní a střední škole. Děti, které nedostanou pomoc, mohou mít větší potíže s učením, protože správné čtení je důležité i v jiných předmětech. Často se stává, že za ostatními zaostávají a pravděpodobně to už nikdy nebudou moci dohnat.
  • Čtení nahlas. Už odmalička čtěte svému dítěti nahlas. Starší děti mohou vyzkoušet poslech nahraných knih, poté je přečtou samy.
  • Spolupráce se školou dítěte. Vytvořte písemný individuální vzdělávací plán. Promluvte si s učitelem dítěte o společných setkáních a o vytvoření strukturovaného plánu, který nastiňuje konkrétní potřeby dítěte. Pokud je k dispozici doučování se speciálním pedagogem, je to velmi přínosné.

Zdroj: Dyslexie
Zveřejněno dne: 10.2.2013

CO JE TO WELLNESS

Co všechno patří k wellness?

Zde se nabízí široká škála pohybových aktivit a procedur, ze kterých si dokáže vybrat vskutku každý. Vše je pečlivě zvoleno a má svůj jedinečný význam. Aromaterapie, která je obvykle spojena s koupelemi, různé druhy sauny a masáží, lymfodrenáže, akupresura, dále také rehabilitace, řada kosmetických procedur, bahenní zábaly atd. Některá centra, především v zahraničí, nabízejí také učení se pozitivnímu myšlení. Myslíte, že to není důležité? Mýlíte se! Zdravé sebevědomí, sociální adaptabilita a pozitivní vnímání světa kolem, to vše je výrazem naší osobnosti a vyrovnanosti. Všimli jste si, že v kolektivu jsou více oblíbení lidé, kteří jsou veselí, šťastní a pozitivně naladění?

Wellness služby zahrnují péči o tělo, prevenci nemocí, relaxaci a do jisté míry také rehabilitaci. To vše by mělo být poskytováno v příjemném a klidném prostředí, které se stane pro člověka vskutku blahodárným. Wellness, na rozdíl od ostatních přístupů, hledí na člověka jako na celek, společně s tělesnou schránkou neopomíná ani tu duševní.

Zdroj: Co je to wellness
Zveřejněno dne: 27.2.2015

DYSGRAFIE

Dyslexie versus dysgrafie

Dysgrafie bývá často zahrnuta pod pojmem dyslexie. Dyslexie bývá vrozená, nebo získaná změnami v centrální nervové soustavě v průběhu těhotenství a porodu. Problém pravděpodobně spočívá v nedostatečné souhře a spolupráci obou mozkových hemisfér. Projevuje se potížemi při zvládnutí čteného textu – dyslektik vypouští či zaměňuje slova a písmena. Počet dyslektiků v populaci vyspělých zemí nepřesahuje 5 %. V České republice se závažné formy dyslexie objevují zhruba u 2 % dětí. Odklad školní docházky ji nevyřeší – porucha přetrvává. Bohužel je dědičná. Rodiče dyslektici by měli počítat s 50% pravděpodobností, že jejich dítě bude trpět stejnými obtížemi. U některých jedinců lze poruchu odstranit, u jiných přetrvává v určité podobě až do dospělosti. V žádném případě však tato vada nesouvisí s inteligencí a není překážkou dalšího vzdělávání. Výjimkou nejsou případy, kdy dyslektici dosáhli v profesní kariéře vrcholu svého oboru.

Dysgrafie se řadí mezi specifické poruchy učení, které postihují celkovou úpravu písma (nesouměrnost, nečitelnost) a tím i celkovou rychlost grafického projevu. Dotyčný většinou píše pomalu, potřebuje časté přestávky. Pokud ho budeme tlačit k rychlejšímu písemnému projevu, bude písmo ještě více nečitelné. Tato porucha není způsobena intelektovým úbytkem. Dochází k ní v rámci deficitu jemné a hrubé motoriky, potíží s pozorností a oslabenou pohybovou a zrakovou pamětí.

Zdroj: Dysgrafie
Zveřejněno dne: 2.6.2014

NEDOSTATEK ŽELEZA V KRVI

Nedostatek železa u dospělých

Nedostatek železa je nejčastějším důvodem anémie (chudokrevnosti). Při anémii je v krvi snížena koncentrace hemoglobinu pod přirozenou úroveň. V důsledku toho je snížena schopnost krve dodávat tkáním kyslík.

Příznaky:

  • únava, malátnost, slabost, dušnost;
  • závratě, poruchy soustředění;
  • nechutenství, hubnutí;
  • bledost kůže a sliznic;
  • kruhy pod očima.

Následky

Lehký nedostatek železa může negativně působit na mozkové funkce (schopnost učení). Obecně se při nedostatku železa projevují nespecifické příznaky jako bolesti hlavy a poruchy koncentrace, malátnost a únava. Slabost a dušnost již při menší zátěži mohou ukazovat na chybějící kyslík v těle. Znakem chudokrevnosti jsou vedle bledé barvy kůže především pobledlé sliznice. Bylo by však mylné usuzovat na anémii pouze na základě bledosti. Existují lidé, kteří mají kvůli hluboko uloženým nebo zúženým kožním cévám od přírody bledou pokožku („zdánlivá anémie“).

Pozor na předávkování! Nadbytek železa v potravě (včetně potravinových doplňků) může vést k příliš vysoké hladině železa v krvi. Tento stav může způsobit poškození buněk jater, srdce a dalších orgánů a při déletrvajícím stavu může být i příčinou smrti. Vážné případy otravy železem obvykle nejsou způsobeny nevhodnou stravou, ale spíše jednorázovým požitím většího množství železa v tabletách. Potravinové doplňky obsahující železo by proto měli užívat pouze lidé, u kterých byl diagnostikován nedostatek železa v krvi. Namístě je také užívání železa v těhotenství.

Zdroj: Nedostatek železa v krvi
Zveřejněno dne: 12.5.2017

DOSTATEK SPÁNKU

Vhodnost spánku

Pokud vezmeme v úvahu, že člověk má potřebu spát průměrně 7–8 hodin denně, znamená to, že každý z nás prospí asi jednu třetinu života. Spánek je velmi důležitý pro náš mozek. A to z mnoha důvodů. Během spánku mozek odpočívá. Pokud člověk spí, mozek nepřijímá z okolí impulsy. Během spánku si ale mozek „přehrává“ vše, co se během dne naučil. To znamená, že se v mozku vytvářejí paměťové stopy, spánek je tak velmi důležitý pro učení. Pokud se student učí na zkoušku a večer jde spát s hlavou plnou chaotických myšlenek a zmatku v nabytých vědomostech, ráno může zjistit, že si vše vybavuje velmi dobře a přehledně. Znamená to, že ve spánku došlo k upevnění nastudované látky, došlo k vytvoření paměťové stopy. Jak dlouho tyto vědomosti vydrží, je otázkou dlouhodobé a krátkodobé paměti, což je jiná kapitola. Proces vytváření a upevňování paměťových stop probíhá i v mozku novorozence, který se teprve seznamuje se světem. Význam novorozeneckého spánku spočívá patrně v tom, že během něj dochází k upevňování motorických vzorců, slouží tedy k trénování pohybových dovedností. Další význam spánku je, že rozlišuje informace podstatné od těch, které podstatné nejsou. Spánek je důležitý i pro další tělesné orgány. Velmi citlivě na něj reaguje hormonální soustava. Například prolaktin, melatonin a růstový hormon jsou vyplavovány právě v době spánku. Dostatek kvalitního spánku je důležitý i pro imunitní soustavu. Množství spánku závisí na mnoha faktorech, včetně věku.

Zdroj: Dostatek spánku
Zveřejněno dne: 10.6.2013

KVALITA PRODUKTŮ JUST & NAHRIN

Co je to glutamát sodný

Glutamát sodný (sodná sůl kyseliny glutamové) je potravinářské aditivum pro zvýraznění chuti a v potravinách ho najdeme buď slovně anebo pod označením E620 – E625, nejčastěji pak E621. Konkrétně se jedná o aminokyselinu, která se v organizmu zcela běžně vyskytuje, potíž je však forma, v jaké je přidávána do jídla. Většina aminokyselin se v těle vyskytuje v tzv. L-formě. Syntetické formy se však vyskytují v tzv. D-formě, která je, jak míní mnozí odborníci, pro organizmus velmi škodlivá. Dr. Petr Fořt v uvedeném článku píše: „Uvažuje se o tom, že D-formy aminokyselin mohou být příčinou poruch metabolismu a s tím spojených vážných zdravotních potíží. Jak to v reálu dopadne, pochopitelně závisí na jejich množství.“ Po různých testech prohlásila instituce FDA, americký úřad pro bezpečnost potravin, že glutamát sodný není alergenem, není toxický a dokonce není rizikový ani pro těhotné a kojící ženy a děti předškolního věku. S tímto názorem nesouhlasí více odborníků a kupříkladu prof. RNDr. Anna Strunecká ve své knize Doba jedová (s. 28) píše, že „Glutamát je neurotoxický a neměl by se vyskytovat ve výživě těhotných a kojících žen ani ve výživě kojenců a batolat“ ... Obzvláště nebezpečný je glutamát u dětí a to ještě nenarozených, kdy glutamán prostupuje placentou do krve a do mozku plodu. Vyvíjející se mozek je mnohem citlivější na působení této soli než mozek dospělého člověka. Prof. Strunecká však píše, že „glutamát je nebezpečný v každém věku“... Na další straně je pak výčet onemocnění, které se mohou vyskytnout v důsledku konzumace glutamátu, příklad: autismus, neurodegenerace, epilepsie, různé poruchy metabolizmu, migrény, poruchy učení u dětí atd.

Zdroj: Kvalita produktů Just & Nahrin
Zveřejněno dne: 11.7.2013

LECITIN A JEHO ÚČINKY

Účinky lecitinu

Lecitin díky vysokému podílu esenciálních mastných kyselin dokáže v krevním oběhu rozpouštět škodlivý LDL cholesterol. Ten pak snadno projde i těmi nejtenčími cévami a nemá tendenci se v nich usazovat. Lecitin dokonce dokáže rozpouštět i již vzniklé tukové a cholesterolové usazeniny. Snižuje krevní tlak a je tak skvělou prevencí proti kardiovaskulárním onemocněním a mozkovým příhodám.

Díky svým vlastnostem pomáhá lecitin zvyšovat koncentraci. To ocení všichni, kteří při své práci namáhají hlavu. Učení a jakékoli myšlenkové pochody jdou zkrátka s lecitinem mnohem snadněji. Údajně prý pravidelné užívání lecitinu dokáže zvýšit IQ až o 10 bodů. Lecitin se používá také k prevenci a léčbě neurologických onemocnění, jakými je například Parkinsonova choroba, Alzheimerova choroba a senilní demence. Je tak velkým pomocníkem v geriatrii.

Velké množství lecitinu obsahují játra. Konkrétně tvoří lecitin 73 % objemu tuků v játrech. Je nezbytný proti tukové degeneraci, cirhóze, pomáhá proti vzniku nádorů jater nebo při zánětech jaterní tkáně. Nesmírně důležitý je i při procesu odbourávání alkoholu v játrech, proto by přísun lecitinu měl zvýšit každý, kdo si rád dopřeje nějakou tu sklenku alkoholu.

Dostatečný přísun lecitinu dokáže zabránit tvorbě žlučových kamenů. Za jejich vznik je totiž zodpovědná právě nerovnováha lecitinu, kyseliny žlučové a cholesterolu.

Lecitin zlepšuje kvalitu pokožky, nehtů a vlasů, pomáhá je hydratovat a zpomaluje jejich stárnutí. Dokáže do hloubky regenerovat poškozené vlasy. Díky svým protizánětlivým účinkům se využívá i při léčbě kožních potíží – zmírňuje například ekzémy nebo lupénku. Osvědčil se také v boji s celulitidou.

Lecitin totiž dokáže dobře aktivovat anabolické procesy, čímž se zkracuje regenerace po fyzické aktivitě. Umí také chránit stěny tlustého střeva před narušením. A neméně prospěšný je také pro udržení odolnosti imunitnímu systému.

Zdroj: Lecitin a jeho účinky
Zveřejněno dne: 21.9.2015

CYKLICKÁ KETOGENNÍ DIETA

Co je cyklická ketogenní dieta

Cyklická ketogenní dieta vychází ze starého učení a dietních postupů praktikovaných a propagovaných Dr. Atkinsonem. Jeho ideou bylo vyřadit ze stravy veškeré sacharidy a zároveň nesledovat příjem tuků. Jestliže máme v běžné stravě poměrově 55 % sacharidů, 25 % bílkovin a 20 % tuků, Atkinsonova dieta předpokládá absolutní vynechání sacharidů a příjem tuků a bílkovin na stejné energetické hladině. Tato dieta totiž způsobuje vyšší využívání tukových rezerv jako zdroje energie. Zhruba po dvou až třech dnech dochází k vyčerpání glykogenových rezerv, které si naše tělo schraňuje a obnovuje právě příjmem sacharidů. Namísto sacharidů (glykogenu) tedy musí přijít jiný zdroj energie. Právě nyní vstupují do hry tuky jako další velmi vydatný zdroj energie.

Při cyklické ketogenní dietě se využívají jako zdroj energie ketony – právě na jejich vyšší vyplavování v krevním řečišti se nabaluje název ketóza, který je velmi podobný stavu při lehké opilosti. Jako ketóza se tedy v biologii označuje stav organismu charakterizovaný zvýšenými hladinami ketolátek v krvi. Důvodem vzniku stavu je proces takzvané ketogeneze. Ketolátky se tvoří v játrech v situaci, kdy poklesnou zásoby glykogenu. Ketolátky acetacetát a ß-hydroxybutyrát jsou organismem využívány jako zdroj energie. Játra produkují ketony jako zdroj energie z volných mastných kyselin. Nadbytečné ketony jsou pro organismus toxické, musí být tedy vyloučeny z organismu. Cykličnost diety vám umožní naplno trénovat a zároveň shazovat tělesný tuk. Toto se děje ve vlnách. Je tedy potřeba střídat období ketózy s obdobím, kdy přijímáte vyšší množství sacharidů. Takzvaně cyklujete sacharidy, avšak ne tak jako u sacharidových vln. Zde je trvání jednotlivých úseků ve vzájemném nepoměru a vysokosacharidové dny opravdu slouží pouze pro změnu stravovacího režimu a znovuzískání síly, jde o chvilkové obnovení glykogenových rezerv. Povětšinou se vše děje v týdenním rytmu, tedy 5 dní držíte takzvanou „low carb“ fázi a další dva dny konzumujte vysoké množství sacharidů – fáze „carb up“.

Zdroj: Cyklická ketogenní dieta
Zveřejněno dne: 7.9.2016

ZÁZVOR A ŽENŠEN

Kombinace zázvor, ženšen a jinan

Jinan dvoulaločný (Ginkgo biloba) je strom rostoucí převážně v Číně, který je v dnešní době prakticky rostlinnou živoucí fosilií. Bývá vysazován jako okrasný strom a vždy ho poznáme podle naprosto charakteristického tvaru listů. Je proslulý svými pozoruhodnými účinky na lidskou paměť a mozek obecně. Účinnými látkami v boji proti rakovině a onemocněními srdce jsou flavonoidy. Z listů jinanu dvoulaločného si můžete doma připravit vlastní tonikum měsíčním louhováním ve vodce. Zakoupit si můžeme některý z řady nabízených výrobků, například čaje. Pozor na tablety z lékárny, ne všechny mají takové účinky, jaké slibují. K dostání je i výluh z Ginkgo biloby, který pomáhá při ztrátě paměti, náhlé hluchotě, rozšiřuje cévy a prokrvuje dolní končetiny.

Všechny léčivé látky jsou obsaženy v kořenu rostliny zvané všehoj ženšenový. Po tisíce let se tradují zvěsti o jeho silných pozitivních účincích. Ženšen obsahuje saponiny a látku zvanou cholin. Saponiny působí proti stresu a stimulují centrální nervový systém, posilují imunitu a působí proti rakovině. Ženšen zvyšuje fyzický i psychický výkon. Cholin obsažený v ženšenu podporuje učení a zlepšuje paměť a díky antioxidantům působí proti stárnutí. Ženšen se obvykle užívá formou suchého extraktu či nálevu. Na místě je konzultace s odborníkem, jelikož v interakci s jinými léky může mít negativní účinky.

V zázvoru bychom našli mnoho prospěšných látek – draslík, gingerol, hořčík, mangan, měď aj. Pomáhá regulovat množství cukru v krvi, při potížích s klouby, snižuje cholesterol a zlepšuje krevní oběh, má silné antioxidační účinky. Je charakteristický velmi výraznou vůní a štiplavou chutí. Nastrouhaný se skvěle hodí do sladkého pečiva (bábovek) a cukroví. Využít ho lze i k přípravě domácí zázvorové limonády. Na internetu je možné najít mnoho chutných receptů, v nichž lze zázračných účinků zázvoru plně využít.

Kombinace zázvoru, ženšenu a jinanu u lidí nad 50 let bývá v boji proti depresím účinnější než některé klasické léky. Kombinace těchto tří zázračných bylin zvyšuje hodnoty serotoninu v mozku a upravuje náladu.

Zdroj: Zázvor a ženšen
Zveřejněno dne: 20.4.2014

AUTISMUS – PŘÍČINY A PROJEVY

Formy autismu

Autismus má široké spektrum různě se projevujících příznaků. Prakticky nelze najít dva jedince postižené autismem se stejně se projevujícími příznaky. Postižené děti často nerozumí tomu, co vidí nebo slyší, duševní vývoj dítěte je narušen především v oblasti komunikace, sociální interakce a představivosti. Postižení jedinci reagují na různé podněty atypicky ve srovnání se zdravými lidmi.

V sociálních dovednostech se nemocní autismem jeví při komunikaci s jinou osobou často neobratní, mohou mít pro ostatní lidi kolem podivné připomínky, reakce mohou působit až útočně. Komunikace se může také zdát naprosto nesynchronizovaná s ostatními účastníky diskuze. Autisté často působí jakoby bez zájmu o ostatní osoby kolem, neudrží oční kontakt s druhou osobou. Často také nechápou, že se s nimi druhá osoba pokouší navázat kontakt, nechápou určité narážky, vtipy a podobně. Někteří autisté naopak mohou mít zvýšený zájem komunikovat s určitou konkrétní osobou, ale s ostatními lidmi nemají dostatek sociálních schopností, aby se zapojili.

Co se týče empatie, autisté se neumí vcítit do pocitů ostatních osob. Zdravé osobě se může při komunikaci s autistou zdát, že komunikuje pouze jednosměrně, nedostává adekvátní odpověď. Pokud je autista zaujat nějakým konkrétním tématem, často je schopen velmi dlouze o tom hovořit, ale daná komunikace postrádá dostatek nápadů, myšlenek nebo pocitů ve srovnání s komunikací se zdravou osobou. Většina autistických dětí nemá ráda intimní kontakt, jako je mazlení, tulení se, hlazení a podobně. Vlastnosti autistů se neprojevují u všech nemocných jedinců, každý autista je velmi specifický. Někteří autisté naopak velmi rádi objímají, ale většinou pouze osoby jim nejbližší (rodiče, sourozence, prarodiče, učitele a podobně). Mnoho autistů špatně reaguje na hluk, nečekané zvuky nebo světlo. Nepříjemné pro ně může být i setkání s některými pachy nebo náhlé změny okolní teploty. Odborníci se většinou shodují, že problém nebývá v konkrétním hluku či pachu, ale v momentu překvapení, který autisté často velmi špatně snáší. Autisté většinou upřednostňují se na danou novou situaci předem připravit.

Děti s těžší formou autismu nemluví vůbec. Typické je časté opakování stejného slova nebo fráze. Stejně tak autisté rádi opakují stejné situace, mají rádi rutinní události a zvyky. Často opakují i stejné pohyby (příkladem je kreslení stále stejného obrázku znovu a znovu).

Vývoj autistického dítěte probíhá odlišně ve srovnání se zdravým jedincem. Kognitivní (pohybové) dovednosti nemusí být postiženy, ale sociální a jazykové jsou většinou opožděné nebo postižené. Slovní zásoba může být omezená. Některé děti trpí i motorickým postižením. Učení u autistických dětí bývá dost nepředvídatelné, některé dovednosti se naučí rychleji než zdravé děti, jiné se naopak nejsou schopné naučit vůbec. Častou vlastností autistů jsou tiky (nechtěné pravidelné pohyby). Postižený si je většinou vůbec neuvědomuje. Může jít o jednoduché záškuby až po složité, opakující se pohyby.

U autistů se vyskytuje řada vlastností nebo příznaků jako echolálie (opakování toho, co autista slyší), používání planých monologů, vytváření imaginárních přátel, sebepoškozování, záchvaty vzteku, sebelítost, stereotyp a další. Děti také velmi často neslyší na svoje jméno. Neumí si osobně spojit jméno s vlastní osobou. Typické také je, že autisté neumí používat úsměv, často si pozornost vynucují křikem a afektem.

Světová zdravotnická organizace WHO rozděluje autistické poruchy do tří základních kategorií:

  • klasický autismus;
  • atypický autismus (některé oblasti vývoje nejsou tolik postiženy jako u klasického autismu);
  • Aspergerův syndrom (má mnoho společných znaků s autismem, jedinci ale kromě některých poruch chování působí zdravě).

Při jakémkoliv podezření je vhodné navštívit nejprve dětského praktického lékaře, který může doporučit neurologické nebo psychiatrické vyšetření. Vhodné je vždy dítě důkladně vyšetřit také interně, aby nedošlo k záměně s jiným závažným onemocněním. Dobré je vždy preventivně odebrat krevní vzorek a vzorek moči. V případě neurologického vyšetření neurolog může navrhnout vyšetření mozku, ke kterému řadíme CT vyšetření nebo MRI (magnetickou rezonanci), tato vyšetření by odhalila případný nádor nebo jiné strukturální změny v centrálním nervovém systému, které by mohly ovlivňovat chování dítěte.

Důležité je psychologické nebo psychiatrické vyšetření a vyšetřit stav vývoje dítěte a porovnat ho s průměrem dětské populace. Celkově se pak autismus diagnostikuje na základě projevů chování dítěte. K diagnostickým metodám se řadí také psychotesty. Naprosto nezbytná je zkušenost diagnostikujícího lékaře, přesto se názory několika oborníků na jednoho pacienta mohou diametrálně lišit. U diagnostiky dospělých nemocných se pak používají odlišné testové sady ve srovnání s dětskými. Někteří odborníci také používají další speciální vyšetřovací metody, jako je EEG, analýza motoriky nebo hladina metaloproteinů.

Autismus je nevyléčitelné onemocnění. Jde o psychomotorické poškození a poškození centrální nervové soustavy. V dnešní době stále probíhá řada testů a výzkumů, které by pomohly s léčbou autismu. Jednou z nich je dekompresní (přetlaková) komora, další pak son-rise program nebo motorické cvičení Vojtovy metody. Nutná je i profesionální pedagogická péče, kdy děti většinou navštěvují speciální třídy se správně specializovanými učiteli a asistenty. Jak už bylo řečeno, autismus je nevyléčitelné onemocnění, které provází postiženého jedince celý život, ale profesionální pomoc může život autistovi mnohonásobně zjednodušit. Základem je pokusit se autistu co nejvíce osamostatnit a zapojit do běžného života a aktivit s ním spojenými, případně do lidské společnosti.

Vyškolení pedagogové často používají metody strukturovaného učení, kdy je jejich cílem natrénovat funkční komunikaci. Vždy je důležitý individuální přístup. Nutné je také zapojit celou rodinu autisty, je nezbytné, aby členové rodiny pochopili, co to autismus je, a postiženého člena přijali a snažili se mu také co nejvíce pomoct. Autisté se tak poměrně rychle učí novým úkolům a mnoho z nich dokáže žít šťastný a plnohodnotný život. Speciální výchova tedy dokáže zmírnit problematické chování autisty, jako je agresivita, záchvaty vzteku nebo sebezraňování. Tvrdí se, že je možné také zvýšit o několik stupňů IQ autisty.

Ačkoliv se autisté někdy neumí přesně vyjádřit nebo prosadit, jsou to lidské bytosti stejně jako ostatní zdraví lidé. Autista cítí lásku, štěstí, smutek i bolest jako my všichni ostatní.

Zdroj: Autismus – příčiny a projevy
Zveřejněno dne: 14.6.2017

ZDRAVÉ OMEGA-3 MASTNÉ KYSELINY

Použití

Omega-3 mastné kyseliny se využívají u níže uvedených problémů.

Vysoká hladina cholesterolu a triacylglycerolů

Eskymáci a lidé, kteří jedí hodně mořských ryb, mají vysoký HDL cholesterol (dobrý) a nízkou hladinu triacylglycerolů (krevní tuky). Několik studií prokázalo, že suplementace rybím olejem snižuje hladinu triacylglycerolů a zlepšují poměr HDL/LDL cholesterolu.

Hypertenze – vysoký krevní tlak

Asi 17 studií potvrdilo, že příjem cca 3 g rybího oleje denně může snížit krevní tlak u neléčené hypertenze.

Srdeční choroby

Klinické zkušenosti ukazují, že příjem omega-3 mastných kyselin EPA a DHA pomáhá snížit rizikové faktory pro vznik srdečních příhod včetně hladiny cholesterolu a krevního tlaku. Ukázalo se, že rybí olej u lidí, kteří prodělali infarkt myokardu, snižuje riziko úmrtí na další srdeční příhodu, snižuje riziko mozkových příhod a vznik srdečních arytmií. Rovněž zabraňuje rozvoji aterosklerózy a vzniku plaků na cévních stěnách. Osoby, které užívají léky proti srážení krve a prodělaly hemorhagickou mozkovou příhodu by se však měly před užíváním rybího oleje obsahujícího omega-3 mastné kyseliny poradit s lékařem.

Diabetes mellitus – cukrovka

Lidé trpící diabetem mají často sníženou hladinu triacylglycerolů a HDL cholesterolu. Rybí olej může pomoci snížit hladinu krevního tuku a zvýšit hladinu HDL cholesterolu a tím zlepšit klinický stav lidí trpících diabetem. Jiný typ omega-3 mastných kyselin jako ALA (například z lněného oleje) nemusí mít stejný účinek jako rybí olej.

Alergie

Pro svůj protizánětlivý účinek jsou omega-3 mastné kyseliny vhodné u všech forem alergií – sezonní rýma, astma bronchiale, ekzémy a podobně.

Revmatoidní artritida (RA)

Většina klinických studií se soustřeďuje na problematiku revmatoidní artritidy (autoimunní onemocnění postihující klouby). Několik studií ukázalo, že rybí olej redukuje symptomy RA, tedy bolesti kloubů a ranní ztuhlost kloubů. Nebylo však prokázáno zastavení progrese onemocnění, pouze zmírnění jeho příznaků. Některé studie ukazují pozitivní vliv omega-3 mastných kyselin na artrózu (degenerativní onemocnění kloubů).

Makulární degenerace sítnice

Většina studií naznačuje, že konzumace rybího tuku (to je omega-3 mastných kyselin) má preventivní účinek na vznik makulární degenerace sítnice.

Osteoporóza

Některé studie ukazují, že omega-3 mastné kyseliny pomáhají se zvýšením hladiny vápníku v organismu a zlepšují pevnost kostí. U lidí s nedostatkem některých esenciálních mastných kyselin je tedy větší pravděpodobnost úbytku kostní hmoty.

Deprese

Omega-3 mastné kyseliny jsou účinné proti depresím, zejména snižují jejich příznaky. Tyto kyseliny jsou mnohdy účinnější než antidepresiva. Deprese je závažné onemocnění.

Schizofrenie

Předběžné klinické údaje naznačují, že lidé se schizofrenií mohou dosáhnout zlepšení právě pomocí omega-3 mastných kyselin.

Hyperaktivita (ADHD)

Děti s poruchou pozornosti mohou mít nízké hladiny některých esenciálních mastných kyselin. Díky zvýšenému příjmu těchto kyselin se pak u dětí zlepšuje chování a soustředění na učení. U některých pacientů došlo i ke zlepšení příznaků chování.

Onemocnění kůže

Při užívání rybích olejů dochází ke snížené citlivosti na UV záření a výskytu dermatitidy. Tyto kyseliny ale nejsou zase tak účinné při ochraně před slunečním zářením jako jiné volně prodejné produkty.

Astma

Omega-3 mastné kyseliny mohou, ale nemusejí snížit příznaky astmatu. Výsledek je relativní, protože každý člověk je originál, každý reaguje jinak.

Menstruační bolesti

Omega-3 mastné kyseliny mají pozitivní účinek na menstruační bolesti, a navíc nemají oproti lékům na předpis žádné vedlejší účinky.

Zdroj: Zdravé omega-3 mastné kyseliny
Zveřejněno dne: 6.2.2014

FRÍSKÝ KŮŇ

Charakteristika

Historie fríského koně sahá až 3000 let zpátky do minulosti. Své pojmenování dostal podle holandské provincie Friesland ležící v severním Holandsku. Tato část země je proslulá jejich chovem. Ve středověku byl fríský kůň oblíben rytíři především kvůli své síle a eleganci. V německém hřebčínu v Marbachu používali fríské koně již od 17. století. Hřebec Romke 234 byl v 70. letech 20. století využíván také k regeneraci chovu starokladrubského vraníka u nás ve Slatiňanech.

I přes svoji výjimečnost fríský kůň téměř vyhynul. V roce 1913 zbyli ve Frísku pouze tři plemenní hřebci. Plemeno zachránila až druhá světová válka, kdy se museli holandští zemědělci vrátit ke koním. K další krizi v chovu fríských koní došlo v 60. letech minulého století. Byla však zažehnána a chov se poté rozšířil do celého světa. Svaz chovatelů, který byl založen již v roce 1879, dostal v roce 1954 titul „Královský“.

Povahově jsou naprosto jedineční, jsou to koně inteligentní, klidní, mírní, přátelští, nelekaví a hraví. Jsou poslušní a citliví. Skromnost a vytrvalost fríských koní jsou pro toto plemeno dodnes charakteristické. Navzdory své imponující postavě je tento kůň nenáročný.

Kůň tohoto plemene je nápadný svými prostornými svižnými chody se značným kmihem zadních nohou a vysokou akcí v klusu.

Podmínky pro zapsání do plemenné knihy koní jsou velmi přísné. Klisny a hřebci mohou být podle své kvality a stavby těla zapsáni do různých kategorií. Posuzuje se i povaha a schopnost učení koně. Hřebec nebo klisna, jejichž potomek neodpovídá požadovaným nárokům, se automaticky posouvají o stupeň níž a zapisují se do nižší kategorie. Ne každá fríská klisna je tedy připuštěna k chovu. Výběrová kritéria jsou velmi přísná.

Dnešní fríský kůň je vždy vraník bez odznaků, v kohoutku měří klisny v průměru 156 cm a hřebci 163 cm. Je o něco menší a rychlejší než bývali jeho chladnokrevní předci. Přesto si zachoval sílu, odvahu a přívětivou povahu. Hlava je dlouhá a má inteligentní výraz. Krátké uši mají špičku zatočenou dovnitř. Hříva a ocas jsou dlouhé a husté a bývají často zvlněné. Tělo koně je svalnaté a robustní, dobře stavěné s válcovitým trupem. Dominantou je vysoko nasazený krk a záď s výrazným žlábkem. Typickým znakem plemene jsou nohy s rousy. Vznešené držení těla z něj činí ideálního koně pro slavnostní příležitosti.

Fríský kůň dospívá poněkud později, teprve mezi 4. až 5. rokem. Trup má silný a hluboký, odpovídající robustní konstrukci. Mohutné plece s kohoutkem jsou ideálně přizpůsobené pro práci v zápřeži (frísové jsou silní, ale ne tak masivní jako těžká plemena). Linie krku a hřbetu z nich dělá ideální kočárové koně. Záď je charakteristicky skloněná a někdy poněkud nízká, ocas je velmi bohatý a nízko nasazený. Nohy jsou krátké, silné s dobře utvářenými kvalitními kostmi. Kopyta jsou nižší tmavé rohoviny a nenáchylná k chorobám.

Fríský kůň se v současnosti chová ve třech liniích:

  1. barokní – nejméně chovaný typ;
  2. střední – univerzální – nejrozšířenější, vhodný pod sedlo i do zápřahu;
  3. moderní – jedná se o „lehčího“ fríského koně, je velmi ušlechtilý a vhodný více pod sedlo, bývá vyšší v kohoutku a využívá se pro drezurní ježdění.
Barva je pouze černá (povoleny jsou jen jednotlivé bílé chlupy, nikdy nesmí jít o ucelený bílý odznak, nesmí být odznaky na nohách). Typickým znakem je hustá dlouhá černá vlnitá hříva a stejně hustý ohon až na zem. Hříbata se rodí s vlnitou srstí, připomínající persián.

Zdroj: Fríský kůň
Zveřejněno dne: 11.10.2016

NEDOSTATEK ŽELEZA V KRVI

Nedostatek železa u dětí

Nedostatek železa u dětí může ovlivnit fyzický i psychický vývoj. Nedostatku železa se přitom dá zabránit, důležité je dodržovat jisté dietní zásady. Děti přicházejí na svět s určitou zásobou železa v těle přibližně pro první 4 měsíce. Další železo však potřebují pravidelně dodávat, aby dokázaly dobře růst a správně se vyvíjet.

Nedostatek železa hrozí určitým skupinám dětí, patří mezi ně:

  • předčasně narozené děti (o více než tři týdny) nebo děti s nízkou porodní váhou;
  • děti, které pijí kravské mléko před dosažením 1 roku života;
  • kojené děti, které nedostávají po dovršení 6. měsíce dostatek jídla obsahujícího železo;
  • děti na umělém mléku, které není obohacené železem;
  • děti ve věku 1 až 5 let, které vypijí více než 710 ml kravského, kozího nebo sójového mléka denně;
  • děti s určitými zdravotními problémy, které trpí například chronickými infekcemi, nebo musí dodržovat přísnou dietu;
  • dospívajícím dívkám hrozí nedostatek, protože jejich tělo ztrácí železo během menstruace.

Příznaky

Nedostatek železa může mít na dítě velký dopad. Většina příznaků a symptomů se však projeví až v souvislosti s anémií způsobenou nedostatkem tohoto minerálu. Mezi symptomy anémie patří:

  • únava nebo slabost;
  • bledá pokožka;
  • nechutenství;
  • dušnost, dítě se lehce zadýchá;
  • podrážděnost;
  • zanícený jazyk (jazyk zčervená, bolestivě pálí);
  • dítě má problém udržet tělesnou teplotu;
  • zvýšená náchylnost k infekcím;
  • nepravidelný srdeční rytmus;
  • problémy s chováním;
  • neobvyklé chutě, dítě pojídá například hlínu, led, čistý škrob a podobně.

Následky

Maso je důležitým zdrojem plnohodnotných bílkovin, vitamínu B (zejména B12) a železa, které má vliv na správnou krvetvorbu. Všechny tyto látky potřebují nejmenší děti pro tvorbu červených krvinek, dobré trávení a činnost dalších vitamínů. Naopak jejich nedostatek může vést k poruchám růstu, chudokrevnosti, a dokonce až k poruchám vývoje celého nervového systému.

Maso by mělo být zařazeno do dětského jídelníčku brzy po podání zeleninového příkrmu, nejpozději v 7. měsíci života. Samozřejmě pozvolna, postupně zhruba od 20g porce jeho množství zvyšujeme až ke 40 gramům. Maso zpočátku meleme najemno, postupně, asi okolo 8. měsíce věku, nahrubo a ke konci prvního roku už stačí nakrájet na malé kousky. Mezi nejvhodnější úpravy patří vaření a dušení, můžeme i péct či grilovat (v alobalu, opatrně na přímý oheň). Odborníci doporučují dítěti nabídnout ryby už kolem půl roku. Měly by být součástí jídelníčku zejména díky prospěšným omega-3 nenasyceným mastným kyselinám. Tyto tuky příznivě ovlivňují vývoj mozku dítěte, podporují učení i koncentraci. Rybí maso je také zdrojem bílkovin a mořské ryby obsahují tolik důležitý jód, jehož přítomnost v potravě je nezbytná pro správný vývoj organismu. Ryby můžete zařadit mezi první příkrmy. Pokud si netroufáte na přípravu čerstvé ryby, vyzkoušejte i hotové příkrmy, například s tuňákem.

Nevhodné jsou pro děti uzeniny. Alarmujícím faktem je, že u dětí ve věkové skupině 24 až 36 měsíců tvoří uzeniny celou pětinu hmotnosti potravin ve skupině „maso“. Párky, salámy a paštiky do dětského jídelníčku rozhodně nepatří. Jednak obsahují mnoho tuku, jednak jsou přesolené a ve většině případů i příliš kořeněné. Pokud si dítě navykne na výraznou chuť v raném věku, velice těžko se jí bude zbavovat a hrozí u něj odmítání chuťově fádní stravy. Pro děti jsou nevhodné i masové konzervy, nakládaná masa, ba dokonce i kupované mleté maso. Jedinou přípustnou uzeninou je šunka, ale pouze dušená nebo vařená. Mějte na paměti, že 100 g dětské šunky obsahuje asi 2,2 g soli, což je o 0,5 g více než denní doporučené množství pro batole.

Výživové směry, jako je třeba vegetariánství, veganství, makrobiotika a další, mají na výživu dětí spíše negativní dopad. Takto krmeným dětem mohou chybět plnohodnotné bílkoviny, respektive esenciální aminokyseliny, které jsou obsaženy v živočišných bílkovinách a které si organismus sám neumí vytvářet. Dále mohou chybět omega-3 mastné kyseliny z rybího tuku. Častý je také nedostatek vitamínů D, B1, B2, B12, vápníku a hlavně železa.

Zdroj: Nedostatek železa v krvi
Zveřejněno dne: 12.5.2017